تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳

گرده کدام درختان باعث آلرژی بهاری می‌شود؟ +درمان

آلرژی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن چیزی را در محیط تشخیص دهد و نسبت به آن واکنش بیش از حد نشان دهد که معمولاً در اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. درباره آلرژی و آلرژن‌های موثر در آن در این مطلب بخوانید.

گرده کدام درختان باعث آلرژی بهاری می‌شود؟ +درمان
رویداد ۲۴ سیما صابری: افرادی که از علایم آلرژی فصلی رنج می‌برند، اغلب از بازگشت بهار می‌ترسند. چرا که همراه با بهار یک انفجار گرده از درختان، علف‌ها و علف‌های هرز می‌آید که می‌تواند باعث ایجاد رینیت آلرژیک (تب یونجه) شود. علائم آلرژی بهاری عبارتند از:

عطسه کردن

گرفتگی بینی

آبریزش بینی

خارش چشم و آبریزش

خارش دهان یا گلو

خس خس سینه

سرفه کردن

دشواری در تنفس

تنگی قفسه سینه

کودکان بین ۱۲ تا ۱۷ سال بسیار آسیب پذیر هستند. علاوه بر این، آلرژی‌های فصلی ممکن است بروز یا شدت علائم تنفسی در بزرگسالان و کودکان مبتلا به آسم را افزایش دهد.

کهیر

برخی از افراد ممکن است به بیماری به نام سندرم آلرژی غذایی گرده (PFAS) مرتبط با آلرژی به گرده یا تب یونجه مبتلا باشند. علائم این بیماری در حوزه دهان فوری است و ممکن است شامل خارش، تحریک و تورم لب، زبان، سقف دهان و گلو باشد، اما به محض اینکه فرد غذا خوردن را متوقف کند از بین می‌رود. برای جلوگیری از این نوع واکنش، فقط سبزیجات و میوه‌هایی را که پخته شده اند مصرف کنید.

آلرژن‌های رایج بهاری چیست؟

آلرژن به هر ماده‌ای گفته می‌شود که باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی می‌شود. گرده‌های آزاد شده توسط درختان و سایر گیاهان در فصل بهار یک آلرژن رایج است. گرده در تولید مثل گیاه امری مهم است و به راحتی به صورت ذرات ریز و پودری توسط انسان استنشاق می‌شود. درختانی که بیشتر با آلرژی مرتبط هستند عبارتند از:


بیشتر بخوانید: علت آلرژی به گرده و درمان آن


 توس
سرو
سنجد
هیکوری
افرا
بلوط
صنوبر
چنار
گردو
سرو قرمز غربی

در اواخر بهار، گرده‌های علف عامل اصلی این بیماری هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علف برمودا
بلوگرس
چمن‌ها

البته آلرژن‌های گرده علف‌های هرز مانند ابروسیا بیشتر در تابستان دیده می‌شوند. هاگ‌های کپک نیز یکی از علل شایع آلرژی هستند که از بهار شروع می‌شود و تا پاییز ادامه می‌یابد. آلرژن‌های رایج کپک شامل آلترناریا و کلادوسپوریوم هستند که شمار آن در فضای باز در بهار زمانی که زمین در حال آب شدن است به اوج خود می‌رسد و دوباره در سطوح بالاتر در پاییز زمانی که انبوهی از برگ‌های ریخته شده روی زمین جمع می‌شوند.

درمان آلرژی بهاری

بسیاری از مردم برای تأیید اینکه عطسه سریع و آبریزش چشمانشان با اولین جوانه‌های بهار به دلیل حساسیت‌های فصلی است، نیازی به پزشک ندارند؛ و اگر آن‌ها به پزشک مراجعه کنند و علائم خود را توضیح دهند، ممکن است پزشک نیازی به انجام آزمایشات برای تأیید تشخیص نداشته باشد. با توجه به آنچه گفته شد، اگر علائم آلرژی علیرغم درمان بی وقفه ادامه یابد، ممکن است بخواهید از پزشک برای بررسی علل دیگر یا عوامل کمک کننده استفاده کنید. این امر به ویژه در مواردی که مشکلات تنفسی قابل توجهی دارید رخ می‌دهد. یک متخصص می‌تواند واکسن‌های آلرژی را برای تعدیل پاسخ ایمنی بدن تجویز کند. بیمارانی که علائم شدید دارند ممکن است از آزمایش آلرژی‌های محیطی نیز استفاده کنند، زیرا گاهی اوقات آنچه که تصور می‌شد علائم آلرژی است به تشخیص متفاوت منجر می‌شود. دارو‌ها معمولاً برای کاهش علائم آلرژی فصلی یا کاهش پاسخ بدن به آلرژن‌های موجود در هوا استفاده می‌شوند. از جمله دارو‌ها عبارت است از:

گرده کدام درختان باعث آلرژی بهاری می‌شود؟ +درمان

آنتی هیستامین‌های خوراکی با سرکوب هیستامین، یک ماده شیمیایی تولید شده توسط بدن که علائم آلرژی را ایجاد می‌کند، کار می‌کنند. آنتی هیستامین‌های غیر آرام بخش مانند آلگرا (فکسوفنادین) و زیرتک (سیتریزین) معمولاً بهترین گزینه هستند، زیرا خطر بالایی برای آرام بخشی، افتادن و مصرف بیش از حد آن‌ها را ندارند که آنتی هیستامین‌های آرام بخش مانند بنادریل (دیفن هیدرامین) دارند.

ضد احتقان‌های بینی نیز محصولاتی هستند که بدون نسخه (OTC) در فرمولاسیون‌های خوراکی، مایع، اسپری و قطره بینی موجود هستند. آن‌ها با کوچک شدن رگ‌های خونی در بینی، تسکین کوتاه مدتی را ایجاد می‌کنند.

اسپری‌های استروئیدی بینی که به‌صورت معمولی و تجویزی در دسترس هستند، با کاهش تورم و تولید مخاط در مجرای بینی عمل می‌کنند.

قطره‌های چشمی را می‌توان برای درمان علائم آلرژی چشمی استفاده کرد. این گزینه‌ها شامل قطره‌های کوتاه‌مدت OTC است که حاوی یک ضداحتقان موضعی یا قطره‌های تجویزی است که یک آنتی هیستامین را با یک مهارکننده ماست سل ترکیب می‌کند.

ایمونوتراپی (واکسن‌های آلرژی): واکسن‌های آلرژی توسط متخصص آلرژی تجویز می‌شود و تحت نظارت در مطب پزشک تجویز می‌شود که حاوی مقادیر کمی آلرژن است که به تدریج در طول زمان افزایش می‌یابد. بسیاری از بیماران تحمل طولانی مدت (علائم بهبود یافته) را نسبت به آلرژن‌های محیطی موجود در واکسن‌های آلرژی خود ایجاد می‌کنند.

ایمونوتراپی زیرزبانی: قرص یا قطره آلرژی زیرزبانی نیز می‌تواند توسط متخصص آلرژی برای برخی آلرژی‌های محیطی تجویز شود.

همچنین یک رویکرد یکپارچه با استفاده از داروهای طبیعی و داروها ممکن است بهترین درمان را برای علائم آلرژی فراهم کند. برخی از چای‌ها، مانند چای سبز و رزماری، آلرژی را تسکین داده‌اند، اما بیشتر آنها برای نتایج قطعی به مطالعات بیشتری روی انسان‌ها نیاز دارند.

گیاهان و دمنوش ها از جمله درمان های مکمل و جایگزین هستند که ممکن است کمک کنند. قبل از مصرف عصاره های گیاهی یا نوشیدنی با این حال، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که با داروهای دیگری که ممکن است برای آلرژی یا شرایط دیگر مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان