تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

فواید چشمگیر کلم برای سلامتی

سبزیجات دارای برگ سبز برخی از مغذی‌ترین غذا‌هایی هستند که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک انتخاب عالی در میان سبزیجات برگ سبز کلم است!گر می خواهید فواید کلم را بشناسید و آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید، این مطلب را بخوانید. 

فواید چشمگیر کلم برای سلامتی

رویداد۲۴ سیما صابری: سبزیجات دارای برگ سبز برخی از مغذی‌ترین غذا‌هایی هستند که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک انتخاب عالی در میان سبزیجات برگ سبز کلم است!

کلم و کاهو را اغلب می‌توان در سالاد استفاده کرد، این دو به طور مشخص متفاوت هستند. فواید سلامتی و تطبیق پذیری کلم بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید و آن را به لیست خرید شما تبدیل می‌کند. اگر می خواهید فواید کلم را بشناسید و آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید، این مطلب را بخوانید. 

موارد مصرف کلم

ترکیب کلم با سس مایونز و ادویه و برخی سبزیجات دیگر اغلب گزینه‌ای است که مردم به آن علاقه دارند و مورد استفاده قرار می‌دهند. با اینحال ترشی کلم نیز یکی از گزینه‌های خوب برای مصرف کلم محسوب می‌شود. ترشی کلم اساساً کلم تخمیر شده است که در آن مواد مغذی از قبل تجزیه شده اند و هضم آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

همچنین شما می‌توانید کلم را به صورت بخارپز شده یا تفت دادن در مقدار کمی روغن زیتون استفاده کنید. همچنین می‌توانید تکه‌های خرد شده کلم را به سوپ یا خورش اضافه کنید. در مورادی نیز می‌توانید کلم پلو مصرف کنید.

فواید کلم برای هضم بهتر

از آنجایی که کلم منبع عالی فیبر است، می‌تواند برای حفظ حرکات منظم روده مفید باشد. تمام این فیبر همچنین می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشید که به نوبه خود می‌تواندباعث جلوگیری از پرخوری شود. کلم همچنین سرشار از مواد مغذی است که از طریق باکتری‌های سالم سلامت روده را تضمین می‌کند.

فواید چشمگیر کلم برای سلامتی

فواید کلم برای سلامت قلب

وجود فلاونوئید‌ها در کلم، به ویژه کلم قرمز، می‌تواند خطر لخته شدن خون را کاهش دهد. البته علاوه بر کلم توت‌ها نیز منابع عالی فلاونوئید‌ها را نیز می‌سازند. کاهش خطر لخته شدن خون می‌تواند خطر کلی بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد و به طور بالقوه به کاهش فشار خون کمک کند.

خواص کلم برای پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از فواید کلم مبارزه با سرطان است که سولفورافان است. تحقیقات در ۳۰ سال گذشته به طور مداوم نشان داده است که مصرف سبزیجات چلیپایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. اخیراً، محققان توانسته‌اند مشخص کنند که ترکیب حاوی گوگرد که به سبزیجات چلیپایی طعم تلخ می‌دهد شامل سولفورافاندر مبارزه با سرطان موثر است. محققان در حال حاضر در حال آزمایش توانایی سولفورافان در به تاخیر انداختن یا جلوگیری از سرطان هستند. نتایج امیدوارکننده‌ای در سطح مولکولی در مورد انواع سرطان‌ها از جمله ملانوم، مری، پروستات و پانکراس مشاهده شده است.

محققان کشف کرده‌اند که سولفورافان قدرت مهار آنزیم مضر هیستون داستیلاز (HDAC) را دارد که در پیشرفت سلول‌های سرطانی نقش دارد. توانایی توقف آنزیم‌های HDAC می‌تواند غذا‌های حاوی سولفورافان را به بخش بالقوه قدرتمندی از درمان سرطان تبدیل کند.مطالعه دیگری به بررسی ماده شیمیایی دیگری که در کلم، جعفری و کرفس یافت می‌شود، به نام آپیژنین پرداخت. محققان ادعا می‌کنند که یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که آپیژنین پتانسیل استفاده از آن را به عنوان یک درمان غیر سمی برای سرطان در آینده دارد. کلم قرمز حاوی آنتی اکسیدان قوی آنتوسیانین است، همان ترکیبی که به سایر میوه‌ها و سبزیجات قرمز و بنفش رنگ پر جنب و جوش می‌دهد. آنتوسیانین‌ها تکثیر سلول‌های سرطانی را کند می‌کنند، سلول‌های سرطانی تشکیل‌شده را می‌کشند و تشکیل تومور‌های جدید را متوقف می‌کنند.

ارزش غذایی کلم

نصف فنجان کلم خرد شده حاوی نیم گرم پروتئین، ۳۰ تا ۳۵ درصد ویتامین C روزانه، حدود ۷۵ درصد ویتامین K روزانه و ۱۱ میلی گرم منیزیم است. علاوه بر این، مقداری ویتامین B۶، کلسیم و پتاسیم دارد.

به طور معمول، کلم قرمز نسبت به کلم سبز دارای مواد مغذی بیشتری است، اما هر کدام فواید مختص خود را دارند.

نصف فنجان کلم پخته شده خرد شده (۷۵ گرم) حاوی:

۱۷ کالری

۴ گرم کربوهیدرات (شامل ۱ گرم فیبر و ۲ گرم شکر)

۱ گرم پروتئین

کلم حاوی آنتی اکسیدان‌های کولین، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین و همچنین فلاونوئید‌های کامفرول، کورستین و آپیژنین است.

کلم در خانواده سبزیجات

کلم به خودی خود دارای یک خانواده کامل از سبزیجات سبز است (نام فنی آن Brassicaceae است). برخی از این سبزیجات روی یک ساقه قرار می‌گیرند، بنابراین ممکن است هرگز آن‌ها را در خانواده کلم ندانسته باشید. در اینجا چند مورد از رایج‌ترین آن‌ها آورده شده است:

- کلم سبز

- کلم قرمز

- بوک چوی

– کلم بروکسل

- کلم پیچ

فواید چشمگیر کلم برای سلامتی

کلم و رژیم لاغری

یک رژیم غذایی محبوب معروف به رژیم سوپ کلم وجود دارد و هنوز هم محبوبیت متوسطی دارد. تمرکز این رژیم بر مصرف مقدار نامحدود سوپ کلم است و به عنوان یک راه حل سریع برای کاهش وزن تبلیغ می‌شود. با این حال، هر وزنی که در اثر پیروی از این رژیم از دست می‌دهید، زمانی که فرد دوباره شروع به خوردن عادی کند، به سرعت برمی‌گردد. بهتر است بیشتر غذا‌های کامل و فراوری نشده و انواع میوه‌ها و سبزیجات از جمله کلم تمرکز کنید. اگر از دارو‌های رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین) استفاده می‌کنید، مهم است که به طور ناگهانی شروع به خوردن غذا‌های حاوی ویتامین K نکنید که نقش زیادی در لخته شدن خون دارد.

برخی افراد نیز در هضم سبزیجات چلیپایی مشکل دارند و ممکن است علائم گوارشی داشته باشند. خوردن وعده‌های کوچک و پختن خوب کلم می‌تواند در رفع این مشکل کمک کننده باشد. این کل رژیم غذایی است که برای پیشگیری از بیماری و حفظ سلامتی بسیار مهم است. بهتر است رژیم غذایی با تنوع غذایی زیاد داشته باشید تا اینکه روی تک غذا‌ها تمرکز کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان