تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

میگرن همی پلژیک چقدر خطرناک است؟

میگرن همی پلژیک نوع نادر و جدی سردرد میگرنی است. در این مطلب درباره میگرن همی پلژیک بخوانید.

میگرن همی پلژیک چقدر خطرناک است؟

رویداد۲۴ سیما صابری: میگرن همی پلژیک نوع نادر و جدی سردرد میگرنی است. بسیاری از علائم آن شبیه علائم رایج سکته مغزی است. به عنوان مثال، ضعف عضلانی می‌تواند آنقدر شدید باشد که باعث فلج موقت در یک طرف بدن شود که پزشکان به آن همی پلژی می‌گویند.

علائم میگرن همی پلژیک

ممکن است قبل از درد واقعی سردرد علائم اولیه داشته باشید. علائم اولیه به نام اوراس ممکن است باعث:

-مشکل کوتاه مدت در کنترل و احساس عضله

-درد شدید و ضربان دار، اغلب در یک طرف سر

-احساس سوزن سوزن شدن، اغلب از دست به سمت بازو حرکت می‌کند

-بی حسی در یک طرف بدن، که می‌تواند شامل بازو، پا و نیمی از صورت باشد

-احساس ضعف یا فلج شدن در یک طرف بدن

-از دست دادن تعادل و هماهنگی

-سرگیجه

-تهوع و استفراغ

سایر علائم هاله ممکن است شامل موارد زیر باشد:


بیشتر بخوانید:  راه تشخیص سردرد از میگرن چیست؟


-دیدن خطوط زیگزاگ، دوبینی یا نقاط کور

-حساسیت شدید به نور، صدا و بو

-مشکلات زبانی، مانند مخلوط کردن کلمات یا مشکل در به خاطر سپردن یک کلمه

-لکنت زبان

-گیجی

-خواب آلودگی یا از دست دادن هوشیاری

هاله‌ها معمولاً به تدریج در طول نیم ساعت ظاهر می‌شوند و سپس می‌توانند ساعت‌ها ادامه داشته باشند و سپس به آرامی برطرف می‌شوند. آن‌ها می‌توانند شدیدتر و طولانی‌تر از سایر انواع میگرن باشند.

میگرن همی پلژیک چقدر خطرناک است؟

تفاوت و شباهت میگرن همی پلژیک و سکته مغزی

واقعیت این است که برخی از علائم میگرن می‌تواند بسیار شبیه علائم سکته مغزی باشد. در نتیجه اگر فکر می‌کنید حتی کوچکترین احتمالی برای سکته مغزی وجود دارد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. چرا که درمان زودهنگام می‌تواند آسیب به مغز شما را محدود کند و احتمالاً زندگی شما را نجات دهد.

اگر بیش از ۴۰ سال دارید و هرگز میگرن نداشته اید، سعی کنید سردرد غیرعادی خود را جدی بگیرید؛ به خصوص اگر متوجه علائم سکته مغزی مانند فلج یا تکلم شدید. البته افرادی که به میگرن مبتلا می‌شوند، معمولاً در بیشتر زندگی خود به آن مبتلا هستند. به ندرت پیش می‌آید که در سنین بالا اولین علائم خود را داشته باشند.

علائم شبه سکته مغزی میگرن همی پلژیک می‌تواند از نگران کننده تا ناتوان کننده متغیر باشد. برخلاف علائم سکته مغزی، به آرامی ظاهر می‌شوند و سپس احتمالاً به طور کامل از بین می‌روند. مشکلات عضلانی معمولا در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌روند، اما این احتمال هم وجود دارد که آثاری از آن چند روز طول بکشند.

آنچه در مورد سردرد میگرن همی پلژیک وجود دارد این است که الگوی قابل پیش بینی برای این نوع میگرن وجود ندارد. معمولاً درد به دنبال فلج ایجاد می‌شود، اما ممکن است قبل از آن نیز بروز کند یا اصلاً سردرد نداشته باشید. ممکن است خیلی صدمه ببینید و فقط کمی احساس ضعف کنید. سپس حمله بعدی ممکن است باعث فلج شدید بدون درد زیاد شود. البته این امر غیر معمول است، اما با گذشت زمان، برخی از افراد ممکن است مشکلات طولانی مدت در حرکت و هماهنگی داشته باشند.

علائم میگرن همی پلژیک اغلب زمانی که شما کودک یا نوجوان هستید شروع می‌شود. گاهی اوقات، وقتی بالغ می‌شوید ناپدید می‌شوند.

علل میگرن همی پلژیک

تاکنون، محققان چهار ژن مرتبط با میگرن همی پلژیک را یافته اند که CACNA۱A و ATP۱A۲ و SCN۱A و PRRT۲ هستند. در واقع نقص یا جهش در هر یک از این ژن‌ها باعث می‌شود که بدن پروتئین خاصی را کمتر تولید کند. بدون این پروتئین خاص، سلول‌های عصبی در ارسال یا دریافت سیگنال‌هایی که بین آن‌ها می‌روند مشکل پیدا می‌کنند. یکی از این پیام رسان‌های شیمیایی یا انتقال دهنده‌های عصبی سروتونین است. در واقع فرزند یکی از والدین مبتلا به میگرن همی پلژیک نیز ۵۰ درصد احتمال دارد که به میگرن مبتلا شود. درنتیجه اگر یکی از اعضای خانواده با علائم مشابه دارید، ممکن است پزشک بخواهد آزمایش ژنتیکی انجام دهد تا در صورت استعداد ابتلا به میگرن به شما اطلاع دهد. میگرن همی پلژیک خانوادگی (FHM) به این معنی است که این نوع میگرن به صورت ارثی در خانواده شما دیده می‌شود و می‌توانید آن را به فرزندان خود نیز منتقل کنید. افرادی که با این چهار ژن مشکلی ندارند، میگرن همی پلژیک پراکنده (SHM) دارند.

درمان میگرن همی پلژیک

پزشکان عمدتاً در مورد بهترین راه برای درمان میگرن همی پلژیک اتفاق نظر ندارند. پزشک ممکن است دارو‌هایی را برای پیشگیری از میگرن همی پلژیک، درمان این نوع میگرن یا برای تسکین علائم شما تجویز کند.

حتی در مورد اینکه آیا برخی از دارو‌هایی که برای درمان انواع دیگر میگرن استفاده می‌شوند باید برای میگرن همی پلژیک استفاده شوند اختلاف نظر وجود دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تریپتان‌ها، بتا بلوکر‌ها و مشتقات ارگوتامین ممکن است منجر به ایسکمی (به ویژه زمانی که بخشی از بدن شما خون کافی دریافت نمی‌کند) در بیماران مبتلا به میگرن همی پلژیک شود. البته برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مهارکننده‌های CGRP کلاس جدیدی از دارو‌های پیشگیرانه برای درمان بیشتر میگرن‌های رایج هستند، اما مطالعات اولیه نشان می‌دهد که آن‌ها برای میگرن همی پلژیک کارایی ندارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان