تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

۶ راه جلوگیری از آکنه پوست خشک

مقابله با پوست‌های مستعد آکنه و خشک می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما پیروی از یک روال ملایم مراقبت از پوست که هیدراتاسیون را در اولویت قرار می‌دهد و اجتناب از محصولات خشن وخشک می‌تواند به شما در مدیریت آکنه کمک کند و در عین حال پوست خود را سالم و مرطوب نگه می‌دارد.

۶ راه جلوگیری از آکنه پوست خشک
رویداد۲۴ سیما صابری: آکنه یک بیماری شایع پوستی است که اغلب با پوست چرب مرتبط است، اما بسیاری از افراد با پوست خشک نیز آکنه را تجربه می‌کنند. مراقبت از پوست‌های خشک مستعد آکنه می‌تواند سخت‌تر باشد، زیرا بسیاری از محصولات آکنه پوست را حتی بیشتر خشک می‌کنند. اما به هر حال با رعایت روتین مراقبت از پوست این امر امکان پذیر است. در مورد مقابله با آکنه پوست خشک این مطلب را تا انتها بخوانید.

ویژگی‌های پوست خشک

پوست خشک یکی از انواع است که به دلیل کمبود رطوبت و چربی در لایه‌های بیرونی پوست، با مشکلاتی مانند خشکی، ترک‌خوردگی، تازگی و حتی التهاب روبرو می‌شود. افرادی که پوست خشک دارند، ممکن است احساس تنگی و سفتی در پوست خود را تجربه کنند و پوست آن‌ها به سرعت خشک شده و مات می‌شود. عوامل مختلفی مانند آب‌وهوای خشک، استفاده از صابون‌های قوی، عدم استفاده از مرطوب‌کننده مناسب و عوامل زیستی مانند ژنتیک و هورمون‌ها می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. برای مراقبت از پوست خشک، استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی مواد نرم کننده و مرطوب‌کننده، استفاده از صابون‌های نرم و ملایم، استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل یا زیتون، و مصرف آب به مقدار کافی بسیار مهم است. همچنین، حفظ رطوبت پوست با استفاده از ماسک‌های مرطوب کننده، استفاده از ضدآفتاب با فرمولاسیون مناسب و تغذیه سالم نیز می‌تواند به بهبود وضعیت پوست خشک کمک کند.

در این مطلب راهکار‌های مهم برای جلوگیری از بروز آکنه روی پوست خشک را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

-محصولات غیر کومدوژنیک را برای پوستتان انتخاب کنید.

-از محصولات حاوی مواد خشک کننده خودداری کنید.

-پوست صورتتان را مرتب مرطوب کنید.

-محصولات آکنه پوستی مناسب را انتخاب کنید.

-صورتتان را بیش از حد شستشو نکنید.

-بدنتان را هیدراته کنید.

انتخاب محصولات غیر کومدوژنیک

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید این است که منافذ مسدود شده پوست صورت یکی از دلایل اصلی انواع رایج آکنه مانند جوش‌های سرسیاه، سرسفید و جوش هستند. برخی از محصولات مراقبت از پوست، مانند ضد آفتاب، ممکن است بیشتر از سایرین باعث مسدود شدن منافذ پوست شوند، بنابراین انتخاب محصولات غیر کومدوژنیک می‌تواند مهم باشد.


بیشتر بخوانید: چرا جوش می‌زنیم؟


محصولات پوستی غیر کومدونیک (non-comedogenic) به محصولاتی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها احتمال بروز جوش، ترشح چربی و انسداد منافذ پوستی کمتر است. این محصولات به طور خاص برای افراد دارای پوست چرب، مختلط و حتی حساس مناسب هستند. محصولات پوستی غیر کومدونیک معمولا شامل کرم‌های مرطوب‌کننده، ضدآفتاب، تونر، صابون و محصولات آرایشی مانند فاندیشن و پودر می‌شوند. این محصولات حاوی مواد مخصوصی هستند که منجر به ایجاد انسداد منافذ پوستی نمی‌شوند و پوست را از ترشح چربی و جوش‌های آکنه‌ای محافظت می‌کنند. استفاده از محصولات غیر کومدونیک به عنوان قسمتی از روتین مراقبت از پوست، می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند و زیبایی و سلامت پوست را حفظ کند.

از محصولات حاوی مواد خشک کننده خودداری کنید

الکل و استون دو ماده رایج در محصولات ضد آکنه هستند. اما این محصولات می‌توانند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرند که بسیار برای پوست خشک مضر خواهد بود. در عوض، استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، روغن درخت چای و نیاسینامید را در نظر بگیرید که می‌تواند بدون ایجاد خشکی بیش از حد در درمان آکنه موثر باشد.

پوستتان را مرتب مرطوب کنید

مرطوب کردن پوست برای پوست خشک بسیار مهم است و در مدیریت آکنه نیز به همان اندازه اهمیت دارد. استفاده از مرطوب کننده روزانه که منجر به جوش نمی‌شود، می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست بدون مسدود شدن منافذ کمک کند. یک مرطوب کننده غیر کومدوژنیک که حاوی مواد مسدود کننده منافذ نیست برای شما مناسب‌تر است. حتی محصولات آکنه‌ای که حاوی مواد خشک‌کننده بیش از حد نیستند، مانند الکل یا استون، می‌توانند پوست را خشک کنند، بنابراین پر کردن سد رطوبتی پوست می‌تواند به جلوگیری از خشکی بیشتر کمک کند. ایده خوبی است که مرطوب کننده‌هایی را انتخاب کنید که به طور خاص برای پوست‌های خشک و حساس فرموله شده اند و حاوی موادی مانند گلیسیرین و کره شیا هستند که می‌توانند به حفظ رطوبت کمک کنند.

محصولات مخصوص آکنه را انتخاب کنید

هنگام درمان پوست‌های خشک و مستعد آکنه، اجتناب از محصولات خشن که می‌توانند پوست شما را بیشتر خشک کنند، ضروری است. در عوض، انتخاب فرمول‌هایی که به شکل لوسیون، کرم یا پماد هستند ممکن است ایده خوبی باشد. ضمناً استفاده از لایه بردار می‌تواند افزودنی قدرتمند برای مراقبت از پوست برای پوست‌های خشک و مستعد آکنه باشد، زیرا می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست و باز شدن منافذ پوست کمک کند. اما استفاده از یک اسکراب خشن می‌تواند پوست خشک شما را بیشتر تحریک کند و جوش‌های آکنه را بدتر کند.

در عوض، یک لایه بردار ملایم مانند لایه بردار شیمیایی حاوی آلفا هیدروکسی اسید‌ها یا بتا هیدروکسی اسید‌ها را انتخاب کنید. این مواد می‌توانند به آرامی سلول‌های مرده پوست را از بین ببرند و بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست، گردش سلولی را تقویت کنند.

۶ راه جلوگیری از آکنه پوست خشک

شستشوی بیش از حد را متوقف کنید

پاکسازی و شستشوی صورت یک مرحله ضروری در هر روتین مراقبت از پوست است. شستشو به حذف باکتری‌ها و محرک‌هایی که می‌توانند باعث جوش شوند کمک می‌کند، اما شستشوی بیش از حد می‌تواند منجر به خشکی شود. محصولاتی را در نظر بگیرید که حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک هستند، که می‌تواند به آبرسانی پوست شما کمک کند و در عین حال کثیفی و چربی را از بین ببرد.

نوشیدن مقدار زیادی آب

نوشیدن آب زیاد می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست شما از درون کمک کند که مخصوصاً زمانی که پوست خشکی دارید می‌تواند مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف مایعات می‌تواند به کاهش خشکی پوست کمک کند. از آنجایی که تحقیقات دیگری نشان داد که خشکی پوست می‌تواند باعث تولید بیش از حد چربی شود و به ایجاد آکنه منجر شود، این می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. سعی کنید به طور منظم بدنتان را هیدراته کنید و غذا‌های آبرسان مانند هندوانه، خیار و توت فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و آب کافی بنوشید.

کلام پایانی

مقابله با پوست‌های مستعد آکنه و خشک می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما پیروی از یک روال ملایم مراقبت از پوست که هیدراتاسیون را در اولویت قرار می‌دهد و اجتناب از محصولات خشن وخشک می‌تواند به شما در مدیریت آکنه کمک کند و در عین حال پوست خود را سالم و مرطوب نگه می‌دارد. اگر جوش‌های شدید آکنه دارید که به مراقبت‌های خانگی پاسخ نمی‌دهد با یک متخصص پوست مشورت کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان