تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

مشخصات خودروی بدون سرنشین سِنتور

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های خودروی نظامی سنتور خواهیم پرداخت.

خودروی بدون سرنشین Centaur

رویداد۲۴ حسین فلاحی: خودروی بدون سرنشین سنتور (Centaur) یک وسیله نقلیه زمینی بدون سرنشین با اندازه متوسط است که توسط شرکت فلیر سیستمز، شرکت سازنده سیستم های حسگر مستقر در ایالات متحده، ساخته شده است. در حال حاضر این خودرو برای وزارت دفاع ایالات متحده ارائه می شود.

خودروی بدون سرنشین سنتور در ابتدا توسط  اندیور رباتیک ساخته شد که بعد در فوریه 2019 این شرکت توسط  فلیر سیستمز خریداری شد.

این خودروی بدون سرنشین از راه دور دارای قابلیت شناسایی، تایید و دفع خطرات از جمله مین های زمینی، مهمات منفجر نشده و وسایل انفجاری دست ساز در طول مسیر نیروهای خودی است. این خودرو می تواند در جنگ به مهندسان، نیروهای شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته ای کمک کند.

سفارشات و تحویل خودروی نظامی سنتور

ارتش ایالات متحده، شرکت اندیور رباتیک را در سال 2017 به عنوان ارائه دهنده ربات با اندازه متوسط ​​برای برنامه سیستم رباتیک قابل حمل توسط انسان II انتخاب کرد. اندیور رباتیک در مارس 2018 از جزئیات  این خودروی بدون سرنشین رونمایی کرد.

فلیر سیستمز از خودروی بدون سرنشین سنتور را به عنوان نمونه اولیه در برنامه سیستم رباتیک قابل حمل توسط انسان II رونمایی کرد. تحویل این واحد به ارتش ایالات متحده تحت یک برنامه چند ساله 158 میلیون دلاری آغاز شد.

خودروی بدون سرنشین Centaur

ارتش و نیروی دریایی ایالات متحده یک قرارداد 23.4 میلیون دلاری بافلیر سیستمز برای 160 خودروی بدون سرنشین سنتور به همراه لوازم یدکی و لوازم جانبی مرتبط در ژوئن 2020 منعقد کردند. این قرارداد تحت برنامه سیستم رباتیک قابل حمل توسط انسان II قرار گرفت.

تفنگداران دریایی ایالات متحده قراردادی به ارزش 18.6 میلیون دلار با فلیر سیستمز برای بیش از 140 خودروی بدون سرنشین سنتور و قطعات یدکی سنتور در آوریل 2020 منعقد کردند. انتظار می رود تحویل در سه ماهه سوم سال 2020 آغاز شود.

فلیر سیستمز قراردادی 23 میلیون دلاری با نیروی هوایی ایالات متحده برای بیش از 180 در مارس 2020 منعقد کرد.

طراحی و ویژگی های سنتور

سنتور یک خودروی بدون سرشنین ردیابی شده با سه چرخ در دو طرف بدنه است. شاسی استاندارد سنتور از محموله های ماموریت مدولار برای پشتیبانی از ماموریت های فعلی و آتی پشتیبانی می کند. این ربات با معماری باز دارای مجموعه دوربین پیشرفته EO/IR است که می تواند اشیاء را در تمام شرایط آب و هوایی شناسایی کند. این دستگاه مجهز به بازوی دستکاری است که می تواند به فاصله بیش از 6 فوت برسد.

این خودروی بدون شرنشین 74 کیلوگرمی تا 14.5 کیلوگرم ظرفیت حمل و جابجایی دارد و می تواند تا 6.8 کیلوگرم را در حالت  بازوی باز شده بلند کند. محموله های مدولار سیستم را می توان برای شناسایی مواد منفجره شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی، هسته ای و با عملکرد بالا و سایر ماموریت ها استفاده کرد.

خودروی بدون سرنشین سِنتور

این وسیله نقلیه زمینی بدون سرنشین را می توان با طیف وسیعی از حسگرها و محموله های دیگر برای پشتیبانی از طیف وسیعی از ماموریت ها اضافه کرد.

این وسیله نقلیه توسط MOCU3 با لپ تاپ و کنترل دستی کنترل می شود. ارتباطات تا 800 متر محدوده دید و در محدوده 150 متر غیر خط دید از طریق رادیو انجام می شود، در حالی که اتصال فیبر از ارتباطات تا فاصله 200 متر پشتیبانی می کند.

جزئیات دوربین

خودروی بدون سرنشین سنتور مجهز به دوربین پان شیب زوم قوی است که توانایی تشخیص اشیاء با استفاده از طیف های مادون قرمز مرئی-نزدیک، مادون قرمز نزدیک  و مادون قرمز موج بلند را دارد.

این دوربین به خودروی بدون سرنشین اجازه می‌دهد تا افرادی را که در محدوده 300 متری در شرایط کم نور و شب و همچنین در محدوده 600 متری در نور روز قرار دارند، شناسایی کند.

عملکرد خودروی بدون شرنشین سنتور

این وسیله نقلیه با چرخش شعاع صفر از چابکی بالایی برخوردار است، در حالی که سرعت عملکرد آن بیش از 4 کیلومتر در ساعت است. حداکثر استقامت ربات تا هشت ساعت است.

خودروی بدون سرنشین سِنتور

خودروی بدون سرنشین سنتور می تواند از موانع تا 6 اینچی بالا برود. می تواند از پله ها تا 43 درجه بالا برود و از شیب های 30 درجه عبور کند.

فاصله عمودی وسیله نقلیه 75.5 اینچ از سطح زمین است، در حالی که دوربین را می توان از راه دور بین 5 تا 40 اینچ بالاتر از سطح زمین قرار داد.

مشخصات کلی خودروی بدون سرنشین سنتور 

نوع پروژه: وسیله نقلیه زمینی بدون سرنشین

توسعه دهنده: فلیر سیستمز

وزن: بیش از 74 کیلوگرم

استقامت: تا هشت ساعت

سرعت: بیش از 4 کیلومتر در ساعت (2.5 مایل در ساعت)

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان