تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

چرا باید روغن موتور را در فواصل مشخصی تعویض کنیم؟

استفاده نامناسب از روغن و تاخیر در تعویض آن، عواقب جدی دارد. این موارد می‌توانند به طور نهایی باعث بروز مشکلاتی مانند یاتاقان‌های آسیب دیده شوند و در نتیجه هزینه‌های قابل توجهی برای تعمیرات و تعویض قطعات برای شما ایجاد کنند.

تعویض روغن خودرو

رویداد۲۴ تعویض روغن موتور همواره از مسائل اصلی مربوط به مالکان خودرو‌ها است، به ویژه در خودرو‌هایی با قیمت بالا، این موضوع نگرانی بیشتری ایجاد می‌کند.

چگونه بفهمیم زمان تعویض روغن موتور خودرو فرا رسیده است؟ روغن موتور مایه حیات خودرو‌ها می‌باشد و بدون آن موتور خودرو قادر به کارکردن نیست. وظیفه اصلی روغن موتور، روان کردن و جلوگیری از اصطکاک اجزای متحرک موتور و همچنین جلوگیری از فرسودگی است. صدای فعالیت موتور خودرو نیز با تغییر روغن ممکن است تغییر کند. قبل از دیدن این نشانه‌ها، باید نسبت به تعویض روغن موتور خودرو اقدام کنیم. اما چگونه بدانیم که زمان مناسب برای تعویض روغن موتور خودرو فرا رسیده است؟

اغلب سازندگان خودرو توصیه می‌کنند که در خودرو‌های بنزینی با تکنولوژی روز دنیا، هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا هر سال یک یا دو بار، روغن موتور تعویض شود. البته این شرایط برای کارکرد معمولی خودرو معتبر است و در شرایط سخت کارکرد، توصیه‌ها ممکن است متفاوت باشند. کیفیت روغن موتور‌ها و کیفیت پیشران خودرو در ایران کارکرد روغن را به ۷۰۰۰ کیلومتر کاهش داده است البته اگر در مسیر‌های پرترافیک رانندگی می‌کنید بهتر است هر ۵۰۰۰ هزار کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید.

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن خودرو، وابسته به مسافتی است که توسط خودرو طی شده است و همچنین زمانی که روغن در داخل موتور بوده است. تغییرات خواص روغن موتور به مقدار کارکرد موتور و مدت زمانی که روغن در موتور استفاده می‌شود، بستگی زیادی دارد. البته عوامل خاصی مانند استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت در مسیر‌های پرترافیک، ممکن است زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن را جلوتر اندازند.

چرا روغن موتور باید تعویض شود؟

چرا باید روغن موتور را در فواصل مشخصی تعویض کنیم؟

با پاکسازی دود‌های حاصل از عملیات احتراق، روغن موتور آلوده می‌شود و مواد افزودنی موجود در آن تجزیه و اکسید می‌شوند که باعث تیره شدن رنگ آن می‌شود. در نتیجه، در طول عمر روغن، گرانروی آن افزایش می‌یابد و خواص پاکندگی، جذب ذرات معلق و روانکاری آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل، روغن موتور باید تعویض شود.

نکات مهم در مورد تعویض روغن موتور

در هنگام تعویض روغن، توصیه می‌شود فیلتر روغن نیز تعویض شود.

در موتور‌های با تکنولوژی بالا، استفاده از روغن‌های موتور با کیفیت پایین توصیه نمی‌شود.

در موتور‌های قدیمی، برای استفاده از روغن موتور با کیفیت، باید مراقبت و احتیاط کنید و در صورت لزوم، تفاوت سطوح روغن با یک درجه بیشتر نباشد.


بیشتر بخوانید: چرا موتور‌های EF۷ شاتون می‌زنند؟


با توجه به عوامل مختلف مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوا، ترافیک، نوع رانندگی و سایر عوامل، مقدار کیلومتر‌های مشخص برای تعویض روغن موتور عموماً قابل دستیابی نیست و توصیه می‌شود روغن را قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد تعویض کنید.

در زمان تعویض روغن، از دستگاه‌های مکشی که روغن را از بالای موتور جمع‌آوری می‌کنند، استفاده نکنید. زیرا این کار ممکن است باعث خروج بیشتر رسوبات و آلاینده‌ها شود به دلیل تجمع آن‌ها در کف کارتر روغن.

استفاده از ظروف پلاستیکی در مقایسه با ظروف فلزی، مقرون به صرفه‌تر است و کمتر آلودگی دارد و میزان هدررفت روغن کمتری دارد.

همواره باید به خاطر داشت که گرانترین روغن همواره مناسب‌ترین گزینه نیست.

روغن موتور به هر حال می‌تواند آسیب به پوست برساند، بنابراین باید از تماس طولانی مدت با آن اجتناب کنید.

از ترکیب دو نوع روغن موتور با کیفیت یا سطوح کیفی متفاوت خودداری کنید، زیرا تأثیر متقابل مواد افزودنی مختلف موجود در روغن‌ها ممکن است به صدمات جدی در موتور منجر شود.

متوسط زمان تعیین شده برای تعویض روغن در کشور‌های پیشرفته صنعتی حدود ۱۳۰۰۰ کیلومتر است و برای کشور ایران، این رقم حدوداً ۳۰۰۰ کیلومتر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان