تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳

غذا برای سحری ساده

وعده سحر باید سالم و بی‌خطر باشد تا هم خوب سیر شوید و هم انرژی لازم بدن برای چندین ساعت را تامین کند.

غذا برای سحری ساده

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان یکی از دغدغه‌های روزه‌داران این است که سحری چه بخوریم تا بتوانیم تا پایان این ماه به راحتی تمام روزه‌ها را بگیریم و بدن‌مان دچار سوتغذیه یا ضعف نشود. تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان به خصوص در وعده‌ی سحری از اهمیت زیادی برخوردار است. در ساعات روزه داری که هیچ غذا یا نوشیدنی مصرف نمی‌شود، بدن از ذخایر کربوهیدرات و چربی استفاده می‌کند تا پس از تمام شدن تمام کالری غذا‌های مصرفی در طول شب، انرژی تامین کند. وعده سحر باید سالم و بی‌خطر باشد تا هم خوب سیر شوید و هم انرژی لازم بدن برای چندین ساعت را تامین کند.

نوشیدنی‌های سحری

بهترین نوشیدنی‌ها برای وعده سحری آن‌هایی هستند که طبیعی بوده و بدون هرگونه مواد نگهدارنده باشند. نوشیدنی‌های خیلی سرد که در آن‌ها یخ هست را اصلا مصرف نکنید، زیرا به دستگاه گوارش آسیب وارد می‌کند. در زیر تعدادی از بهترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانید در وعده سحر استفاده کنید، را نام برده‌ایم:

•    آب به همراه لیموترش
•    آب ولرم
•    شربت سکنجبین
•    شربت آبلیمو
•    شیر موز
•    شربت گلاب
•    شربت عسل
•    تخم شربتی
•    شربت خاکشیر

میوه‌ها و سبزیجات در سحری

میوه‌ها و سبزیجات جزء غذا‌های مناسب سحری ماه مبارک رمضان هستند که علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی بالا، در طول روز به حفظ انرژی بدن کمک می‌کنند. برای تأمین بیشتر آب بدن می‌توان از آب یا میوه‌هایی مانند هندوانه، خیار یا پرتقال استفاده کرد. به عقیده کارشناسان و افراد صاحب نظر در حوزه تغذیه «کاهو» بهترین سبزی در وعده سحر است که به دلیل فیبر و آب بالای خود از یبوست و تشنگی جلوگیری می‌کند.

غذا‌های سحری

۱- حلیم بادمجان: «حلیم بادمجان» یکی دیگر از غذا‌های مقوی برای سحری بدون برنج است که برای درست کردن آن از گوشت سردست، کشک و بادمجان و طعم‌دهنده‌های مختلف استفاده می‌شود. 

۲- حلیم: یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذای سحری بدون برنج «حلیم» است. این غذای مقوی و خوشمزه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و هم برای وعده سحری و هم افطار مناسب است. 

۳- نرگسی: «نرگسی اسفناج» یکی از قدیمی‌ترین، مقوی‌ترین و ساده‌ترین غذا‌های ایرانی است که در سال‌های اخیر در رستوران‌هایی که صبحانه خوشمزه و لوکس سرو می‌کنند با کمی تفاوت به «املت اسفناج» هم مشهور شده است. این غذای خوشمزه و مقوی یکی از بهترین غذا‌ها برای سحری ساده است که هم سریع و ساده آماده می‌شود و هم به دلیل وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌هایی که در آن وجود دارد، برای روزه‌داران بسیار سالم و مناسب است.

غذا برای سحری ساده

۴- بادمجان شکم پر: «بادمجان شکم پر» یا «شکم پاره» یا به قول ترک‌ها «قارنی یارخ» از جمله لذیذترین خوراک‌هایی است که می‌توانید با بادمجان برای یک سحری خوشمزه و نونی درست کنید. ترک‌ها مدعی‌اند که «قارنی یارخ» را برای اولین بار آن‌ها درست کرده‌اند و مناطق دیگر به خصوص استان‌های شمالی از روی دست آن‌ها به دستور پخت این غذا رسیده‌اند. این غذا تا مدت زیادی می‌تواند شما را سیر نگه دارد و مخلفات و مواد مختلفی هم می‌توانید در داخل آن قرار دهید و آن را شکم پر کنید.

۵- خورش کرفس: هر چند برخی افراد با «خورش کرفس» رابطه چندان خوبی ندارند، ولی این اعتقاد وجود دارد که اگر خورش کرفس دوست ندارید، یعنی خورش کرفس خوبی نخورده‌اید. خورش کرفس علاوه بر طعم لذیذش، خواص و فواید بسیار زیادی هم دارد. در ضمن به خاطر خنک بودن طبع خورش کرفس برای جا دادن در لیست غذا برای سحری ماه رمضان بسیار مناسب است و از عطش ناشی از روزه‌داری جلوگیری می‌کند. 

۶- خورش بامیه: «خورش بامیه» یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ایرانی با مرغ و گوشت و یک غذای مناسب برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است. طبع بامیه سرد و‌تر است و به همین خاطر، یک غذای ایرانی مناسب برای سحری و شام ماه رمضان به حساب می‌آید. همچنین در فصل تابستان غذایی مفید برای پیشگیری از گرمازدگی است. در ماه رمضان هم خوردن این خورش، جلوی عطش و تشنگی را می‌گیرد. علاوه بر این بامیه یکی از مغذی‌ترین انواع سبزیجات و سرشار از کلسیم است.

۷- چکدرمه ترکمنی: «چکدرمه» یک غذای ترکمنی بسیار خوشمزه و مقوی و برای ایده غذای سحری ماه رمضان بسیار مناسب است. این غذای اصیل، قدمتی هزار ساله دارد. ترکمن‌ها این غذا را در قابلمه‌های بزرگ درست می‌کنند. چکدرمه در ظاهر بسیار شبیه به استانبولی است، اما به شیوه متفاوتی طبخ و تهیه می‌شود. برای این که از طعم این غذا در ماه مبارک رمضان بیشتر لذت ببرید بهتر است آن را در کنار دوغ محلی و سالاد شیرازی و ترشی سرو کنید.

۸- ماکارونی: «ماکارونی» یکی از مواردی است که جزو غذا‌های ساده و سریع سحری به حساب می‌آید و گزینه عالی برای سحری ماه رمضان است. این غذا بسیار سیر کننده است و می‌توان در طرز تهیه آن هم از سویا و هم از گوشت چرخ‌کرده استفاده کرد. برخی هم ماکارونی را با سبزیجات، سیب زمینی، هویج و … به صورت گیاهخواری درست می‌کنند. 

۹- کاچی: کاچی با کره یا روغن حیوانی، آرد و شکر تهیه می‌شود و یک غذای مقوی، ساده و بسیار خوشمزه است و در عرض ۱۵ دقیقه آماده می‌شود. کاچی را می‎توان به‎همراه نان میل کرد.

۱۰- رشته پلو: رشته پلو، یکی از غذا‌های محلی و قدیمی ایرانی است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد. رشته‌پلو، غذای محلی مشهد، استان اردبیل و کرمانشاه است؛ اما در شهر‌های دیگر ایران هم به شیوه‌های مختلف طبخ و سرو می‌شود. رشته پلو را می‌توان به‌صورت ساده و همراه با انواع خورش مانند قیمه و قورمه سبزی، با خرما و کشمش، با عدس، با گوشت قلقلی، مرغ، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی در خانه تهیه کرد و از طعم و مزه آن در کنار اعضای خانواده لذت برد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ماه رمضان ، سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان