تاریخ انتشار: ۲۲:۵۹ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۳

آلرژی بهاری چگونه بر خلق و خو و سطح انرژی تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به آلرژی نه تنها از علائمی مانند عطسه، احتقان بینی و خارش چشم و بینی رنج می‌برند، بلکه از علائم آلرژی مانند خستگی و افسردگی نیز رنج می‌برند.

آلرژی بهاری چگونه بر خلق و خو و سطح انرژی تأثیر می‌گذارد؟

رویداد۲۴ سیما صابری: آلرژی می‌تواند تمرکز در محل کار یا مدرسه را سخت‌تر کند و بر سطح انرژی و عادات خواب شما تأثیر بگذارد. متأسفانه، درمان برخی از این علائم دشوارتر از خود آلرژی است. برخی از عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از:

خستگی

بدحالی

اثرات شناختی

خستگی ناشی از آلرژی

مطالعات به طور مداوم نشان داده است که خستگی در میان کسانی که آلرژی فصلی دارند رایج است. در واقع، خستگی در طول روز، اگرچه کمتر از علائم بینی رخ می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که شایع‌تر از خارش چشم یا آبریزش بینی است. به طوریکه یک مطالعه خستگی را در ۶۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی ثبت کرد، ۸۰ درصد از مردم ادعا می‌کنند که در نتیجه علائم آلرژی خود احساس خستگی می‌کنند.

بدحالی و افسردگی ناشی از آلرژی

علاوه بر خستگی، یا شاید به دلیل آن، در یک مطالعه بیش از یک سوم افراد مبتلا به آلرژی احساس افسردگی کردند و بیش از نیمی از پاسخ دهندگان در نتیجه علائم خود احساس تحریک پذیری یا بدبختی کردند. مطالعات دیگر نشان داده اند که بروز افسردگی بالینی در بین مبتلایان به آلرژی دو برابر بیشتر است

از برخی جهات، نگاه کردن به آلرژی و خلق و خوی می‌تواند یک سوال مرغ و تخم مرغ باشد. آیا این علائم آلرژی است که ممکن است همراه با خجالت از این علائم باعث خلق و خوی بد شما شود یا این خلق و خوی بد است که باعث تاثیر آلرژن‌ها بر شما می‌شود؟ اشاره شده است که استرس مزمن مرتبط با افسردگی خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد. از زاویه‌ای دیگر، ممکن است پدیده‌های آلرژیک هم مسئول علائم آلرژی بینی و هم مشکلات خلقی باشند. سلول‌های ایمنی ما با آلرژن‌های موجود در محیط ما واکنش نشان می‌دهند و مواد شیمیایی به نام سیتوکین تولید می‌کنند. سیتوکین‌ها به نوبه خود مسئول بسیاری از علائم آلرژی هستند که ما تجربه می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: علت آلرژی به گرده و درمان آن


با این حال، سیتوکین‌ها فقط باعث التهاب در مجاری بینی نمی‌شوند. به نظر می‌رسد آن‌ها بر لوب‌های فرونتال مغز تأثیر می‌گذارند، یافته‌ای که می‌تواند برخی از تغییرات خلقی را که معمولاً در افراد مبتلا به آلرژی مشاهده می‌شود توضیح دهد.

علت افسردگی هر چه که باشد، فقط یک مزاحمت نیست. محققان دریافته‌اند که خطر خودکشی - که در طول فصل گرده بهار به اوج خود می‌رسد - ممکن است تا حدی با اثرات احساسی آلرژی مرتبط باشد.

اثرات شناختی آلرژی چیست؟

بسیاری از مردم متوجه شده اند که به نظر می‌رسد آلرژی آن‌ها را کُند می‌کند. چه این علائم شناختی مربوط به خستگی، عوارض جانبی دارو‌های آلرژی یا به دلیل مکانیسمی به دلیل خود آلرژی باشد، به نظر می‌رسد تحقیقات این نتایج را تایید می‌کند. افرادی که آلرژی دارند، به طور کلی، مشخص شده است که دچار موارد زیر می‌شوند:

استدلال کلامی کندتر

تصمیم گیری کندتر

کاهش سرعت روانی حرکتی

این بدان معناست که آن‌ها در مواقعی که بیشتر تحت تأثیر علائم آلرژی قرار می‌گیرند، کمتر استدلال می‌کنند و کندتر از حد معمول واکنش نشان می‌دهند.

اختلال کمبود توجه (ADHD) و آلرژی

محققان هنوز در مورد اینکه آیا آلرژی و اختلال کمبود توجه (ADHD) ممکن است گاهی اوقات دست به دست هم دهند یا خیر، بررسی نشده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مکانیسم‌های دو وضعیتی که سیستم ایمنی را به سیستم عصبی مرتبط می‌کنند مشابه هستند.

کودکان و علائم خستگی

مطالعات افزایش تحریک پذیری و کج خلقی را در بین کودکان تحت درمان آلرژی نشان داده است. علاوه بر این، سایر تغییرات خلقی مرتبط با آلرژی در کودکان نسبت به بزرگسالان چشمگیرتر است. کودکان، بر خلاف بزرگسالان، نمی‌توانند به راحتی ارتباط بین آلرژی خود و مشکل تمرکز در مدرسه را ببینند. کاهش تمرکز مشکلی است که بسیاری از کودکان مبتلا به آلرژی از آن رنج می‌برند و تاثیر آن بر کودکان قابل توجه است.

چرا آلرژی چنین تأثیرات شگرفی بر خلق و خو و تندرستی افراد دارد؟

این موضوع هنوز به طور کامل بررسی نشده است؛ اگرچه ممکن است به دلیل حواس پرتی یا اختلال خواب ناشی از علائم آلرژی مانند عطسه، احتقان و آبریزش بینی نیز باشد. علاوه بر این، تغییرات در خلق و خو و سطح انرژی افراد نیز می‌تواند به دلیل عوارض جانبی دارو‌های رایج آلرژی مانند آنتی هیستامین‌ها باشد. در نهایت، برخی از محققان فکر می‌کنند که این تغییرات رفتاری ممکن است ناشی از سیگنال‌های بیوشیمیایی خاصی باشد که از ماست سل‌ها و سایر سلول‌های ایمنی در بدن منتشر می‌شوند که مستقیماً بر مغز فرد تأثیر می‌گذارند.

آلرژی بهاری چگونه بر خلق و خو و سطح انرژی تأثیر می‌گذارد؟

توصیه‌هایی برای علائم خستگی و افسردگی آلرژی

شنیدن ارتباط بین خستگی، خلق و خو و حتی توانایی‌های شناختی و آلرژی ممکن است باعث دلسردی شما شود، اما کار‌های زیادی وجود دارد که می‌توان انجام داد که به نوبه خود می‌تواند هم از نظر آلرژی و هم از نظر غیر بینی برای شما مفید باشد.

اولین قدم این است که نگاهی به محیط خود بیندازید. با دارو‌هایی که در دسترس داریم، گاهی اوقات به راحتی می‌توان فراموش کرد که روش‌های دیگری برای رفع علائم شما مانند اجتناب از علت آلرژیک شما وجود دارد.

همچنین ممکن است بخواهید به شمار گرده‌ها در فضای باز توجه داشته باشید و فعالیت‌های خارج از منزل را در اطراف آن‌ها محدود کنید. البته، داشتن یک رژیم غذایی سالم، داشتن خواب کافی و تمرین مدیریت استرس می‌تواند در همه موارد تفاوت ایجاد کند.

گزینه‌های درمان آلرژی 

استفاده از دارو‌ها برای درمان آلرژی می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی افراد متوجه می‌شوند که واکسن‌های آلرژی بهترین اثر را بر آن‌ها دارند و اغلب در طولانی مدت بیشترین تسکین را به همراه دارند.

برخی از افراد به درمان‌های جایگزین مانند سیستم‌های شستشوی بینی نتی پات جواب می‌دهند.

اگر در یافتن درمان‌های موثر آلرژی مشکل دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان