تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

مسعود فروتن کیست؟

مسعود فروتن لاریجانی نویسنده، مجری و کارگردان سینما و تلویزیون در ایران و جزء نسل‌های اول فارغ التحصیلان کارگردانی تلویزیون، از «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» در سال ۱۳۵۰است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی مسعود فروتن و همسرش سیمین هاشمی با عکس‌های تورنگ دخترش و ناگفته‌های زندگی شخصی هنری اش بیشتر آشنا شوید.

بیوگرافی مسعود فروتن

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: مسعود فروتن، متولد ۲ اسفند ۱۳۲۴ در آمل مازندران، مجری، بازیگر و کارگردان است. وی فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشکده هنر‌های دراماتیک است و فعالیت خود را به عنوان کارگردان آغاز کرد. سپس با اجرا و در نهایت با بازیگری، شهرت و محبوبیت بسیاری را به دست آورد.

خانواده مسعود فروتن

مسعود فروتن کیست؟

آن‌ها شش برادر و خواهر بودند و فقط مسعود بود که به لحاظ خلق و خو کمی با آن‌ها فرق داشت. در آن زمان، رادیو وسیله سرگرمی آن‌ها بود.

او همیشه مشق‌های خود را تندتند می‌نوشت تا وقتی که شب برنامه‌های رادیو آغاز می‌شد، کاری نداشته باشد. در خانه‌شان همیشه روزنامه و مجله وجود داشت.

مسعود فروتن از خدمت سربازی تا دانشگاه

در سال ۱۳۴۳، وقتی مسعود فروتن ۱۹ ساله بود، به عنوان سپاه دانش به عنوان معلم به یک روستا منتقل شد. در آنجا، او توانست با تلاش خود در زمینه مطالعه خود را پیشرفت دهد و گاهی نیز می‌نوشت.
در زمان تحصیل در مدرسه، به عنوان کارآموز به تلویزیون رفت و به تدریس در آنجا اشتغال پیدا کرد. سپس در دانشگاه، با خانم رخشان بنی اعتماد و محمد صالح علاء که هر سه در تلویزیون فعالیت می‌کردند، هم کلاس شد.

کارگردانی مسعود فروتن

مسعود فروتن کیست؟

جرقه‌ی کار حرفه‌ای او برای کارگردانی تلویزیونی از دانشگاه هنر‌های دراماتیک آغاز شد. در آنجا، آقای رکن الدین خسروی و آقای سمندریان به او تدریس می‌کردند.

وقتی وقت آزاد داشت، او تئاتر‌های دانشگاه را می‌دید. یک روز، آقای رکن الدین خسروی پیشنهاد داد که او به عنوان کارگردان تلویزیونی در کنارش فعالیت کند.

در سال ۱۳۵۴، تله تئاتر "استعمال دخانیات ممنوع" به کارگردانی مسعود فروتن و نویسندگی علی نصیریان وارد تلویزیون شد. سپس در نوروز سال ۵۷، برنامه موسیقی اصیل ایران را ساخت.

پس از انقلاب در سال ۱۳۵۹، برنامه "لوبیای سحرآمیز" را تهیه کرد، اما به دلیل نوع پوشش مهمانان، مجوز پخش نگرفت.

بازیگری مسعود فروتن از ۶۹ سالگی

مسعود فروتن کیست؟

در سال ۱۳۹۳، استاد فروتن در سن ۶۹ سالگی با فیلم "۳۶۰ درجه" به کارگردانی سام قریبان در نقش دکتر، تجربه بازیگری خود را آغاز کرد.

سپس، در سال ۱۳۹۷، با سریال "دلدادگان" وارد دنیای تلویزیون شد و در همین سال با سریال "پدر" در نقش ناصر به شهرت رسید.

ازدواج و همسر مسعود فروتن

مسعود فروتن کیست؟

مسعود فروتن در اوایل دهه پنجاه با سیمین هاشمی (گوینده و مجری) ازدواج کرد. اما این زندگی مشترک با وجود داشتن یک دختر به نام تورنگ در سال ۱۳۵۹ به پایان رسید و آن‌ها جدا شدند.

مسعود فروتن کیست؟

در سن ۳۵ سالگی، مسعود فروتن از همسر خود جدا شد که این مرحله زندگی برایش بسیار سخت بود. خودش می‌گوید، اگر یکبار دیگر به دنیا بیاید و سرش را هم ببرند، قطعاً از همسرش جدا نخواهد شد.

عروسی مسعود در تلویزیون

مسعود فروتن تنها فردی بود که در تلویزیون عروسی کرده بود. میهمانان با مینی بوس وارد استودیو می‌شدند و همکاران با کاغذ‌های رنگی همه جا را آراسته بودند.

شام نیز بسیار ساده بود و شامل باقالی پلو و نوشابه بود. هزینه عروسی آن‌ها توسط تلویزیون پرداخت شد.

نسبت امیرعلی نبویان با مسعود فروتن

مسعود فروتن کیست؟

امیر علی نبویان (مجری) خواهرزاده مسعود فروتن است، می‌گوید آن زمان امیرعلی با خانواده اش در امل زندگی می‌کند و ما تهران بودیم.

کتاب‌های مسعود فروتن

از سر دلتنگی" اولین مجموعه داستان مسعود فروتن است که در سال ۸۲ توسط انتشارات میردشتی به چاپ رسید.

کتاب "در کوچه‌پس کوچه‌های کودکی" در سال ۱۳۸۳ و کتاب "ناتمام" در همان سال نیز توسط وی چاپ شدند و در دسترس عموم مردم هستند.

همچنین، در سال ۱۳۹۴، مسعود فروتن کتاب "یک مرد یک شب" را منتشر کرد.

مسعود فروتن کارگردان شب کوک

مسعود فروتن کیست؟

مسعود فروتن، کارگردان تلویزیونی مسابقه خوانندگی "شب کوک" در فصل‌های دوم و سوم است. این برنامه با اجرای باربد بابایی با استقبال بی‌نظیری روبرو شد.

بهترین فیلم‌های مسعود فروتن

سریال آقازاده

سریال آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی و با طراحی، نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و عاشقانه می‌باشد. در این سریال امین تارخ، امیر آقایی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، محمدمهدی سلطانی سروستانی، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، نیکی کریمی، جمشید هاشم پور، محمدحسین لطیفی و پردیس پورعابدینی به هنرمندی پرداخته‌اند.

در این سریال درام ماجرا‌های چالش برانگیزی اتفاق خواهد افتاد که در کنار روایتی عاشقانه به موضوعات مختلف اجتماعی و اقتصادی خواهد پرداخت.

فیلم شنل

فیلم شنل به کارگردانی حسین کندری در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم باران کوثری، رضا بهبودی، بهار کاتوزی، مهدی حسینی نیا، آیسان حداد، مسعود فروتن، فهیمه رحیم نیا و بابک انصاری به هنرمندی پرداخته‌اند.

فیلم شنل با بازی باران کوثری داستان زندگی یک زن پرستار است که با فرزندش زندگی می‌کند و براثر اتفاقات و اشتباهی ماجرا‌هایی برای وی رخ می‌دهد که.

فیلم ۳۶۰ درجه

فیلم ۳۶۰ درجه به کارگردانی سام قریبیان در سال ۱۳۹۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر جنایی و رازآلود می‌باشد. در این فیلم میلاد کی مرام، پریناز ایزدیار، امیر آقایی، میترا حجار، ناصر آقایی، بهاره رهنما، مسعود فروتن، حبیب اسماعیلی، رضا رویگری، حسین سلیمانی و بابک کریمی به هنرمندی پرداخته‌اند.

پسر جوانی که در آستانه ازدواج است، با همسرش درگیر یک ماجرای مواد مخدر می‌شود و به زندان می‌افتد. آزاد شدن وی از زندان پس از سه سال آغاز اتفاقات جدیدی است که پای پلیس و مافیای مواد مخدر را به میان می‌کشد.

فیلم کار کثیف

فیلم کار کثیف به کارگردانی خسرو معصومی در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، مهران نائل، رضا فیاضی و مسعود فروتن به هنرمندی پرداخته‌اند.

این فیلم درباره کار و مهاجرت است و نیمی از آن در ایران و نیمی دیگر در ترکیه فیلمبرداری شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که فرهاد به ترکیه مهاجرت می‌کند. اما به دلیل گرفتاری‌هایی که برایش رخ میدهد نه تنها مهاجرت، بلکه برای بازگشتش به ایران نیز در هاله‌ای از ابهام قرار میگیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای ایران
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان