تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی جدید از قیمت طلا در بازار

بازار طلا برخلاف جهش نجومی‌اش در روز‌های آغازین پس از تعطیلات، اردیبهشت را با روند متعادل‌تری آغاز کرده است، روندی که بی‌تاثیر از کاهش ناآرامی‌های سیاسی نیست و بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار نیز دست به کار شده است.

بازار طلا در سراشیبی سقوط قیمت؟
رویداد۲۴  نازنین خودی در اقتصاد ۲۴ نوشت: بازار طلا برخلاف جهش نجومی‌اش در روز‌های آغازین پس از تعطیلات، اردیبهشت را با روند متعادل‌تری آغاز کرده است، روندی که بی‌تاثیر از کاهش ناآرامی‌های سیاسی نیست و بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار نیز دست به کار شده است. همچنین به نظر می‌رسد تحرکات انس جهانی طلا این روند را شدت ببخشد چرا که در آخرین روز کاری نگاه ویژه‌ای به تنش‌های اخیر خاورمیانه داشته است.

بر این اساس قیمت هر مثقال طلا با ریزش ۷۴۲ هزارتومانی نسبت به روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش در کف ۱۶ میلیون تومانی قرار گرفته و همچنان ریزشی است. طلای ۱۸ عیار با ۳.۷ درصد کاهش برای سومین بار در مدت اخیر روی قیمت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفته است. سکه امامی نیز از این قاعده مستثنی نبود و حباب آن بیش از ۶۰۰ هزار تومان تخلیه شد. به این ترتیب هر یک عدد سکه امامی در این لحظه به سرعت به کف ۴۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود. این کاهش قیمت‌ها با ورود تقاضا به بازار همراه شده و آن طور که «سهراب اشرفی» کارشناس بازار طلا می‌گوید عرضه و تقاضا در بازار طلا به یک اعتدال رسیده است.

ثبات نسبی بازار با شروع اردیبهشت

سهراب اشرفی، کارشناس بازار طلا با اشاره به علت شروع ریزش بازار به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بازار‌های جهانی دیروز حوالی ساعت ۵ صبح بعد از حادثه اصفهان آرام گرفت. انس جهانی بالاتر از ۲۴۰۰ دلار رفته بود. اما بعد از آن که دیدند اتفاقی نیفتاده و خبر خاصی نیست به کانال پایین‌تر یعنی ۲۳۰۰ دلار آمد. به این ترتیب بازار جهانی با ۲ هزار و ۳۹۲ دلار بسته شد. در بازار داخلی هم از صبح جمعه ما یک روند کاهشی قیمت را در معاملات پشت خطی داشتیم؛ و امروز (شنبه) هم این روند کاهش قیمت‌ها ادامه داشته و تقریبا بازار به یک ثبات رسیده است. با همین معیار هر گرم طلای ۱۸ عیار چیزی حدود ۱۰۰ هزار تومان نسبت به روز پنجشنبه قیمتش پایین‌تر آمد. قیمت سکه هم همینطور بود. به طور کلی می‌توان گفت با شروع اردیبهشت ماه یک ثبات نسبی در بازار حاکم شده است.

 او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال عقبگرد بیشتر وجود دارد یا خیر توضیح می‌دهد: بستگی به قیمت دلار در بازار داخلی طی روز‌های آینده دارد. در صورتی که دلار روند کاهشی داشته باشد و روند کاهشی آن ادامه پیدا کند، مسلما طلا به قیمت‌های پایین‌تر از این هم خواهد رسید. در این میان روند کاهشی یا افزایشی بازار جهانی طلا هم مسلما بر روی قیمت طلا در بازار داخلی تاثیرگذار است.


بیشتر بخوانید:

قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

سقوط میلیونی قیمت سکه


ریزش صندوق‌های طلا در روز سبز بورس

با آرامش ناشی از کاهش تنش‌های سیاسی بورس اوراق بهادار امروز روند مثبتی را طی کرد و شاخص کل با افزایش همراه بود. اما صندوق‌های طلای فعال در بورس از این افزایش منتفع نشده و با صف فروش مواجه بودند. طبق آمار‌ها رشد صندوق‌های طلای بورسی در زمان جهش‌های قیمتی تا جایی بوده که بازدهی بیشتری را نسبت به طلای فیزیکی از خود به ثبت رسانده و حالا با کاهش قیمت‌ها از رشد جا مانده است.

ورود تقاضا از بعد عید فطر

طبق گفته‌های اشرفی امسال بازار را با ماه رمضان شروع کردیم. به همین دلیل مقداری تقاضا پایین‌تر آمده بود. اما بعد از ماه رمضان و بعد از عید فطر روند تقاضا دارد به جایگاه خودش برمی‌گردد و الان در بازار تقریبا می‌شود گفت که عرضه و تقاضا به یک اعتدالی رسیده است.

محبوبیت نقره در طغیان قیمتی طلا

گفته می‌شود در زمان رشد‌های چشمگیر طلا در بازار، نقره نیز با رشد همراه بوده و شاید همین موجب محبوبیت آن شده و بخشی از تقاضا را به آن سمت برده است. سهراب اشرفی با تایید این موضوع تصریح می‌کند: بازار نقره با بازار‌های طلا متفاوت است، یعنی نوساناتی که ما در بازار نقره داریم مثل طلا نیست. علاوه بر این تفاوت قیمت خرید و فروش نقره نسبت به طلا خیلی زیاد است، چون طلا به هر حال در بورس است، اما اخیرا با توجه به اینکه در بقیه کشور‌های دنیا که مصرفشان بالا هست از جمله هند، تقاضا برای نقره هم خیلی بالا رفته و باعث یک روند افزایشی در قیمت این فلز در بازار جهانی شده است.

بر این اساس به گفته این کارشناس، نقره ناگهان حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد و این افزایش قیمت در بازار‌های جهانی در بازار داخلی نیز تاثیر گذاشت و علاقمندی افراد به آن را بالا برد. نقره در حال حاضر یک قابلیت و توانایی بالقوه دارد و ممکن است که برای سرمایه گذاری طولانی مدت یک گزینه مناسب باشد. این بازار برای آن افرادی مناسب است که صبر و حوصله زیادی دارند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان