تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

رکوردزنی دوباره طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در آستانه منتشر شدن یک شاخص تورم کلیدی آمریکا رکورد جدیدی را ثبت کرد.

رکوردزنی دوباره طلای جهانی

رویداد۲۴ درحالی که سرمایه گذاران این هفته تمرکز خود روی یک شاخص مهم تورم در آمریکا گذاشته‌اند که اواخر این هفته منتشر می‌شود، قیمت طلا رکورد ۲ هزار و ۳۵۰ دلار در هر اونس را ثبت کرد.

براساس گزراشی از بلومبرگ، شمش طلا تا یک درصد رشد کرد چراکه قبل از منتشر شدن آمار‌های تورم ماه مارس در روز چهارشنبه ارزیابی کردند که سیاستگذاران در زمانبدی کاهش نرخ بهره کجا ایستاده‌اند. فدرال رزرو انتظار دارد امسال نرخ بهره کاهش یابد، ولی نیاز دارد شواهد بیشتری مبنی بر کاهش تورم مشاهده کند. نرخ‌های بهره بالاتر به‌طور معمول برای طلا منفی هستند، که بهره‌ای را پرداخت نمی‌کند.

این فلز گرانبها پس از ثبت یک سری رکورد‌های جدید در هفته‌های اخیر بالای ۲ هزار و ۳۰۰ دلار باقی مانده است. با اینحال، این حرکت در میانه فقدان هرگونه محرک آشکاری برای افزایش ناگهانی که در اواسط فوریه آغاز شد سبب گیج شدن برخی از ناظران شده است؛ به خصوص باتوجه به اینکه معامله‌گران انتظارات مبنی بر کاهش شدید نرخ بهره در آن دوره را کاهش داده‌اند.

طلا از آن زمان ۱۸ درصد رشد داشته است، به‌طوری که حداقل بخشی از این افزایش به دنبال خوش بینی به این مساله بوده است که فدرال رزرو به کاهش نرخ‌های بهره نزدیک می‌شود. تقاضای بانک‌های مرکزی نیز یکی از عوامل بوده است؛ بانک مرکزی چین در ماه مارس برای هفدهمین ماه متوالی خرید طلا را گزارش کرد.

افزایش تقاضای طلا به دنبال بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه نیز به افزایش قیمت شمش کمک کرده است. اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور برخی از نیرو‌های خود را از غزه خارج خواهد کرد. ایران نیز خود را برای پاسخ گفتن به حمله اسرائیل به کنسولگری خود در سوریه آماده میکند، درحالی که حزب الله نیز آمادگی خود را برای جنگ اعلام کرده است.

شرکت خدمات مالی UBS Group AG چشم انداز طلای پایان سال خود را با ۱۱ درصد افزایش به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار در هر اونس رسانده است، به‌طوری که تقاضای صندوق‌های قابل معامله با پشتوانه طلا را احیا کرده است.

هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت لندن با ۰.۳ درصد افزایش به ۲ هزار و ۳۳۶ دلار رسید، درحالی که پیش از آن به رکورد ۲ هزار و ۳۵۳ دلار در هر اونس رسیده بود. شاخص دلار لحظه‌ای بلومبرگ نیز ۰.۱ افزایش داشت و قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز با افزایش مواجه بودند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان