تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

پخت سبزی پلو با ماهی یکی از انواع آشپزی ایرانی است که گرچه شهرت آن به عنوان غذای شب عید نوروز است، اما همیشه به عنوان یک غذای شیک مجلسی می‌تواند سر سفره ایرانی باشد.

 رویداد۲۴  الهام دریابندری: سبزی پلو با ماهی یک غذای قدیمی است و در سفره و آشپزی ایرانی جایگاهی برجسته دارد.ماهی ماده غذایی بسیار مفید و لازم در برنامه غذایی می‌باشد که از ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی برخوردار است.  مصرف دو وعده غذایی ماهی در برنامه غذایی هفتگی توصیه می‌شود. ماهی منبع خوبی برای پروتئین بدن است که براحتی قابل هضم و جذب است، همچنین حاوی ویتامین‌های گروه ب است که موجب سلامت سیستم عصبی بدن می‌شوند.

ماهی منبع خوبی برای ید مورد نیاز بدن است.. ید در رشد بدن بسیار موثر است و به همین دلیل مقدار مصرف کافی ماهی به کودکان در حال رشد توصیه می‌شود. ید در ساخته شدن سیستم‌های عصبی نیز نقش مهمی را ایفا می‌ کند؛ بنابراین کمبود مصرف ید در زنان باردار موجب اختلال رشد جسمی و ذهنی جنین می‌شود.

تاریخچه جالب این غذا بر می‌گردد به دوران حضرت سلیمان در آن زمان ایشان انگشتری داشتند که به کمک آن دیو و اجنه را به خدمت می‌گرفتند .

از قضا روزی دیوی خود را شبیه حضرت سلیمان در آورد و انگشتر را برداشت و بر تخت پادشاهی نشست دیو انگشتر را در دریا انداخت و حضرت سلیمان از این رو به صحرا و کنار دریا رفت تا ماهیگیری کند مدتی بعد در شکم ماهی انگشتر خود را یافت

پس از آن در سیزده نوروز دیو را از تخت پایین کشیدن و حضرت سلیمان را به تخت بازگردانند و عده‌ای بر این باور هستند که خوردن سبزی پلو با ماهی تجدید خاطره‌ای از حضرت سلیمان و یافتن نگین خود در شکم ماهی است.

مواد لازم سبزی پلو با ماهی

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی برای ۴ نفر

ماهی ۴ تکه

سرکه ۴ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده به میزان لازم

روغن سرخ کردنی به میزان لازم

کره ۲۰ گرم

لیمو ترش ۱ عدد

سبزی پلویی (شوید، جعفری، گشنیز، برگ سیر تازه، تره) ۳۰۰ گرم

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز به میزان لازم

زنجبیل و پودر سیر به میزان لازم

برنج ۴ پیمانه

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی ساده

طرز تهیه ماهی پلو ساده

یه گزارش رویداد ۲۴، ماهی پاک شده وقطعه شده را بشوید و در یک ظرف بگذارید و رویش سرکه بریزید و بگذارید یک ساعت بماند، این کار باعث می شود بوی ماهی گرفته شود.سپس ماهی را از سرکه درآورده و رویش نمک، فلفل و پودر سیربریزید.

بگذارید روغن داغ شود، در این هنگام ماهی ها را ماهی تابه قرار دهید و بگذارید دو طرف آن سرخ شود.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

روش پخت سبزی پلو

برنج را همانند دستور طبخ چلو جوشانده و آبکشی نمایید. سبزی و سیر را نیز شسته و ریز خرد کنید. قابلمه مناسبی انتخاب کرده و مقداری روغن کف ظرف یریزید.  برای ته دیگ می‌توانید از نان یا سیب زمینی ورقه‌ای شده همراه با ‏زعفران استفاده کنید.یک لایه برنج ریخته و سپس یک لایه سبزی بریزید و این عمل را تا اتمام برنج ‏و سبزی ادامه دهید. وقتی برنج دم کشیدد روی آن کره بگذارید و در دیس مناسب بکشید.

طرز تهیه سبزی پلو

ماهی مناسب سبزی پلو

دستور تهیه سبزی پلو با ماهی در مناطق مختلف ایران تقریبا یکسان هستند. اما در هر منطقه از ماهی‌های مختلفی بنا به ذائقه برای پخت این غذا استفاده می‌شود. ماهی‌های آزاد جنووب از بهترین ماهی‌های کشور هستند که به کشور‌های دیگر صادر می‌شوند. این ماهی‌ها اسید‌های چرب مفید فراوانی دارند و به روش‌های مختلفی قابل طبخ هستند. در این جا ماهی‌های مناسب برای پخت سبزی پلو با ماهی را ذکر می‌کنیم. تا بنا به سلیقه خود تهیه کرده و غذا را آماده کنید.

ماهی شیر: این ماهی جنوبی بدون تیغ بوده و خوردن آن بسیار آسان و بی دردسر است. شیر ماهی ید و ویتامین D بالایی دارد؛ و بهترین روش پخت آن کبابی و سوخاری است.

ماهی شوریده: این ماهی گوشت نرمی دارد و برای طبخ به صورت سرخ کرده و شکم پر بسیار مناسب است.

ماهی حلوا سفید: پرطرفدار و خوشمزه‌ترین ماهی برای پخت سبزی پلو با ماهی شب عید است.

بیاح:ماهی بیاح گوشتی نرم و لطفی دارد و با تیغ کم و درشت برای تهیه ماهی شکم پر و کبابی بسیار مناسب است.

صبیتی: این ماهی گوشت بسیار نرم و چربی دارد؛ و برای تهیه سبزی پلو با ماهی شکم پر، کبابی و سرخ شده، یکی از گذینه‌های عالی محسوب می‌شود.

سنگسر: گوشت این ماهی بعد از پختن به راحتی خرد نمی‌شود و به همین دلیل برای سرو در مهمانی‌ها و تزئین سفره بسیار مناسب است.

سبزی پلو و ماهی

نکات تکمیلی سبزی پلو و ماهی

به گزارش رویداد ۲۴ به دلیل طبع سردی که ماهی دارد، بهتر است این غذا را با ماست یا دوغ میل نکنید و بهتر است همراه این غذا از انواع ترشی یا سالاد استفاده کنید.

تفت دادن یا ندادن سبزی بستگی به سلیقه خود شما دارد، اما یادتان باشد پختن و تفت‌دادن سبزی ویتامین‌ها و موادمعدنی آن را از بین می‌برد.

مدل مجلسی سبزی‌پلو معمولا به‌شکل آبکش تهیه می‌شود، اما اگر از برنج باکیفیت ایرانی استفاده کنید، می‌توانید آن را به‌شکل کته هم درست کنید.

بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که سبزی پلو را به جای ماهی، با مرغ یا ماهیچه و یا حتی کوکوسبزی میل کنند. همه‌ی این گزینه‌ها، خوشمزه و معمول هستند و انتخابشان به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.

برای تزئین این غذای خوشمزه می‌توان از جعفری و لیموی تازه و زیتون استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
1
7
اشپزی سیاسی می کنی ! هان ! واستا از این صفحه ! اسک رین شوت گرفتم فرستادم پلیس فوتا ! بیان درت رو ببندن رویداد هرکی تیتر مطلب رو می خونه ! بقیهشم تودلش میگه ! یا بهش فکر میکنه بقیه ش چی بوده ! ای موزی !! ای ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
11
خداییش ، الان موقع یاد دادن این غذا هست ؟؟؟!!!
:) :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
3
ممنون رویداد جان
حمید
|
United States of America
|
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
3
خیلی با حال بود، حتما درست میکنم
هاهاها هاهاهاهاها
مستر چوستر
|
Canada
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
4
به به . عجب غذایی . هر غذایی یه فصلی داره . بهترین زمان برای سبزی پلو با ماهی و باقالی پلو با گردن همین فصله .
سبزی پلو با ماهی ، بخور ببین کجایی
باقالی پلو با گردن ، بخور ببین چه کردن
سیامک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
1
درود و تشکر ازشما.واقعا در هوای فعلی سبزی پلو با ماهی خیلی میچسبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
ها ها ها ها .....
خخخخخخخخخخ.......
برقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
1
برادران لرزشی یاد بگیرن لازمشونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
0
مواد اولیشه زیاد بود دوتا بیستر نبود
نظرات شما
پیشخوان