تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

آجیل عید نوروز شامل چیست؟

آجیل عید را می‌توان یکی از مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی دانست که در ایام عید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجیل عید نوروز شامل چیست؟

رویداد۲۴ مریم آیتی: با نزدیک شدن به نوروز، بازار خرید شب عید به مرور داغ می‎شود. استفاده از آجیل از قدیم الایام در خانواده‌های ایرانی رایج بوده است. معمولا بیشتر افراد، آجیل مخلوط را برای ترکیبات آجیل عید خود برمی‌گزینند و ممکن است بر حسب سلیقه خود، روی به کم و زیاد شدن موارد آن بیاورند.

آجیل عید را می‌توان یکی از مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی هایی دانست که در ایام عید مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مغزهای موجود در آجیل عید نوروز

پسته

شاید بتوان گفت که پسته از مهمترین محتویات آجیل عید است. این مغز به دلیل طعم بسیار لذیذی که دارد، به یکی از پرطرفدارترین آجیل‌های موجود تبدیل شده است، زیرا پسته علاوه بر طعم خوشمزه، خواص بسیاری را برای بدن به وجود می‌آورد. به همین دلیل از آن در انواع آجیل‌ها مثل ترکیبات آجیل شب یلدا و انواع میان وعده‌ها استفاده می‌کنند. مصرف این ماده همچنین باعث تقویت معده، تقویت ذهن، تقویت سیستم ایمنی و… می‌شود.

بادام درختی

مغز بادام، یکی از خوراکی های پایه ثابت در انواع آجیل عید است. این خوراکی لذیذ مانند پسته، طرفداران زیادی دارد و به دلیل طعم شگفت انگیز بادام، همه علاقه‌مند به میل کردن آن هستند.

علاوه بر طعم خوشمزه بادام، نباید از خواص آن چشم‌پوشی کرد. خوب است بدانید که مصرف بادام، باعث بهبود سلامت استخوان‌ها، تقویت قلب، تقویت سیستم ایمنی و… می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم نه تنها فقط در زمان نوروز، بلکه همیشه بادام را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

فندق

از دیگر ترکیبات آجیل عید می‌توان به فندق اشاره کرد. فندق یکی از محبوب‌ترین آجیل‌هایی است که تقریبا اکثر افراد، آن دوست دارند. این آجیل خوشمزه به دلیل طعم بی‌نظیر و خواص دارویی فراوان، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مصرف به اندازه فندق باعث جوان‌سازی پوست، تقویت مو، کاهش قند خون و… می‌شود.

 تخمه کدو تنبل

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی که در عید انجام می‌شود، گپ و گفت‌هایی است که در میهمانی، افراد را سرگرم می‌کند. حین صحبت کردن تنها آجیلی که حسابی مزه می‌دهد، تخمه است. تخمه کدو تنبل یکی از خوش طعم‌ترین انواع تخمه است و خاصیت‌های بسیاری هم دارد. خوب است بدانید که مصرف تخمه کدو تنبل می‌تواند از سرطان پیشگیری کند و باعث تقویت قلب شود.

 تخمه ژاپنی یا تخمه جابانی

تخمه ژاپنی که در اصل، اسم آن تخمه «جابانی» است، می‌تواند در کنار تخمه کدو تنبل ترکیب بسیار خوشمزه‌ای را برای آجیل شب عید فراهم کند. بذر این گیاه معمولا از هندوانه به دست می‌آید و مانند دانه‌های دیگر گیاهان سرشار از مواد معدنی است. در نتیجه مصرف آن، خواص و فواید زیادی به بدن می‌دهد. از خواص آن می‌توان به بهبود کم خونی، پیشگیری از سرطان پروستات و… اشاره کرد.

 تخمه آفتابگردان

شاید تخمه آفتابگردان را کمتر در مخلوط آجیل عید ببینید، اما افراد زیادی طرفدار آن هستند. مخصوصا خانواده‌هایی که به شب نشینی، تماشای فیلم و سریال و بازی کردن علاقه دارند، احتمالا تخمه آفتابگردان را تهیه می‌کنند. از این‌رو، شما می‌توانید این تخمه را به شکل مغز یا با پوست خریداری کنید. اگر می‌خواهید زمان بیشتری را با مهمانان بگذرانید تا بیشتر سرگرم باشند، تخمه با پوست، گزینه مطلوب‌تری است. در ضمن تخمه آفتابگردان در طعم‌های مختلفی عرضه می‌شود، بنابراین می‌تواند اکثر سلیقه‌ها را راضی نگه دارد.

 بادام هندی

از دیگر خوراکی‌های موجود در انواع آجیل عید نوروز، بادام هندی است. این خوراکی لذیذ نیز طعم شگفت‌انگیزی دارد و به دلیل محبوبیت فوق العاده از آن به عنوان یکی از انواع آجیل اصلی و مهم عید نام می‌برند. به راحتی می‌توانید به انواع بادام برشته، خام، نمکی، طعم‌دار و… دسترسی داشته باشید و از تنوع آن‌ها بهره ببرید.

مصرف این آجیل خوشمزه خواصی مانند بهبود دیابت، درمان کبد چرب و… را نیز به همراه دارد.

آجیل عید نوروز شامل چیست؟

بادام زمینی

یکی دیگر از اعضای خانواده خشکبار خوشمزه و سالم بادام زمینی است. بادام زمینی یکی از آجیل های پرانرژی و پرخاصیت است که برای تهیه آن باید به تازه بودن و خوش طعم بودن آن توجه کرد. استفاده از این آجیل خواصی مثل کاهش وزن و پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی دارد. 

بادام زمینی در انواع مختلف خام یا بوداده، پوسته چسبیده یا پوسته جدا، تازه یا کهنه، درشت یا ریز در بازار موجود است. با توجه به هر یک از فاکتورها قیمت آن متفاوت می شود.

 کشمش

در بین انواع دانه‌ها و مغزها، کشمش را فراموش نکنید. کشمش سبز رایج‌ترین نوع کشمش مورد استفاده در آجیل است. از طرفی کشمش با رنگ سبز خود شکلی زیبا به آجیل می‌بخشد. آنتی اکسیدان قوی، ضداسپاسم و ضدپوکی استخوان، تنها بخشی از خواص کشمش‌ها هستند.

 دراژه شکلاتی

کمتر کسی را پیدا می‌کنیم که اسمارتیزهای رنگی را دوست نداشته باشد. در واقع، دراژه همان اسمارتیزهای خوشمزه‌ای است که در کودکی همگی ما عاشق آن‌ها بودیم.

دراژه نیز یک کلمه فرانسوی است و معمولا به شکلات‌ها و آب نبات‌های نرمی می‌گویند که با یک روکش خشک و سخت رنگی پوشیده شده‌اند. این شکلات‌ها رنگ و لعاب خاصی به آجیل عید شما می‌بخشند. اگر دلتان می‌خواهد کودکان را هم با انواع خوراکی‌های جذاب خوشحال کنید، بهتر است به فکر خرید دراژه شکلاتی هم باشید.

 میوه خشک

یکی از مزایای خرید میوه خشک، این است که شما می‌توانید حتی میوه‌هایی که در فصل بهار نیستند را به صورت خشک شده فراهم کنید. بنابراین نه تنها از فواید آن‌ها برای سلامتی بهره‌مند می‌شوید، بلکه سفره نوروز شما کامل و خوش آب و رنگ خواهد شد.

این روزها میوه خشک فقط به سیب و هلو خلاصه نمی‌شود، بلکه انواع میوه‌های خاص مثل انبه و گلابی و شلیل و آلوچه و... نیز در بازار به صورت خشک شده به فروش می‌رسند. با این توضیحات، پیشنهاد می‌شود که امسال در عید نوزور از میوه خشک غافل نشوید.

انواع آجیل

آجیل شور

زمانی که مغزهای خام و تازه را با نمک و سایر افزودنی ها طعم دار کنند آجیل شور به دست می‌آید. آجیل شور همیشه یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین گزینه‌ها به حساب می‌آید که افراد زیادی را شیفته خود کرده است. این آجیل به دلیل طعم خوب و ظاهر زیبا در ایام عید طرفداران بسیاری دارد.

این نوع آجیل شامل پسته، تخم کدو، دانه ژاپنی، بادام درختی، فندق و بادام هندی است. البته باید در حد اعتدال مصرف شود. زیرا مصرف بیش از حد آجیل نمکی عوارض زیادی را در بیماران قلبی عروقی، افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماران کلیوی ایجاد می‌کند.

آجیل شیرین

در آجیل شیرین می‌توانید انواع خوراکی‌ها مثل گردو، کشمش، توت خشک، انجیر خشک، فندق، پسته و بادام هندی را ترکیب کنید. اگرچه این نوع آجیل در ایام نوروز کمتر از سایر آجیل‌ها محبوبیت دارد، اما باز هم افرادی هستند که برای مراقبت از سلامتی خود این نوع را ترجیح می‌دهند.

این آجیل فاقد حالت ترد آجیل شور است و طعم شیرین و خام، از محبوبیت آن کم می‌کند. با این وجود برخی افراد ترجیح می‌دهند که از آجیل شیرین استفاده کنند.

افرادی که به دلیل کهولت سن و دلایل دیگر به بیماری‌هایی مثل فشار خون و بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند و باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، معمولاً آجیل شیرین را برای استفاده، برمی‌گزینند.

آجیل بو داده

می‌توان گفت محبوب‌ترین نوع آجیل و خشکبار شب عید آجیل بو داده است که طعم و عطر بسیار جذاب و دلچسبی دارد.

در طی فرآیند تولید آجیل‌های بو داده، به دلیل حرارت دادن به آجیل ممکن است برخی خواص این دانه‌های روغنی کاهش پیدا کند و از بین برود اما باز هم تا حد زیادی خواص آجیل حفظ می‌شود.

همچنین باید بدانید که بو دادن آجیل باعث می‌شود تا طعم کهنگی و ماندگی از بین برود؛ پس خرید آجیل بوداده باکیفیت از یک فروشگاه معتبر، اهمیت بالایی دارد و باعث می‌شود تا شما به اشتباه آجیل‌های کهنه و مانده را به جای آجیل‌های تازه و باکیفیت خریداری نکنید.

 آجیل خام

آجیل خام سالم‌ترین و مفیدترین آجیل است. زیرا سم آفلاتوکسین که معمولا روی این دانه‌ها به وجود می‌آید، دیگر با بو دادن قابل تشخیص نیست، ولی این آجیل در برابر آجیل بوداده از محبوبیت کمتری برخوردار است.

مدل‌های خرید آجیل 

آجیل هفت مغز 

آجیل هفت مغز یک نوع آجیل متنوع است که معمولاً شامل مغز گردو، بادام هندی، فندق، کشمش، بادام زمینی، پسته و بادام درختی است.

هفت مغز اصلی و مهم در آجیل هفت مغز موجود می باشند. بنابراین قیمت این نوع آجیل نسبت به سایر آجیل ها بیشتر است.

این آجیل می تواند به صورت شیرین و شور باشد. سلیقه نقش مهمی در شور بودن یا شیرین بودن این نوع آجیل دارد.

 آجیل چهار مغز 

اگر به دنبال یک آجیل مقوی و پرخاصیت هستید، آجیل چهار مغز انتخاب مناسبی است.

آجیل چهار مغز که نسبت به مدل قبلی تنوع کمتر و قیمت کمتری دارد، شامل چهار مغز دانه اصلی فندق، پسته، بادام درختی و بادام هندی است.

آجیل چهار مغز، آجیل ساده‌تری نسبت به آجیل هفت مغز است. استفاده از این آجیل در ایام نوروز بسیار پرکاربرد و رایج است.

آجیل مخلوط 

آجیل مخلوط می‌تواند شامل مغز دانه‌های مختلف باشد که با توجه به سلیقه شما به دلخواه ترکیب می‌شوند. معمولاً آجیل‌های مخلوط شامل مغز دانه‌های اصلی پسته، بادام، فندق و بادام هندی هستند که در مرحله بعد با انواع تخمه‌ها و خشکبار مثل کشمش و توت خشک ترکیب می‌شوند.

این آجیل همانطور که از نام آن مشخص است، مخلوطی از انواع ترکیبات بوده که برای آجیل عید نوروز یا مهمانی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تهیه این آجیل از خشکبار مختلفی مانند تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، کنجد، شاهدانه، پسته، فندوق، گردو، بادام درختی، بادام زمینی، بادام هندی و غیره می‌توان استفاده کرد.

برخی افراد در این آجیل از شکلات یا میوه‌های خشک مانند انجیر خشک، توت خشک و کشمش نیز استفاده می‌کنند. ترکیب این آجیل به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

آجیل لوکس

مدل دیگر از انواع آجیل‌های شب عید، آجیل لوکس است که به عنوان آجیل و خشکبار وارداتی هم شناخته می‌شود. این آجیل‌ها از بهترین مغز دانه‌های باکیفیت و درشت تشکیل شده‌اند که برای مراسمات مجلل و مهمانی‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به واسطه کیفیت بالا، در مقایسه با سه مدل دیگر قیمت بیشتری دارند.

نکات مهم در خرید آجیل شب عید

از تازه بودن آجیل مطمئن شوید و دقت داشته باشید که بوی ماندگی ندهد.

در زمان خرید آجیل ابتدا به کیفیت آن توجه کنید تا سوراخ یا فاسد نباشند؛ چرا که آجیل به دلیل چربی بالا در هوای گرم سریعتر خراب می‌شود.

برای بهره‌مندی بیشتر از خواص آجیل، دقت کنید که شوری و نمک آجیل نباید زیاد باشد.

در صورتی که رنگ آجیل به ویژه پسته بسیار غیر طبیعی بود، از خریدن آن صرف نظر کنید؛ چرا که در تهیه آن‌ها از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود تا جذاب و مشتری‌پسند باشند.

در انتخاب ترکیبات آجیل عید به بودجه خود نیز توجه کنید.

از خرید پسته‌هایی که زیاد خندان هستند، اجتناب کنید زیرا در فرایند تهیه این پسته‌ها ابتدا آن‌ها را در آب جوش ریخته و سپس بلافاصله وارد آن سرد می‌کنند و با این کار کیفیت پسته کاهش می‌یابد.

پس از خرید آجیل، آن را در یخچال نگهداری کنید تا از فاسد شدن آجیل جلوگیری شود.

آجیل عید را به اندازه مصرف خود بخرید، زیرا آجیل به دلیل دانه‌های روغنی با سرعت بیشتری نسبت به دیگر مواد غذایی فاسد می‌شود.

از خرید آجیل‌هایی که مزه ترش و متفاوتی دارند، اجتناب کنید زیرا منجر به ایجاد بیماری خواهند شد.

مغز گردو از جمله آجیل‌های حساسی است که در مقایسه با دیگر انواع آجیل سریع‌تر خراب می‌شود. در صورتی که قصد دارید از گردو در آجیل خود استفاده کنید، این نکته را مد نظر قرار دهید.

نوع بسته ‌بندی پک‌ های خریداری شده برای آجیل باید استانداردهای مناسب را داشته باشند. این مسئله که هوا درون بسته ‌بندی ‌ها وارد نگردد بسیار مهم است.

توجه به سیب سلامت و مجوزهای بهداشتی بسیار مهم است. فروشندگانی که انواع آجیل و خشک بار را به مشتریان ارائه می ‌دهند باید مجوزهای بهداشتی را دریافت کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان