تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳

چگونه نماز شب قدر بخوانیم؟

شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تأکید بیشتری دارند. یکی از اعمال مهم این شب، نماز شب قدر است. نماز شب قدر یا نماز هفت قل هو الله، نماز مستحبی که خواندن آن در شب‌های قدر سفارش ویژه شده است.

نماز شب قدر

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: شب قدر یا لیلة القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. زمان دقیق شب قدر، روشن نیست؛ ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ این ماه دانسته شده است.

شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تأکید بیشتری دارند. یکی از اعمال مهم این شب، نماز شب قدر است. نماز شب قدر یا نماز هفت قل هو الله، نماز مستحبی که خواندن آن در شب‌های قدر سفارش ویژه شده است. براساس حدیثی از پیامبر (ص) هر کس این نماز را بخواند و سپس هفتاد مرتبه ذکر استغفار بگوید، خداوند او و والدینش را مورد مغفرت قرار می‌دهد. نماز شب‌های قدر دو دسته می‌شود یک سری از نماز‌ها را در شب مخصوص به خودش باید خواند و بعضی از نماز‌ها را در هر سه شب قدر می‌توان به جا آورد.

شیخ عباس قمی در مفاتیح، این نماز را از علامه مجلسی نقل کرده است. علامه مجلسی نیز در کتاب زادالمعاد بدون ذکر سند، حدیثی از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) نقل کرده است که بر اساس آن حدیث هر کس این نماز را بخواند و هفتاد مرتبه ذکر استغفار را بگوید، از جاى خویش برنخیزد تا خداوند او و پدر و مادرش را بیامرزد و ملائکه‌اى بفرستد تا حسنات او را تا سال دیگر یادداشت کنند و ملک دیگرى را مامور سازد تا در بهشت براى او درختانى غرس کند و قصرهایى بنا سازد که نهرهایى در آن جارى باشد و از دنیا نرود تا این که این الطاف خدا را در حق خود مشاهده کند.

نماز شب قدر چند رکعت است؟

نماز شب قدر یک نماز مستحبی است که برگزاری آن در شب‌های قدر سفارش شده است. این نماز دارای دو رکعت می‌باشد. طبق حدیثی از پیامبر (ص) هر کس نماز شب قدر را بخواند و بعد از اتمام نماز، هفتاد مرتبه ذکر استغفار بگوید، خداوند او و پدر و مادرش را مورد مغفرت قرار می‌دهد.

نماز شب قدر چند توحید دارد؟

نماز شب قدر نماز دو رکعتی است که در هر رکعت بعد از سوره حمد، هفت بار سوره توحید (اخلاص) خوانده می‌شود و بعد از تمام شدن نماز، نمازگزار ۷۰ مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» را می‌خواند.

نماز صد رکعتی شب‌های قدر

دیگر نماز اصلی شب‌های قدر خواندن صدرکعت نماز در هر شب، یعنی ۵۰ نماز دو رکعتی به نیت نماز شب قدر است. مستحب است که در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید خوانده شود. افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید را بخواند و می‌تواند به جای این صد رکعت، شش روز از نماز‌های قضای خود را بجا آورد؛ بدین ترتیب که از ظهر روز اول شروع نموده و در عشاء روز ششم ختم نماید (سه شب جمعاً سیصد رکعت می‌شود).

نماز‌های دو رکعتی شب‌های قدر عبارتند از:

• دو رکعت نماز برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت

• دو رکعت نماز برای شادی روح همه درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر «اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات»

• رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر (ص) و خواندن دعای توسل

• رکعت نماز حضرت زهرا (س): در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید

نماز شب قدر ۱۹ رمضان

در اسناد و مدارک بابت نماز شب قدر نوزدهم رمضان بدین گونه نوشته شده که ۵۰ رکعت نماز با حمد و ۵۰ مرتبه سوره زلزال، ظاهرا اینطور برداشت می‌شود که ۲۵ نماز دو رکعتی به مانند نماز صبح قرائت شود با این تفاوت که بعد از حمد یک مرتبه سوره زلزال خوانده شود.

نماز شب قدر ۲۱ رمضان

طبق اسناد و روایات نماز شب قدر شب بیست و یکم ماه رمضان ۸ رکعت (۴ نماز دو رکعتی) به مانند نماز صبح است. پس از قرائت سوره حمد، هر سوره‌ای مایل بودید میتوانید بخوانید.

نماز شب قدر ۲۳ رمضان

نماز شب قدر شب بیست و سوم ماه رمضان نیز دارای ۸ رکعت (چهار نماز دو رکعتی) به مانند نماز صبح است. پس از قرائت سوره حمد، هر سوره‌ای مایل بودید می‌توانید بخوانید. پس از اتمام نماز نیز از خداوند طلب استغفار بابت گناهان و دعا برای خلق خدا کنید.

ثواب نماز شب قدر (نماز شب احیاء)

در کتب مذهبی و اسلامی به تفسیر سوره قدر آمده است که شب قدر شبی است که هر سجده در آن، اثرش این است که درختی در بهشت برای سجده کننده غرس می‌شود. شبی است که هر رکعت نماز در آن شب، موجب می‌شود خانه‌ای در بهشت از یاقوت و زبرجد و لؤلؤ برای آن شخصی که نماز خوانده است، تهیه شود. به ازای هر آیه‌ای که تلاوت می‌شود، تاجی از تاج‌های بهشتی به قاری آن داده می‌شود. شبی است که هر تسبیح برای گوینده‌اش پرنده و طائری در بهشت می‌شود. شبی است که هر چه در آن برای سال آینده تقدیر شود، تبدیل نمی‌شود مگر به مشیت حق تعالی. شبی است که دعای احدی در آن شب رد نمی‌شود.

خواندن نماز شب قدر نیز ثواب بی‌نهایت زیادی دارد که در این رابطه از حضرت محمد (ص) نقل شده است که اگر کسی که این نماز را بخواند، قبل از اینکه از جای خود بلند شود، خداوند متعال خود او و پدر و مادرش را می‌آمرزد و فرشتگان را مامور می‌کند که تا سال آینده برای وی حسنات بنویسند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ماه رمضان ، شب قدر
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان