تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲

قیمت طلا و سکه در ماه رمضان کاهش پیدا می‌کند؟

به تبعیت از روند افزایشی بازار طلا، حباب سکه نیز همچنان در حال رشد است. این در حالی است که متقاضیان منتظر سومین حراج سکه در مرکز مبادله هستند. حراجی که قرار بود حباب سکه را از بین ببرد، اما آن طور که «ابراهیم محمدولی» فعال بازار طلا می‌گوید اگر چه تاثیراتی کاهشی در این زمینه داشته، اما مانند هر خبر دیگری تاثیرش موقتی است و برای تغییرات بلند مدت نیازمند تصمیمات کلان‌تری در حوزه سیاست و اقتصاد هستیم.

قیمت طلا و سکه در ماه رمضان کاهش پیدا می‌کند؟
رویداد۲۴ نازنین خودی در اقتصاد ۲۴ نوشت: بازار طلا در فاصله یک هفته رشد فزاینده‌ای را در حال تجربه کردن است. در این روند افزایشی خانواده سکه گوی سبقت را از دیگران ربوده و به نظر می‌رسد حتی عرضه‌های اخیر بانک مرکزی نیز موثر واقع نشده است. این وضعیت علاوه بر ارتباط مستقیمش با دلار که مدتی است در کانال ۶۰ هزار تومانی نوسان دارد، تحت تاثیر رکورد‌های اخیر انس جهانی طلا نیز قرار گرفته است.

بر این اساس قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در طول یک هفته گذشته با رشد تقریبا ۱۷۰ هزار تومانی در لحظه تنظیم این گزارش ۳ میلیون و ۱۶۲ هزار تومان به فروش می‌رود. هر عدد سکه امامی نیز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گران‌تر شده و تقریبا ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. به تبعیت از این بازار افزایشی حباب سکه همچنان در حال رشد است. این در حالی است که متقاضیان منتظر سومین حراج سکه در مرکز مبادله هستند. حراجی که قرار بود حباب سکه را از بین ببرد، اما آن طور که «ابراهیم محمدولی» فعال بازار طلا می‌گوید اگر چه تاثیراتی کاهشی دراین زمینه داشته، اما مانند هر خبر دیگری تاثیرش موقتی است و برای تغییرات بلند مدت نیازمند تصمیمات کلان‌تری در حوزه سیاست و اقتصاد هستیم.

تکرار سناریوی افزایش تقاضا در بازار طلا در پایان سال

ابراهیم محمدولی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به تاثیر افزایش تقاضای بازار طلا می‌گوید: هر چقدر هم که اقتصاد نابسامان باشد باز هم عرضه و تقاضا نقش تعیین کننده‌ای در قیمت‌ها دارد. امسال هم به سیاق هر سال این تقاضای پایان سال شکل گرفته است. معمولا در اسفندماه شرکت‌ها، گروه‌های بزرگ و صادرکنندگان می‌آیند و تسویه حساب‌های خود را انجام می‌دهند. این‌ها خود بخش بزرگی از تقاضا را شکل می‌دهد و در نتیجه تاثیرات خود را می‌گذارد. در این حین بحث‌های سیاسی اقتصادی این روند را شدت می‌بخشد. در این مورد هم به نظرم با مدیریت مشکلات سیاسی بخش اقتصادی خود به خود مدیریت می‌شود.

البته این رشد تقاضا شامل مصرف کنندگان خرد نمی‌شود و بازار این بخش آن طور که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید، از رکودی که یک سال به درازا کشیده همچنان رنج می‌برد.

هشدار ریسک درباره خرید سکه

محمد، ولی با بیان اینکه عرضه سکه تاثیری بر بازار نگذاشته و قیمت‌ها در حال افزایش است، یادآور می‌شود: البته انعکاس اخبار این اقدامات خود موجب می‌شود خریدار و فروشنده مکث و تامل کند. ولی تجربه مستقیم ما با بازار ثابت کرده تاثیرش کوتاه مدت است و به صورت مداوم نخواهد بود. علتش هم کاملا ریشه‌ای و ساختاری است.

به گته او در حال حاضر بازار سکه شاهد کاهش حباب سکه تمام بهار آزادی است و از ۶ میلیون تومان چند روز قبل به دامنه ۴ میلیون تومان رسیده است. این هم به این مربوط است که در اقتصاد ما هر خبری می‌تواند حباب سکه را در بازار تحت تاثیر قرار دهد. از همین رو خرید آن همواره با ریسک همراه بوده و بر این اساس بیشتر توصیه می‌شود که تقاضا به سمت مصنوعات و شمش برود.

جامعه سازندگان مصنوعات طلا آب رفت

بازار طلا در سمت عرضه نیز حال و روز خوبی ندارد. در این مدت این صنف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است. همانند دیگر واحد‌های تولیدی که با انقباض اقتصاد نفسشان به شماره افتاده است. محمد، ولی با انتقاد از واردات محورتر شدن اقتصاد از کوچک‌تر شدن جامعه تولیدکنندگان طلا خبر می‌دهد.

به گفته وی در سال گذشته اگر ۳۰ درصد صنف فعال بوده، امسال تنها ۱۰ درصد فعال مانده است. با این شاخص می‌توان گفت اگر در این بخش اراده‌ای برای اصلاح صورت نگیرد همین ۱۰ درصد طلا هم از کار خواهد افتاد و تعطیل خواهند شد!

پیش بینی قیمت طلا و سکه

این فعال بازار طلا در پایان به پیش بینی خود از روند قیمتی طلا پرداخته و می‌گوید: در بازار طلا با توجه به سابقه رفتاری بانک مرکزی احتمالا شاهد اصلاح در بازار خواهیم بود. مخصوصا در روز‌هایی که شاهد افزایش تقاضا در بازار طلا هستیم و تحرکات انس جهانی طلا که دارد به ۲ هزار و ۲۰۰ دلار می‌رسد و حتی رقم‌های ۲۳۰۰ دلار را پیش روی خود دارد. بر همین اساس نوساناتی در بازار شکل گرفته که احتمالا با ورود به ماه مبارک رمضان و فروکش کردن تقاضا قیمت‌ها نیز کاهشی شود.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا ، قیمت سکه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان