تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵

روایتی از ۲۱روز لعنتی در ایستگاه هفت‌خوان

21 روز از وقوع حادثه ناگوار برخورد دو قطار سمنان-مشهد و تبریز-مشهد می‌گذرد. در پی این حادثه 47 نفر کشته و 103 نفر مجروح شدند.
21 رویداد۲۴-روز از وقوع حادثه ناگوار برخورد دو قطار سمنان-مشهد و تبریز-مشهد می‌گذرد. در پی این حادثه 47 نفر کشته و 103 نفر مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شرح کامل آنچه در این 21 روز یعنی از بامداد 5 تا 25 آذر بر مسافران قطار سمنان گذشته است را یک جا بخوانید. 

تاریخ

آنچه گذشت

روز جمعه 5 آذر

09:10

ساعت 7:50 دقیقه صبح جمعه دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت خوان در سمنان به یکدیگر برخورد کردند. یکی از این قطارها، قطار شماره 324 سمنان-مشهد در مسیر تهران و دیگری قطار شماره 480 تبریز-مشهد بود. گزارش‌های اولیه از این حادثه حکایت از شدت جراحات و جان باختگان این حادثه در پی حریق ناشی از این تصادف در چند واگن این دو قطار بود. گرچه در ساعات ابتدایی علت این حادثه مشخص نبود اما شهدان عینی از برخورد مستقیم این دو قطار با وجود ممانعت لوکوموتیو رانان خبر می‌دادند.

همان روز
09:40

در فاصله نیم ساعت خبر‌ها حکایت از مصدومیت 8 نفر در پی برخورد این دو قطار داشتند. شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام آمار مصدومان این حادثه، از حضور مسوولان استانی و مدیران 10 دستگاه اجرایی 2 شهرستان شهرستان سمنان و دامغان در محل حادثه خبر داد و اعلام کرد که مجروحان این حادثه به مراکز درمانی دامغان و شاهرود منتقل شدند.

همان روز
10:53

گرچه از عکس‌ها و فیلم‌هایی که از این حادثه در فضای مجازی دست به دست می‌شد انتظار می‌رفت که شمار تلفات و مجروحان حادثه بیشتر از 8 نفر باشند اما به فاصله یک ساعت از آخرین خبر فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات از افزایش آمار مصدومان حادثه به 11 نفر  و کشته شدن ۵ نفر خبر داد.

همان روز
11:33

با گذشت نزدیک به 5 ساعت از زمان رخداد این حادثه تلخ، در هر ساعت 4 نفر بر تعداد کشته شدگان این حادثه افزوده شد. علی اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به گزارش های میدانی مسئولینی که در محل حادثه حضور داشتند، از جراحت بیش از ۲۰ نفر و کشته شدن ۱۵ نفر از سرنشینان قطار خبر داد و اعلام کرد که تا زمانی که حریق واگن ها خاموش نشود، نمی توان به داخل واگن ها رفت. بنابراین، آنچه عنوان می شود، ناشی از مشاهدات حاضرین در محل حادثه است.

همان روز

13:33

آمار ضد و نقیض شمار کشته شدگان و مجروحان در حوادث این چنینی شاید غیر منتظره نباشد. در حالی که  روابط عمومی اورژانس کشور از کشته شدن 11 نفر و جراحت 70 نفر تا این لحظه خبر می‌داد، یحیایی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان در رابطه با آمار کشته و مجروحان این حادثه گفت: آمار کشته شدگان تا این لحظه 15 نفر و تعداد مصدومان 50 نفر است. همچنین  حال 7 نفر از مصدومان این حادثه وخیم بوده است.

همان روز
14:49

اخبار هر لحظه تلخ می‌شد. با گذشت نزدیک نیم ساعت خبرها از افزایش اجساد و عدم شناسایی آنها به دلیل سوختگی کامل آنها حکایت داشت. پیرحسین کولیوند، سرپرست مرکز اورژانس کشور ضمن اعلام افزایش کشته شدگان حادثه برخورد قطارهای مسافربری سمنان به 36 نفر، اعلام کرد: اجساد کاملا سوخته‌اند و شناسایی آنها بسیار سخت است. او آمار نهایی مصدومان منتقل شده به مراکز درمانی را 80 نفر گزارش کرد و گفت: هم اکنون نیروها در حال جست‌وجوی سایر اجساد هستند. اجساد کاملا سوخته‌اند وشناسایی آنها بسیار سخت است.

همان روز
15:07

با گذشت 8 ساعت از زمان وقوع حادثه هرچند نام و نشانی از کشته شدگان حادثه به بیرون درز نکرد اما انتشار اسامی بخشی از مجروحان اندکی از نگرانی خانواده مسافران کاست. دکتر پیرحسین کولیوند، رییس اورژانس کشور ضمن انتشار اسامی بخشی از مجروحان، از افزایش شمار مصدومان حادثه به 70 نفر خبر داد و افزود: 11 مصدوم در اورژانس بیمارستان کوثر سمنان بستری شده اند، 45 مصدوم نیز در اورژانس ولایت دامغان و 14 مصدوم در کلینیک تخصصی دامغان به صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفته اند.

همان روز
16:39

سکوت مسئولان به حادثه تصادف دو قطار و جراحت و کشته شدن شمار زیادی از مسافران در این حادثه پس از 9 ساعت شکسته شد . اولین واکنش، نامه‌ای بود که رئیس جمهور خطاب به معاون اول خود نوش. او  به دنبال سانحه برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی و بکارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریعتر مصدومان شد.

همان روز
18:31

اخبار ضد و نقیض از شمار کشته و زخمی شدگان حادثه همه را کلافه کرد. منابع خبری در همین رابطه نوشتند: در حالی که تعداد مصدومان حادثه قطار سمنان از 62 به 70، 72 ، 75 و 78 تن اعلام شد، جدیدترین اخبار دریافتی حاکی از افزایش مصدومان و کشته شدگان به ترتیب به 80 و 35 تن است. پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور تعداد جان باختگان سانحه برخورد دو قطار مسافربری را تا آن لحظه ۳۶ نفر اعلام کرد و گفت: کار رهاسازی و جستجو در داخل واگن‌های سوخته همچنان ادامه دارد. همچنین آمار نهایی مصدومان که به مراکز درمانی منتقل شدند را ۹۸ نفر اعلام کرد.

همان روز

18:58

بالاخره پس از 11 ساعت از وقوع حادثه اولین خبر درباره علت حادثه در رسانه ها منتشر شد و دلیل آن خطای انسانی عنوان شد. به گفته پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن، قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در فاصله ۵ کیلومتری سمنان در مسیر متوقف می‌شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می‌دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می‌شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می‌شود درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر متوقف می‌‌شود. او افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند. آقایی اضافه کرد: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند.

همان روز

19:20

پس از 12 ساعت بالاخره عملیات امدادی به پایان رسید و پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس تعداد کشته شدگان این حادثه را 44 نفر اعلام کرد و گفت: در این حادثه 82 نفر مصدوم شده بودند که 17 نفر بستری هستند و بقیه پس از مداوا ترخیص شده اند.

همان روز
19:56

پس از پایان عملیات امداد و نجات، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی، جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه تصادف دو قطار مسافربری در سمنان را تسلیت گفت و از مسئولان مربوطه درخواست کرد تا علل وقوع این تصادف را سریعا بررسی کنند. او همچنین در نامه ای جداگانه خطاب به محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد تا در اسرع وقت کمیته‌ای از کمیسیون عمران به محل سانحه اعزام و ضمن بررسی دقیق موضوع و شناسایی دلایل آن و مسببین و مقصران،گزارش نهایی را به مجلس ارائه کنند.

البته این تنها پیام و نامه برای پیگیری حادثه از سوی مسئولان نبود. پس از آن صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در پیامی خطاب به رییس کل دادگستری استان سمنان دستور داد تا سریعا با تشکیل پرونده ضمن بررسی علل سانحه نسبت به برخورد قانونی و سریع بامقصرین حادثه اقدام و نتیجه به این او گزارش شود.

همان روز

00:00

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس از جلمه چهره‌های دیگری بود که نسبت به این حادثه تلخ واکنش نشان داد. او در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه تسلیط گفت و از مسئولان به ویژه نیروهای هلال احمر و بهداشت و درمان کشور خواست تا نسبت به رسیدگی به موقع به حادثه دیدگان از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

شنبه 6 آذر

1:00

به دنبال خبرهای تلخ حادثه برخورد قطار و جان ‌باختن تعدادی از هم‌وطنان آذربایجانی در حادثه برخورد قطار تبریز ـ مشهد؛ آیت الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و اسماعیل جبارزاده استاندار طی بیانیه مشترکی شنبه ششم آذر ماه در استان آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام کردند.

همان روز

09:43

پس از اینکه خبرها از سرنوشت نامعلوم 12 نفر از سرنشینان دو قطار در رسانه‌ها منتشر شد، قاضی آسیابی، دادستان سمنان از بازداشت سه نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربری در سمنان خبر داد. او در این باره گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده سه نفر از عوامل شامل مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه آهن شمال شرق کشور که در شاهرود مستقر است، مسئول مرکز کنترل خطوط و مسئول شیفت مرکز کنترل بازداشت شدند و افراد بازداشت شده تفهیم اتهام و با صدور قرار تامین روانه زندان شدند.

گرچه آمارها از کشته شدن 44 نفر از مسافران خبر می‌داد، دادستان سمنان اعلام کرد که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته برای تشخیص هویت اجساد آمار 44 کشته تایید نمی شود و بر اساس مستندات فعلا این حادثه 39 نفر تلفات جانی به همراه داشته است. به دنبال این اظهارات قرار بر این شد تا اجساد جان باختگان این حادثه که به دلیل سوختگی بیش از حد غیر قابل شناسایی بودند، از طریق DNA شناسایی شوند که از آنجایی که در سمنان امکانات لازم وجود نداشت، اجساد از سمنان به سازمان پزشکی قانونی کشور منتقل شدند.

همان روز
10:48

به دنبال آمار کشته شدگان و مجروحان این حادثه عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه‌ مرکزی‌ ایران از پرداخت دیه جانباختگان و مصومان خبر داد و گفت: شرکت بیمه دانا بیمه گر زوار کربلا و بیمه پارسیان بیمه گر راه آهن غرامت فوت شهدای حادثه کربلا و نیز بیمه مسئولیت فوت شدگان حادثه قطار را پرداخت خواهد کرد. به گفته او، هر دو دیه کامل و معادل 193 میلیون تومان است و مصدومین  هر دو حادثه نیز مشمول بیمه هزینه پزشکی تا سقف 50 میلیون تومان است.

همان روز

13:53

به دنبال اعلام خبر شناسایی اجساد سوخته مسافران قطار، سازمان پزشکی قانونی اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن از از بستگان درجه اول فوت شدگان حادثه برخورد دو قطار مسافربري در محور سمنان - دامغان درخواست كرد براي اخذ نمونه به مراكز پزشكي قانوني استان هاي آذربايجان شرقي يا سمنان مراجعه كنند.

همان روز

16:15

پس از گذشت یک روز از حادثه برخورد دو قطار، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در یک نشست ویژه به بررسی علل حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد در حضور اصحاب رسانه پرداخت. در گزارش وزیر راه خطای انسانی عامل بروز حادثه ریلی عنوان شد. او در نشست بیان کرد که سه سال گذشته نیز به سبب بروز حادثه ای در این مسیر تمامی خطوط به کنترل های هوشمند مجهز شدند اما باید تمامی فرآیند ها و سیستم ها بار دیگر بازبینی شود.

همان روز

17:28

در حالی که پزشکی قانونی در حال تشخیص هویت اجساد مجهول الهویه از طریق تست DAN بود اما وزارت بهداشت اعلام کرد تا اگر خانواده کشته‌شدگان اجازه دهند، اجساد در روز چهارشنبه تشییع و تدفین خواهند شد. اجسادی که دارای هویت هستند با نام خود و کسانی که در حال حاضر هویت آنها مشخص نشده است، با یک کد، دفن خواهند شد که بعد از شناسایی نام اصلی آنها به جای کد، ثبت می‌شود. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت همچنین در رابطه با وضعیت مجروحان این حادثه نیز بیان کرد: بخشی از مجروحان توسط رییس قطار تبریز - مشهد با واگن‌های سالم باقیمانده به دامغان منتقل شدند. آنچه که باعث از بین رفتن مسافران شده، سوختگی و ضربه‌ای بود که به آنها وارد شد. اما هیچ‌کس در حین انتقال به بیمارستان فوت نشده است. بیشتر اجساد نیز دچار سوختگی شدید بودند.

همان روز
20:26

به نزدیک شدن به پایان روز اول، استاندار آذربایجان شرقی از ترخیص تمامی مصدومان این سانحه به جز 7 نفر از بیمارستان خبر داد و گفت: 7 نفر از مصدومان به دلیل نیاز به تداوم درمان، در بیمارستان‌های دامغان و سمنان حضور دارند که پس از طی مراحل درمان، برای ادامه مداوا به بیمارستان‌های استان انتقال می‌یابند. او همچنین از شناسایی 36 جسد خبر داد و گفت: امکان شناسایی 8 مورد وجود ندارد و برای تشخیص هویت مشکل داریم به همین خاطر از همه اجساد DNA اخذ شد و آزمایش‌ها مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد.

همان روز

20:30

به دنبال مشخص شدن میزان خسارت‌ها و تلفات این حادثه بزرگ موج انتقادات به وزارت راه و راه آهن گسترده شد؛ تا به آنجا که استیضاح وزیر راه نیز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. همین سبب شد تا جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نسبت به استیضاح وزیر راه واکنش نشان دهد. او در این باره گفت: موضوع برخورد دو قطار موضوعی مهم است و جناحی نیست و هر کسی که بخواهد این مسائل را تبدیل به مسائل سیاسی،‌ گروهی و تسویه حساب‌های سیاسی کند به کشور ظلم کرده است.

همان روز

21:37

به دنبال انتقادات به وزیر راه و طرح استیضاح او، محسن پورسیدآقایی، ‌مدیرعامل راه‌آهن کشور در یک اقدام غیر منتظره در بخش خبری ۲۱ شبکه یک تلویزیون ضمن عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا داد و گفت که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با این استعفا موافقت کرده است.

همان روز

23:07

به فاصله چند ساعت پس از استعفای مدیر راه‌آهن کشور، توضیحاتی هولناک از تصادف مرگبار سمنان از سوی حسین عاشوری، رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن منتشر شد که حکایت از محرض شدن خطای انسانی و دخالت 10 نفر در این حادثه داشت. او با بیان این که قطار مشهد - تبریز در ساعت ۶:۳۲ به دلیل نقص فنی در لاین متوقف شد، اظهار کرد: قطار دوم حدود شش کیلومتر قبل از قطار اول با قرمز شدن چراغ ایستاد اما پس از مدتی لوکوموتیوران با متصدی CTC تماس گرفته و اجازه می‌خواهد که سیستم مکانیزه لوکوموتیو را خاموش کرده و به صورت دستی حرکت کند.

عاشوری افزود: ساعت ۷ صبح زمان تعویض شیفت متصدی CTC بوده و نفراتی که در بخش کنترل هستند موظفند در صورت بروز هرگونه مساله مهم آن را در دفاتر ثبت کنند. او با بیان اینکه متصدی جدید بدون توجه به این که قطاری در مسیر متوقف است، اجازه حرکت به صورت دستی را به قطار مشهد - سمنان می‌دهد و راننده لوکوموتیو نیز با بخش کنترل تردد قطارها برای گرفتن مجوز اصلی و نهایی تماس نمی‌گیرد. طبق قوانین راه‌آهن، لوکوموتیوران باید پس از دریافت مجوز اولیه با بخش کنترل تردد حرکت قطارها با استفاده از بیسیم تماس می‌گرفت ولی متاسفانه لوکوموتیوران این کار را نکرد و با همان مجوز اولیه سیستم مکانیزه را خاموش کرده و قطار به حرکت درآمد. به گفته عاشوری با توجه به فاصله‌ای که دو قطار از هم داشتند سرعت قطار دوم از صفر تا نقطه‌ای که به قطار بعدی برخورد می‌کند به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. اگر چه این قطار مجاز بوده تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز برود و از طرفی چون قطار اول سر قوس متوقف شده و دو طرف آن نیز تپه بوده است لوکوموتیوران قطار دوم موفق شده تنها هشت ثانیه قبل ترمز قطار را بکشد. او درباره نتایج بررسی این گزارش گفت: بررسی‌ها به استناد مکالمات ضبط شده و سیستم مکانیزه انجام شده اما واقعیت امر این است که برای بررسی دقیق‌تر ماجرا و مشخص شدن مقصران که تقریبا حدود ۱۰ نفر در این فرآیند نقش داشتند باید هر کدام مورد بازجویی قرار گیرند و دفاعیات آنها نیز شنیده شود.

یکشنبه 7 آذر

09:33

در ادامه رسیدگی به پرونده‌ برخورد دو قطار دادستان سمنان از بازداشت لوکوموتیوران قطار سمنان- مشهد خبر داد و گفت: قاضی آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان  از بازداشت نفر چهارم در پرونده برخورد دو قطار خبر داد و گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده برخورد دو قطار و انجام تحقیقات تکمیلی بامداد امروز با اعطای نیابت قضایی به دادستان شاهرود، نفر چهارم از عوامل این حادثه بازداشت شد. او افزود: این فرد که لوکوموتیوران قطار سمنان - مشهد است، پس از حادثه متواری شده بود که محل اختفای وی شناسایی و پس از بازداشت با صدور قرار تامین کیفری روانه زندان شد.

همان روز

10:26

به دنبال دستگیری لوکوموتیوران محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه دستور شناسایی مقصران حادثه ریلی سمنان بدون فوت وقت را داد. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به بازداشت تعدادی افراد در این حادثه گفت: همان‌طور که اعلام شد تاکنون 3 نفر بازداشت شده‌اند و در مقام این هستند که اگر افراد دیگری هم در وقوع این حادثه دخالت داشته‌اند و یا مقصر شناخته‌ شده‌اند بازداشت و با آنها برخورد متناسب صورت گیرد. البته این اقدامات باید زود انجام شود و مشمول مرور زمان نشود.

همان روز

10:28

با پیشرفت بررسی‌ها و مشخص شدن جزئیات حادثه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه نیز سرعت گرفت. اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس از نشست ویژه درباره سانحه سمنان خبر داد و گفت: استیضاح آخوندی به سرعت به جریان می‌افتد. برخی از نمایندگان طرحی در جهت استیضاح عباس آخوندی با بیش از 50 امضا تهیه کرده اند که اگر این طرح روز یکشنبه آینده تقدیم هیئت رئیسه شود به سرعت از سوی هیئت رئیسه به دلیل اهمیت حوزه راه به جریان می‌افتد.

 

همان روز

15:09

پس از گذشت دو روز از حادثه با وجود اینکه هویت همه اجساد مشخص نشده بود اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی تعداد قربانیان این حادثه را 49 نفر اعلام کرد و گفت که علیرغم کند بودن شناسایی هویت چند تن از اجساد روز چهارشنبه هفته جاری، مراسم تشییع و تدفین اجساد شناخته شده در تبریز برگزار می شود.

دوشنبه

11:17

«نمونه‌برداری DNA اجساد حادثه قطار سمنان و انفجار حله به پایان رسیده» این خبری بود که قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در سومین روز پس از حادثه ناگوار اعلام کرد. خبری که بسیاری از خانواده‌‌ها و بازماندگان حادثه ریلی سمنان منتظر آن بودند.

همان روز

13:05

پس از گذشت سه روز از حادثه و ارائه گزارشاتی مبنی بر محرض شدن خطای انسانی ابوالفضل حسن بیکی، رئیس مجمع نمایندگان سمنان گزارش تازه و متفاوتی را از حادثه ارائه کرد و گفت: جمع بندیها نشان می دهد کع گزارشی که رئیس کمیسیون عمران مجلس تا به حال داده به طور کامل صحیح نیست. نماینده مردم دامغان ادامه داد: وقتی که دقیقا مطالعه شد مشخص شد موضوعی که در تغییر شیفت مطرح است رخ نداده و اطلاعات در دو جا و به دو شکل ثبت شده است. او ادامه داد: ساعت 7 باید نفر بعدی می آمد که این فرد تاخیر می‌کند و ساعت 7:30 می‌رسد و دستور حرکت قطار هم ساعت 7:17 بوده، بنابراین 13 دقیقه زودتر از تغییر شیفت راننده دستور حرکت گرفته است. حسن بیکی ادامه داد: اطلاعات سه مرکز راه آهن حاکی از اصرار و دستور مسئول بخش کنترل مبنی بر حرکت قطار بوده و راننده در دفعات اول از حرکت خودداری کرده بود تا دستور کتبی رسیده است.

سه شنبه 9 آذر

16:32

در زمانی که به نظر می‌رسید شمار قربانیان حادثه مشخص شده است، محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از کاهش آمار جانباختگان فاجعه قطار تبریز - مشهد خبر داد و گفت: دو تن از افرادی که در لیست جانباختگان قرار دارند زنده هستند. با اعلام این خبر تعداد قطعی جانباختگان به 47 نفر کاهش پیدا کرد.

چهارشنبه 10 آذر

10:31

بالاخره پیکر جانباختگان حادثه قطار تبریز-مشهد با حضور اعضای هیئت دولت از جمله شهیندخت مولاوردی، عباس آخوندی و حسن هاشمی در تبریز تشییع شدند.

پنجشنبه 11 آذر

10:48

یک روز پس از تشییع و خاکسپاری قربانیان حادثه قطار، سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه از مصدومین حادثه قطارسمنان در بیمارستان‌های تبریز عیادت کردند. وزیر بهداشت پس از ملاقات با مصدومان حادثه و حضور در مراسم تشییع قربانیان طی یادداشتی، حضور در مراسم تشییع پیکر جانباختگان حادثه ی قطار تبریز - مشهد در نهمین روز از آخرین ماه فصل خزان را یکی از پاییزی‌ترین روزهای زندگی خود خواند و آن را سرد و تلخ و غم انگیز دانست.

همان روز

14:21

در پی شدت گرفتن انتقادات به وزیر راه، قاسم میرزایی نکو، عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور نسبت به استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد و گفت: تندروی، بزرگنمایی و سیاسی کردن داستان الگوی غلطی است که نباید از آن پیروی کرد. در تمام کشورهای جهان حوادث این چنینی رخ می‌دهد و مسئول مربوطه استعفا می‌دهد. او افزود: درحال حاضر نیز یک تابوشکنی رخ داده است و برای اولین بار مسئولی ضمن عذرخواهی استعفا می‌دهد و این خیلی مبارک است. این درحالی است که تا پیش از این موارد این چنینی در کشور بوده است، اما مسئول مربوطه نه تنها استعفا نمی‌داد بلکه سعی می‌کرد با پاک کردن صورت مسئله، اصل داستان را از بین ببرد.

جمعه 12 آذر

13:11

گرچه نزدیک به یک هفته از استعفای مدیرعامل راه‌آهن می‌گذشت اما همچنان واکنش‌ها نسبت به این اقدام ادامه داشت. آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: استعفای مدیرعامل راه‌آهن جای تعجب دارد، اگر وی مقصر است باید محاکمه و عزل شود و اگر مقصر نیست چرا به تقلید از بیگانگان در هنگام حادثه استعفا می دهد؟ اگر مدیرعامل راه آهن در تقلید از خارجی‌ها هم این کار را کرده، کار خوبی کرده است. مگر نه اینکه ما باید از خوبی‌ها و کارهای مثبت‌ فرهنگ‌های دیگر استفاده کنیم و آن را در جامعه خود الگو قرار دهیم. او با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه کشته شدگان در سانحه برخورد دو قطار بیمه بوده‌اند و از این بابت جای نگرانی نیست، گفت: این هم سخن عجیبی است.

شنبه 13 آذر

12:19

در حالی که با گذشت روزها اطلاعات تازه‌ای در رابطه با حادثه منتشر می‌شد، اکبر ترکان، رئیس کمیته پیگیری مقصر اصلی تصادف مرگبار قطارها در سمنان را متصدی کنترل ایستگاه شاهرود اعلام کرد. او در این رابطه گفت: ماموران قطار تبریز - مشهد به موقع نسبت به وقوع حادثه اطلاع رسانی کرده و خرابی ترمز و توقف قطار را اطلاع داده بودند و در حال برطرف کردن ایرادات بودند.

سه شنبه 16 آذر

09:03

پس از گذشت روزها از وقوع حادثه ناگوار قطار سمنان، محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در جلسه علنی مجلس نسبت به در دستورکار قرار نگرفتن گزارش حادثه قطار در جلسه علنی امروز انتقاد کرد و طی تذکری خطاب به لاریجانی گفت: مجلس برای یک سخنرانی لغو شده وقت می گذارد. برای ده ها سخنرانی لغو نشده در همین روزهای اخیر وقت نمی گذارد. برای یک احضار دقایق زیادی وقت می گذارد و صحبت هایشان را به تفصیل می گویند. خود شما هم مدت زیادی درباره آن صحبت می کنید اما درباره موضوع به این مهمی که جان حدود 50 نفر از هموطنانان ما را گرفته و برخی از آنها در آتش سوخته اند اما مجلس برای آن وقتی نمی گذارد.

جمعه 19 آذر

10:13

خبر تصادف، دستگیری و بعد از آن آزادی متهمان تصادف قطار خبرهایی بودند که مردم را در طول چند هفته در شک فروبردند. حمید درباغ‌عنبران، مدیرکل راه آهن شمال‌شرق ۱ از آزادی متهمان سانحه قطار در هفت‌خوان دامغان به قید ضمانت خبر داد. هرچند که ساعتی بعد این خبر هم تکذیب شد.

سه شنبه 23 آذر

11:23

تنها سه روز پس از انتشار خبر آزادی متهمان حادثه قطار و تکذیب آن، مجددا حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از دستگیری یک نفر دیگر در جریان این حادثه خبرداد و گفت که تعداد متهمان این پرونده به 5 نفر رسیده است. او گفت: یک نفر دیگر از عوامل و مقصران مرکز کنترل راه آهن شمال شرق مرتبط با حادثه برخورد 2 قطار مسافربری ایستگاه هفتخوان سمنان روز دوشنبه بازداشت شد. این فرد در ادامه رسیدگی به پرونده حادثه قطار مسافربری دستگیر شد که تعداد آنان با چهار عوامل قبلی دستگیر شده به پنج نفر رسیده است. این افراد در زمان حاضر برای انجام تحقیقات مقدماتی و رسیدگی به پرونده در اختیار دستگاه قضایی استان قرار دارند و بازداشت هستند.

چهارشنبه 24 آذر

17:03

با گذشت روزها و هفته‌ها از حادثه قطار، گزارش کمیسیون عمران مجلس از وقوع سانحه قطار به طور ناقص منتشر شد و صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران  اعلام کرد که هر گزارشی به غیر از آنچه که در صحن علنی قرائت شد را تایید نمی‌کند: نمی‌دانم بر اساس چه عواملی گزارشی که در رسانه‌ها منتشر شده با گزارشی که در صحن علنی مجلس درباره دلایل وقوع سانحه ریلی اخیر قرائت شد، مغایرت دارد.

پنجشنبه 25 آذر

09:03

با گذشت 20 روز از زمان وقوع حادثه صحبت از استیضاح وزیر همچنان در میان مجلسیان شنیده می‌شود و داغ است. استیضاح قاعدتا اجرا می شود. اما شادمهر کاظم زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس نسبت به استیضاح وزیر منتقد بوده و گفته است: گرچه نمی‌توان از آثار و تبعات این سانحه صرفنظر کرد اما باید بگویم استیضاح یک وزیر با حدود 60 هزار پرسنل برای یک خطای انسانی راهکار درستی برای حل اینگونه مشکلات نیست. به گفته او، وزارت راهو شهرسازی حدود 60 هزار نفر نیرو دارد بنابر این اگر برای خطای عملکردی یکی از این نیروها وزیر را استیضاح کنیم کمکی به بهبود فرآیندها نخواهد شد.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان