تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد:

افزایش خودکشی با قرص برنج

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از فروش قرص برنج در عطاری‌ها انتقاد کرده و خواستار ممنوعیت فروش این قرص توسط قوه قضائیه و نیروی انتظامی شد.
رویداد24- حسین اسدبیگی (رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور) با انتقاد از فروش قرص برنج در عطاری‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه به دلیل درآمد فروش قرص برنج، این قرص کشنده به راحتی در دسترس همه اقشار جامعه حتی نوجوانان است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد خودکشی منجر به فوت از طریق قرص برنج صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در بیشتر این موارد، قرص را از عطاری‌ها به دست آورده‌ بودند.

اسدبیگی در ادامه خواستار ممنوعیت فروش قرص برنج در عطاری‌ها از طریق قوه‌قضاییه و نیروی انتظامی شد.

عرضه و تولید قرص برنج متوقف شود

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی با تاکید براینکه بهتر است؛ این قرص‌ها جمع‌آوری شده، چرا که نیازی به فروش این سم احساس نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه همه افراد از این موضوع آگاه هستند؛ در حالی که قرص برنج

مهلک بوده به راحتی از طریق عطاری‌ها تهیه می‌شود، بدون آنکه در خصوص علت خرید آن از افراد سوال شود.

وی با بیان اینکه عرضه و تولید این ماده سمی در کشور فایده‌ای ندارد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر موارد خودکشی از طریق قرص برنج که منجر به فوت فرد شده روبه ازدیاد بوده است، این درحالی است که در دهه‌های گذشته اصلا چنین مواردی نداشتیم، زیرا تولید و عرضه این ماده بسیار اندک بوده و افرادی که قصد خودکشی داشتند نسبت به مهلک بودن آن آگاه نبودند.

اسدبیگی با بیان اینکه معمولا اطلاعات در این خصوص را برای پیشگیری از خودکشی اعلام نمی‌کنیم، افزود: اما در حال حاضر آگاهی مردم از کشنده بودن این ماده زیاد شده، لذا احساس خطر کرده و نسبت به آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

تاثیر بیکاری و فقر در گرایش به خودکشی در میان افراد

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی در خصوص علت افزایش گزارش‌های مربوط به خودکشی اظهار کرد: ازدیاد جمعیت ممکن است؛ سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شود و از طرف دیگر پیشرفت تکنولوژی و اطلاع‌رسانی از طرق گوناگون همچون فضای مجازی سبب شده که موارد خودکشی با سرعت و وسعت بیشتری به اطلاع مردم برسد، لذا گزارش خودکشی افراد زودتر و بیشتر پراکنده می‌شود.

وی ادامه داد: نباید از یاد برد که تمام آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی و اعتیاد عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی دارد که برای بررسی علل آن ضرورت دارد؛ تحقیقات بیشتری صورت گرفته و از رشته‌های مختلف جامعه‌شناسی، روانشناسی و ... بهره بگیرد.

اسدبیگی خاطرنشان کرد: فقر، بیکاری و مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی تاثیر دارد و مسائل اجتماعی به یکدیگر پیوسته هستند.

این جامعه شناس اظهار کرد: اگر یک خوشبینی اجتماعی در مردم همچون برداشتن تحریم‌ها ایجاد شود؛ تاثیر مستقیمی بر کاهش افسردگی، خودکشی و سایر آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بی‌اطلاعی بسیاری از مردم و مسئولان از وجود اورژانس اجتماعی و خط 123 تاکید کرد: به این دلیل تماس که با این خط و مراجعه به مراکز اورژانس اجتماعی در خصوص خودکشی کم بوده و اکثرا تماس‌گیرندگان اطرافیان فرد مایل به خودکشی، نهادهایی همچون آتش‌نشانی و نیروی انتظامی و در مواردی معدود، فردی است که قصد خودکشی دارد.

تهران بیشترین تماس مرتبط با خودکشی را دارد 

اسدبیگی با بیان اینکه افرادی که در مراکز ما با موارد خودکشی سر و کار دارند؛ کارشناسان، روانشناسان و مددکاران اجتماعی هستند، اضافه کرد: این افراد برای چنین مواردی آموزش خاص دیده‌اند؛ چنانکه در برخی موارد از نهادهایی همچون آتش‌نشانی یا نیروی انتظامی تماس گرفته و اعلام می‌کنند، موردی از خودکشی در حال وقوع است؛ به عنوان مثال فردی قصد پرتاب خود از پشت‌بام را دارد در چنین مواردی نیروهای ما به همراه خودروهای خدمات سیار ما به محل مراجعه کرده و با فرد مورد نظر صحبت و او را ترغیب به انصراف از خودکشی می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از اتمام ماجرا و انصراف از خودکشی فردی که قصد این کار را داشته، توسط همکاران ما دعوت به حضور در مراکز مداخله در بحران شده که یکی از بخش‌های مرتبط با اورژانس اجتماعی است.

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی درباره بیشترین آمار اقدام به خودکشی در کشور گفت: اگر اعلام می‌کنیم که بیشترین موارد مربوط به خودکشی در استانی خاص بوده، ممکن است به این دلیل باشد که در آن استان تبلیغات بهتری در خصوص فعالیت‌های اورژانس اجتماعی صورت گرفته و تعداد تماس‌ها در این زمینه بیشتر بوده است.

اسدبیگی با تاکید براینکه همه ساله رتبه اول در تماس با اورژانس اجتماعی در ارتباط با خودکشی مربوط به استان تهران بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته از 148 هزار تماس مرتبط با اورژانس اجتماعی یک درصد مربوط به خودکشی بوده است.

وی در پایان علت این موضوع را جمعیت بیشتر تهران و آگاهی بیشتر افراد در خصوص وجود چنین خطی دانست.
منبع: ایلنا
برچسب ها: خودکشی ، قرص برنج
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان