تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۱۱ دی ۱۴۰۲

علت درد پشت سر چیست؟

سردرد یکی از رایج‌ترین شکل‌های درد است. گاهی اوقات، سردرد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

علت درد پشت سر چیست؟

رویداد۲۴ سیما صابری: سردرد یکی از رایج‌ترین شکل‌های درد است. گاهی اوقات، سردرد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. یکی از مواردی که پزشکان هنگام تلاش برای درک علت سردرد به دنبال آن هستند، نوع و محل درد است. این مقاله علل سردرد ضربان دار در پشت سر می‌پردازد. همچنین علل، درمان آن را بررسی خواهیم کرد.

نورالژی پس سری چیست؟

آسیب یا فشار شدید به اعصاب قسمت بالایی ستون فقرات، گردن، پوست سر و پشت سر می‌تواند منجر به نورالژی اکسیپیتال یا نورالژی پس سری شود. این حس درد با درد ضربان‌دار در قسمت بالایی گردن، پشت گوش‌ها و پشت سر همراه است. این نوع درد درد معمولا از پشت گردن شروع می‌شود و سپس گسترش می‌یابد. برخی از افراد نیز در ناحیه سر، پیشانی یا پشت چشم درد را تجربه خواهند کرد. افراد همچنین ممکن است به نور یا صدا حساس باشند.


بیشتر بخوانید: شایع‌ترین سرطان در جهان


اگر چنین علامت‌هایی را دیدید، راهکار‌هایی وجود دارد تا بتونیم علائم و درد پس سر را کنترل کنید یا از شدت آن بکاهید که این راهکار‌ها به شرح زیر است:

-استراحت زیاد

-استفاده از پد حرارتی روی سر

-مصرف دارو‌های ضد التهابی بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن

گاهی اوقات، پزشکان ممکن است برخی دارو‌های شل کننده عضلانی را به شما توصیه کنند. اگر درد شدید باشد، ممکن است دارو‌های ضد افسردگی یا تزریق استروئید نیز تجویز شود.

سردرد‌های میگرنی

بیشتر سردرد‌های میگرنی می‌توانند باعث درد شدید و ضربان دار در یک طرف صورت و سر شوند که در آن نیز بسیار طاقت‌فرسا است. بر اساس یک مقاله معتبر در سال ۲۰۲۰، کسانی که سردرد‌های میگرنی دهلیزی یا وستیبولار دارند، بیشتر احتمال دارد که درد در پشت سر را تجربه کنند. سردرد‌های میگرنی یک بیماری عصبی است و برخی افراد استعداد ژنتیکی برای این بیماری دارند. در افراد دیگر، سردرد‌های میگرنی در نتیجه عوامل یا موقعیت‌های خاص ایجاد می‌شوند. عوامل محرک سردرد‌های میگرنی عبارتند از استرس، تغییرات هورمونی، خواب زیاد یا خیلی کم و تغییرات ناگهانی آب و هوا.

قبل از شروع سردرد میگرنی، فرد ممکن است علائم هشدار دهنده‌ای مانند هوس غذا، تغییرات خلقی، خمیازه‌های غیرقابل کنترل و افزایش ادرار را تجربه کند. برخی از افراد قبل از شروع سردرد میگرنی، حس می‌کنند که نور‌های چشمک زن می‌بینند.

علائم میگرن عبارتند از:

سردردی که با حرکت فرد بدتر می‌شود

حالت تهوع یا استفراغ

ضعف

حساسیت به نور

حساسیت به صدا

دارو‌های پیشگیری و درمان موثر بسیاری برای سردرد‌های میگرنی وجود دارد. راهکار‌ها برای کاهش علائم سردرد میگرنی عبارتند از:

-در یک اتاق ساکت و تاریک با چشمان بسته استراحت کنید

-یک کیسه یخ یا پارچه خنک روی پیشانی خود قرار دهید

-نوشیدن آب فراوان

سردرد پس از ترک کافئین

ترک کافئین چراکه کافئین محرکی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. کسانی که به طور معمول کافئین می‌نوشند می‌توانند به آن وابستگی فیزیکی و عاطفی پیدا کنند. اگر فردی به طور ناگهانی نوشیدن کافئین را متوقف کند، ممکن است علائم ترک را تجربه کند. شدت علائم بسته به فرد متفاوت است و شایع‌ترین علامت آن سردرد است. کسانی که می‌خواهند کمتر به کافئین وابسته شوند، باید به تدریج میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهند. برای درمان سردرد، فرد می‌تواند مسکن‌های OTC مصرف کند. هیدراته ماندن و خوابیدن نیز ممکن است برای این افراد مفید باشد.

ضربه به سر

سردرد ناشی از ضربه به سر می‌تواند ناشی از ضربه مغزی، شکستگی جمجمه یا کبودی مغز باشد. چنین دردی می‌تواند بر هر نقطه‌ای از سر، از جمله پشت سر تاثیر بگذارد. اگر فردی متوجه علائم زیر شود باید به پزشک مراجعه کند:

-سردرد مداوم

-استفراغ مکرر و حالت تهوع

-تشنج

-بزرگ شدن مردمک‌ها

-لکنت زبان

-ضعف در بازو‌ها یا پا‌ها

-عدم هماهنگی

-گیجی

-بی قراری و آشفتگی

درمان چنین سردرد‌هایی می‌تواند شامل دارو‌های مسکن، استراحت و توانبخشی باشد.

علت درد پشت سر چیست؟

خونریزی داخل جمجمه‌ای (IH)

IH به خونریزی در داخل مغز یا جمجمه گفته می‌شود. این سردرد‌ها بسیار جدی هستند و می‌توانند به دلیل سکته مغزی یا آنوریسم خونریزی دهنده در مغز ایجاد شوند. این خونریزی همچنین ممکن است علائم عصبی مانند ضعف یا تشنج ایجاد کند.
این علائم بسیار جدی است که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد و ممکن است نیاز به درمان از راه جراحی داشته باشید.

افت فشار خون داخل جمجمه

افت فشار داخل جمجمه بسیار نادر است. این اتفاق زمانی می‌افتد که مایع نخاعی از سوراخی در مننژ‌ها که نخاع را می‌پوشاند، نشت می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی در فشار داخل مغز می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان ملی بیماری‌های نادر (NORD)، از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، ۵ نفر افت فشار داخل جمجمه به صورت خود به خودی را تجربه می‌کنند. معمولاً این مشکل به دلیل تومور مغزی، ضربه یا عارضه جانبی یک روش پزشکی رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به تدریج یا ناگهانی ظاهر شوند. شایع‌ترین علامت این نوع سردرد این است که در حالت ایستاده بدتر می‌شود. علائم دیگر سردرد در اثر افت فشار خون عبارت است از:

-تهوع و استفراغ

-درد یا سفتی در ناحیه گردن

-درد بین تیغه‌های شانه یا در بازو‌ها

-سرگیجه و مشکلات تعادل

-حساسیت به نور یا صدا

-شنیدن صدای زنگ

-اختلال شناختی یا تغییر در توانایی تفکر واضح

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان