تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲

داشتن خواب خوب در ماه رمضان

ماه رمضان ماهیست که خواب و خوراک انسان در آن دست‌خوش تغییراتی می‌شود که اگر نتواند آن را مدیریت کند ممکن است برایش مشکلاتی به‌وجود آورد.

داشتن خواب خوب در ماه رمضان

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: ماه رمضان ماهی است که خواب و خوراک انسان در آن دست‌خوش تغییراتی می‌شود که اگر نتواند آن را مدیریت کند ممکن است برایش مشکلاتی به‌وجود آورد.

ماه رمضان همواره زندگی افراد را دست‌خوش تغییراتی از لحاظ خوراک و خواب می‌کند و سبک و روتین زندگی را برهم می‌زند امسال هم که این ماه در نوروز قرار گرفته است این تغییرات و دگرگونی‌ها بیش‌تر خواهد شد.

به گزارش رویداد۲۴ داشتن خواب خوب و با کیفیت در زندگی افراد تاثیر به‌سزایی دارد حتی اگر خودشان متوجه این موضوع نشوند. در این نوشته تلاش کرده‌یم نکاتی را با شما درمیان بگذاریم تا بتوانید در ماه رمضان خواب بهتری داشته باشید و با توجه به نخوردن غذا و آب در درازای روز کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنید.

در ماه رمضان افراد ناچارند برای خوردن سحری بسیار زوتر از حد معمول و همیشه از خواب بیدار شوند (دقت داشته باشید هرگز سحری را حذف نکنید و برای تنبلی یا حتی کاهش وزن نخواهید از خوردن آن چشم‌پوشی کنید.).

عادات خواب به‌هرروی چه بخواهیم و چه نه در ماه رمضان تغییر می‌کند به‌ویژه امسال که این ماه در نوروز و تعطیلات قرار گرفته است. افراد در این ماه در شب بیش‌تر بیدار می‌مانند و از آن سو باید صبح بسیار زود از خواب بیدار شوند و از آن‌جایی‌که در تعطیلات هم هستیم بسیاری ممکن است تا بعدازظهر هم بخواهند.

عادات خواب در ماه رمضان با بیدار ماندن در شب تحت تأثیر قرار می‌گیرد که منجر به تغییر در عادات غذایی نیز می‌شود و بر ساعت بیولوژیکی و سلامت عمومی فرد تأثیر منفی می‌گذارد.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم می‌خواهیم در این مطلب نکاتی را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید در ماه رمضان کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید و خواب بهتری داشته باشید و تن‌درستی خود را حفظ کنید.

خواب در ماه رمضان

ساعات خوابتان را تنظیم کنید

تلاش کنید زودتر بخوابید و تا دیرهنگام بیدار نمانید. برخی در درازای روز مدام چرت می‌زنند باید بدانید این خواب تاثیر ندانی روی بدن و ازبین بردن کمبود خواب ندارد. درواقع باید توضیح دهیم دوره‌های طولانی‌تر خوابیدن برای استراحت کافی مفیدتر از چرت کوتاه است.

تلاش کنید پس از افطار ساعات کمی را بیدار بمانید و شب‌ها زودتر بخوابید. میهمانی رفتن و میهمان آمدن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا بتوانید زودتر بخوابید. می‌توانید با کسانی رفت‌وآمد خود را بیش‌تر کنید که سبک زندگی نزدیک به شما داشته باشند و جزو کسانی نباشند که تا سحر بیدار می‌مانند و از آن سو تمام روز را می‌خوابند.

هنگامی هم که برای سحری خوردن بیدار می‌شوید پس از نیایش می‌توانید ساعاتی را بخوابید، اما این کار را تا ظهر ادامه ندهید و اجازه دهید زندگی روال عادی‌اش را برای شما طی کند و تمام درازای روز را به خوابیدن نگذرانید.

تنظیم الگوی خواب در ماه رمضان

برای هر کاری در زندگی خود برنامه‌ریزی کنید و خواب در ماه رمضان هم یکی از آن موارد است. تلاش کنید در این ماه برای زندگی و خوابتان برنامه داشته باشید. هنگامی‌که برای خود برنامه دارید چیزی نمی‌تواند آن را تحت‌تاثیر قرار دهد.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید بدن هم برنامه‌ریزی را متوجه می‌شود بنابراین این موضوع به بدن کمک می‌کند تا برنامه خود را تنظیم کرده و خواب بهتری داشته باشد چرت بزنید.


بیشتر بخوانید: علل سنگینی پلک و خواب آلودگی چیست؟


توصیه می‌شود در طول بعدازظهر ۲۰ دقیقه چرت بزنید تا انرژی و میزان تمرکز بدن شما احیا شود. مراقب باشید که بیش از حد نخوابید تا دچار سردرد و خواب آلودگی نشوید. دقت داشته باشید چه در ماه رمضان و چه جز آن همیشه تلاش کنید در درازای روز بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چرت بزنید این‌گونه خواهید دید بدنتان تا چه اندازه پرانرژی و شاداب می‌شود.

حفظ روال خوردن و آشامیدن

از خوردن غذا‌های چرب یا شیرین در وعده افطاری خودداری کنید، زیرا غذا‌های غنی از چربی و پر ادویه می‌توانند مشکلاتی را برای خواب شما ایجاد کنند؛ به گونه‌ای که باعث تولید گاز و سوزش معده می‌شوند. از این رو توصیه می‌شود چندین ساعت قبل از خواب از خوردن کافئین خودداری کنید تا یک خواب آرام داشته باشید.

داشتن خواب خوب در ماه رمضان

اطمینان از یک محیط خواب مناسب

فضایی که در آن قرار دارید باید متناسب با کاری باشد که می‌خواهید انجام دهید. درواقع شما نمی‌توانید برای تمرکز برروی مسئله‌ای در یک میهمانی بزرگ قرار بگیرید و کارتان را هم به درستی انجام دهید. خوابیدن هم شرایط و محیط و فضای خاص خود را نیاز دارد.

فضای تاریک و آرام برای خوابیدن مناسب است. از استفاده وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، لپ تاپ و تلویزیون در نزدیکی زمان خواب خودداری کنید، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که نور آبی از صفحه نمایش‌ها می‌تواند کیفیت خواب را مختل کند.

اگر اتاقتان به‌گونه‌ایست که از بیرون نور‌هایی به داخل می‌آید می‌توانید از چشم‌بند خواب استفاده کنید. درواقع باید هر کاری انجام دهید تا بتوانید خوابی با کیفیت داشته باشید و فراموش نکنید بهترین ساعات خواب بین ۱۰ شب تا ۵ صبح است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، ماه رمضان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان