تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲

ماجرای عجیب روابط شخصی بن سلمان و جانی دپ

طی یک سال گذشته، دپ بیش از ۷ هفته را در عربستان گذرانده و ضمن اقامت در کمپ‌ها و کاخ‌های سلطنتی با کشتی‌های تفریحی و هلیکوپتر به مناطق مختلف این کشور سر زده است و حتی برای شرکت در کنسرت یادبود جف بک در رویال آلبرت هال، با ۷۴۷ شخصی بن سلمان به لندن رفت و آمد داشته است.

محمدبن سلمان و جانی دپ

رویداد۲۴ به گزارش سرویس بین‌الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این توصیف مربوط به صحنه‌ای در قرن هجدهم میلادی نیست و مردی هم که پشت میز آرایش نشسته لوئی پانزدهم، پادشاه فرانسه نیست. جولای ۲۰۲۲ است و جانی دپ در حال انجام گریم صورت برای ایفای نقش در یک سریال تاریخی با عنوان "ژان دو باری" است. پیام رسان یک تهیه کننده مطرح سینما با یک درخواست غافلگیر کننده است: شاهزاده بدر بن فرهان آل سعود خواهان ملاقات با دپ است. وی وزیر فرهنگ عربستان و یکی از عموزاده‌های محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند این کشور است. در سال ۲۰۱۷، شاهزاده بدر با خرید گرانقیمت‌ترین نقاشی جهان یعنی یکی از آثار لئوناردو داوینچی به نام سالواتور موندی، برای محمد بن سلمان به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار، به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد.

اما برای دپ این چیز‌ها اهمیتی ندارد. او به تهیه کننده می‌گوید: «در قرارداد من چیزی در باره چنین ملاقاتی نیامده است.».

اما موضوع اینجاست که شاهزاده بدر به ناگاه به عاملی مهم و اثرگذار در تولید "ژان دو باری" تبدیل می‌شود. با سرمایه گذاری میلیون دلاری در این پروژه از طریق صندوق فیلم سازی دریای سرخ عربستان، وی حق ملاقات با ستاره هالیوودی را به دست آورده است.

پس از چند روز کش و قوس بالاخره دپ با اکراه قبول می‌کند که ملاقات انجام شود. در آن دیدار همه چیز آنچنان خوب پیش می‌رود که طی چند ماه، این بازیگر ۶۰ ساله به دیدار چهره به چهره با محمد بن سلمان ۳۸ ساله، مرد همه کاره حکومت عربستان می‌رود. 

در فاصله‌ای کوتاه، رابطه آن‌ها آنچنان گرم و نزدیک خواهد شد که هیچ رابطه‌ای به پای آن نمی‌رسد.

با برنامه ریزی برای صرف میلیارد‌ها دلار جهت متحول ساختن عربستان و تبدیل آن به یک ابرقدرت فرهنگی و اقتصادی، محمد بن سلمان در حال تکان دادن نظم جهانی است. 

رهبران جهان برای رمز گشایی از روحیات، شیوه‌ها و اقدامات او باید هزاران دیپلمات، زبان شناس و جاسوس را به خدمت بگیرند.

آن‌ها احتمالا باید با جانی دپ تماس بگیرند.

طی یک سال گذشته، دپ بیش از ۷ هفته را در عربستان گذرانده و ضمن اقامت در کمپ‌ها و کاخ‌های سلطنتی با کشتی‌های تفریحی و هلیکوپتر به مناطق مختلف این کشور سر زده است و حتی برای شرکت در کنسرت یادبود جف بک در رویال آلبرت هال، با ۷۴۷ شخصی بن سلمان به لندن رفت و آمد داشته است.

دپ و بن سلمان به دوستانی واقعی تبدیل شده اند. یکی از دوستان دپ می‌گوید: «آن‌ها یک ارتباط واقعی برقرار کرده اند... این مایه تعجب بسیاری از کسانی است که دپ را می‌شناسند، اما این چیزی است که رخ داده است.» نزدیکان جانی دپ می‌گویند، وی اکنون در حال بررسی انعقاد یک قرارداد سالانه ۷ رقمی برای تبلیغ رنسانس فرهنگی در عربستان است.

دپ در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفته: «هرچند اعتراف می‌کنم که در ابتدا در خصوص آنچه در منطقه در حال رخ دادن است بی اطلاع بودم، اما از آن زمان تاکنون از نزدیک انقلاب فرهنگی‌ای که اینجا در جریان است را تجربه کرده ام... من این فرصت را داشتم که با افرادی از بخش‌های مختلف منطقه ملاقات کنم و آن‌ها استقبال بی نظیری از به اشتراک گذاشتن فرهنگ، سنت‌ها و داستان هایشان می‌کردند.»

بر اساس طرح بلندپروازانه چشم انداز ۲۰۳۰ بن سلمان، عربستان سعودی در حال صرف صد‌ها میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف از معدن گرفته تا املاک، ورزش و گردشگری است. هدف توسعه منابع درآمدی جدید و ترک اعتیاد پادشاهی سعودی به پول نفت است.

صنعت سرگرمی یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز عربستان است، زیرا نه تنها موجب رونق گردشگری می‌شود، بلکه تعداد بیشتری از جمعیت ۳۰ میلیون نفری این کشور را به هزینه کردن در داخل برای گذراندن اوقات فراغتشان می‌کند. بر اساس قوانین سختگیرانه‌ای که بن سلمان از سال ۲۰۱۵ شروع به لغوشان کرده، سرگرمی در عربستان به شدت محدود بود: نواختن موسیقی در انظار عمومی مجاز نبود، اختلاط زنان و مردان تابو محسوب می‌شد و حتی تفریحات ساده مانند رفتن به سینما نیز چندان مرسوم نبود.

پس از گذشت ۸ سال، این کشور در حال گسترش فعالیت‌های فرهنگی است که برخی از آن‌ها منعکس کننده علایق شخصی ولیعهد قدرتمند سعودی است. وی یکی از طرفداران بازی‌های رایانه‌ای است و عربستان قصد دارد ۳۸ میلیارد دلار در حوزه ورزش و بازی‌های رایانه‌ای سرمایه گذاری کند. همچنین گفته می‌شود او یک دی جی آماتور است که عاشق موسیقی رقص الکترونیک است و اکنون عربستان دسامبر هر سال میزبان بزرگترین فستیوال موسیقی خاورمیانه، تحت عنوان طوفان صدا است.

یکی از مشاوران دولت عربستان در خصوص سرمایه گذاری عظیم ریاض در حوزه سرگرمی می‌گوید: «ما داریم زمان از دست رفته را جبران و اطمینان حاصل می‌کنیم که کشورمان پتانسیل خود را به فعل تبدیل کند.»

در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، فیلم لورنس عربستان در کشور‌های اردن، مراکش و اسپانیا جلوی دوربین رفت. در آن زمان، فیلم برداری در عربستان ممنوع بود. اما امروز تولید کنندگان برای استفاده از چشم انداز‌های بصری این کشور و البته مشوق‌های پیشنهادی که می‌تواند ۴۰ درصد بودجه تولید فیلم را تامین کند به این کشور می‌شتابند.

جاناتان گری، تهیه کننده سینما که اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ با بن سلمان دیدار کرده می‌گوید: «فقط این نیست که شاهزاده بگوید من می‌خوام تام کروز را به اینجا بیاورم... بحث سر اقتصاد است.» به گفته گری، بن سلمان یکی از علاقمندان فیلم‌های علمی تخیلی است. گری می‌گوید وی اکنون در حال تولید قصه‌های مرتبط با عربستان برای مخاطبان بین المللی است. ایده ما ساخت یک فیلم ترسناک درباره ارواح نامرئی‌ای است که در اسلام به جن معروف اند. 

با این حال، همچنان اغوا نمودن نام‌های بزرگ در هالیوود به چیزی بیش از پول نیاز دارد. بسیاری در صنعت فیلم سازی نگران ریسک بد نام شدن در نتیجه ارتباط با عربستان هستند. ماجرای قتل جمال خاشقچی یکی از نگرانی‌های عمده است. منتقدان پرشمار دیگری نیز در عربستان بازداشت شده اند. پادشاهی عربستان همچنین دارای سابقه حقوق بشری تیره و تاری است و مواضع چندان درخشانی درباره حقوق دگرباشان جنسی، آزادی بیان و سایر مسائلی که عموما در کشور‌های لیبرال غربی مقدس تلقی می‌شوند ندارد.

مارتین اسکورسیزی سال گذشته دعوتنامه حضور در جشنواره فیلم دریای سرخ را رد کرد. اما همه ستارگان سینما تا این حد محافظه کار نیستند. چهره هایی، چون باز لورمن، کارگردان استرالیایی فیلم الویس، گتسبی بزرگ و مولین روژ در هیئت داوران جشنواره امسال فیلم دریای سرخ حضور داشتند. از چهره‌های دیگری که در این سال‌ها در فرش قرمز جده مشاهده شده اند می‌توان به شارون استون، پریانکا چوپرا و شاهرخ خان اشاره کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جانی دپ ، بن سلمان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان