تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳

چرا سکه ۷ میلیون تومان گران شد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: توصیه من این است که مردم سعی کنند در این شرایط بازار‌ها ورود نکنند و وقتی که قیمت‌ها به ثبات نسبی رسید و بازار آرامش پیدا کرد، خرید و فروش را انجام دهند.

قیمت سکه

رویداد۲۴ افزایش قیمت طلا و سکه در بازار عجیب شده است. اگرچه روند قیمت طلا در بازار جهانی جهشی بوده، اما آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، سرعت رشد قیمت طلا و سکه نسبت به رشد اونس طلا طبیعی نیست.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر سکه امامی در ابتدای کریدور ۴۶ میلیون تومان ایستاده و طلا نیز بیش از ۳ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان قیمت پیدا کرده است. این در حالی است که در آغاز معاملات سال جدید، هر قطعه سکه امامی ۳۸ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار در حدود ۳ میلیون و ۳۵۳ هزار تومان قیمت داشت و این قیمت‌ها تقریبا تا روز دهم فروردین‌ماه نیز مشاهده می‌شد. اما در سه روز گذشته، بازار طلا و سکه شاهد رشد عجیب قیمت‌ها بوده؛ به طوری که سکه بیش از ۷ میلیون تومان و طلا نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان گران شده است.

رشد قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دلایل افزایش قیمت‌ها و این‌که رشد قیمت طلا و سکه تا کجا ادامه دارد؟ می‌گوید: ما شاهد افزایش مجدد قیمت دلار بودیم. در عین حال، قیمت جهانی طلا هم رشد داشت. بر همین اساس، نوسانات و افزایش قیمت ارز و اونس طلا و همچنین خبرها و بحران‌های سیاسی خاورمیانه، روی بازار اثر گذاشته و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است.

وی می‌افزاید: اما نکته این‌جاست که میزان افزایش قیمت‌ها دور از انتظار بوده و امکان دارد به صورت حباب و تخلیه باشد. در حال حاضر بازار در تکاپو افزایش قیمت‌ها نیست و بازار خیلی ملتهب است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که خرید و فروش تغییر نکرده است، متذکر می‌شود: من اعتقاد دارم قیمت‌هایی که امروز درباره طلا و سکه دیده می‌شود، کاذب است و توصیه می‌کنیم که مردم خرید را برای زمانی بگذارند که قیمت‌ها، ثبات نسبی داشته باشند.

بذرافشان عنوان می‌کند: بازار که در حال حاضر التهاب و افزایش قیمت دارد، ممکن است با یک خبر سیاسی اقتصادی یا با کاهش قیمت ارز و کاهش اونس جهانی طلا، ریزش قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

وی در ادامه می‌گوید: بالاخره افزایش شدید قیمت اونس جهانی طلا و در عین حال، نوسان قیمت ارز و نیز خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا در روزهای گذشته، باعث شده که میزان افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ایران یک مقدار بیشتر از اونس جهانی طلا باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌افزاید: بر همین اساس من اعتقاد دارم که این رشد قیمت‌ها ممکن است موقت باشد و التهاب، با یک خبر تخلیه شود و قیمت‌ها بریزد.

بهتر است برای خرید دست نگه دارید

بذرافشان در پاسخ به این پرسش که شما اعتقاد دارید که در شرایط فعلی بهتر است که مردم خرید نکنند و دست نگه دارند، عنوان می‌کند: توصیه من این است که مردم در بازارهای التهابی ورود نکنند و سعی کنند زمانی که بازار، ثبات نسبی دارد، نسبت به خرید اقدام کنند.

وی تصریح می‌کند: بازار طلا و سکه هنوز نیمه‌تعطیل است و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده است، اما با این حال از ابتدای سال شاهد هستیم که حدود ۷ میلیون تومان قیمت سکه بالا رفته است. هر گرم طلای ۱۸عیار هم حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان گران شده است.


بیشتر بخوانید: حباب سکه ۲ برابر شد


رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه می‌دهد: این افزایش قیمت‌ها در مقابل رشد قیمت اونس جهانی، خیلی مطابقت ندارد و افزایش قیمت‌ها بیشتر از اونس طلا بوده است.

بذرافشان متذکر می‌شود: این می‌شود یک التهاب و حاشیه که ممکن است با یک خبر، قیمت‌ها کاهشی شود.

خرید و فروشی در بازار وجود دارد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که آیا در حال حاضر خرید و فروشی در بازار وجود دارد؟ می‌گوید: بازار به دلیل این‌که تازه شروع به فعالیت کرده است، یک تعدادی از اصناف فعالیت دارند، ولی خب تعدادی هم هنوز در مسافرت هستند و بازار به طور رسمی فعالیت ندارد.

بذرافشان با بیان این‌که ۸۰ درصد اصناف در حوزه صنعت طلا باز هستند و بقیه هنوز در کش و قوس مسافرت‌ها هستند، می‌افزاید: در کل قیمت‌هایی که در حال حاضر در بازار دیده می‌شود، ناشی از التهاب است و توصیه من این است که مردم سعی کنند در این شرایط بازارها ورود نکنند و وقتی که قیمت‌ها به ثبات نسبی رسید و بازار آرامش پیدا کرد، خرید و فروش را انجام دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت سکه ، قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان