تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
مدير روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

چرا گره ترافیک تهران باز نمی‎شود؟

مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است، یک دهه اخیر حمل و نقل عمومی تهران توسعه و گسترش مثبتی داشته است، هرچند توسعه و رشد جمعیت و تعداد خودرو‌ها سرعتی بیش‎تر از توسعه حمل و نقل عمومی داشته است که همین امر موجب کور شدن گره ترافیکی تهران شده است.
رویداد۲۴- مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است، یک دهه اخیر حمل و نقل عمومی تهران توسعه و گسترش مثبتی داشته است، هرچند توسعه و رشد جمعیت و تعداد خودرو‌ها سرعتی بیش‎تر از توسعه حمل و نقل عمومی داشته است که همین امر موجب کور شدن گره ترافیکی تهران شده است. 

گره ترافیکی تهران، هر روز کور‌تر از قبل می‌شود و مسئولان راهکارهای متفاوتی برای بهبود آن ارائه می‌دهند. هرچند راهکار اساسی همیشه گسترش حمل و نقل عمومی و استفاده کمتر از خودروهای شخصی است. از سویی دیگر در پی از دست رفتن فرصت هزینه شهروندان در ساعات اوج ترافیک، شهرداری بیش از گذشته برای سود و منفعت سیاسی چانه‎زنی می‌کند. 

شهرام جبارزادگان، مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره راهکارهای کاهش کاهش ترافیک در پایتخت و تشکیل کارگروه مشترک شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی در گفت‎وگو رویداد۲۴ گفت: روز شنبه چهارم دی همایش مشترک تخصصی شهرداری تهران و پلیس راهور با موضوع مدیریت ترافیکی برگزار خواهد شد. 

به گفته وی؛ در این همایش تخصصی علاوه بر رئیس پلیس راهور و روسای ارشد یگان حمل و نقل عمومی، مدیران ارشد حوزه حمل و نقل نیز حضور دارند. شرکت کنندگان در این همایش نسبت به بررسی مسائل و مشکلات ترافیک تهران و در واقع پیشنهاد راهکارهای اجرایی به منظور حل و فصل مسئله ترافیک اقدام خواهند کرد. 

مدیریت روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره عدم حمایت گسترده شهرداری از سه شنبه‌های بدون خودرو اذعان کرد: شهرداری تهران هر نوع همکاری را که منجر به استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی و استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی شود را حمایت می‌کند. 

وی اما تاکید کرد؛ این واقعیت را نباید فراموش کرد که مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب و تشویق می‌کنیم، اما در حال حاضر در ساعات اوج یا پیک ترافیک، حمل و نقل عمومی پاسخگوی حجم بزرگ از جمعیت را ندارد. نباید فراموش کرد که اگر پیشنهاد استفاده نکردن از خودرو در یک روز خاص هفته مطرح می‌شود، باید امکانات مناسب نیز در اختیار مردم قرار داده شود. 

جبارزادگان افزود: شهرداری تهران در سال گذشته برای توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو همه تلاش خود را به کار بسته است. این در حالی است که به دلیل برخی مسائل و مشکلات هنوز به نقطه‌ای که پیشبینی شده بود نرسیده است. از همین رو باید توجه کردکه پیش نیاز هرگونه اتفاقی شبیه به سه شنبه‌های بدون خودرو نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های مناسب است. 

همچنین وی درباره گسترش حمل و نقل عمومی در راستای بهبود شرایط ترافیکی تهران گفت: اگر به گذشته تهران نگاه کنیم، می‌توان یک دهه گذشته را دهه توسعه حمل و نقل عمومی تهران نامید. همچنین با نگاهی به ۱۰ سال قبل تا امروز روند توسعه و پیشرفت حمل ونقل عمومی را از بلیت‌های کاغذی تا بلیت‌های الکترونیک می‌توان درک کرد. 

مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد؛ توسعه حمل و نقل عمومی در یک دهه اخیر کاملا مشهود است. این درحالی است که افزایش جمعیت و افزایش تعداد خودروهای شهر تهران سرعتی بسیار بالا‌تر از گسترش حمل و نقل عمومی داشته است. از همین رو به‌‌ همان اندازه که مدیریت کلان از کارخانه‌های خودروسازی حمایت می‌کند نیاز است که از حمل ونقل عمومی هم حمایت کند. 

به اعتقاد وی شهرداری تهران بخش قابل توجهی از اعتبارات و بودجه سالانه خود را به حمل و نقل عمومی اختصاص داده است. اما واقعیت این است که فارغ از اینکه چه کسی در دولت‌های مختلف بر سر کار است، اساسا شهرداری تهران با یک نگاه سیاسی که از بیرون متوجه آن است مورد بی‌مهری تاریخی قرار گرفته است. 

جبارزادگان تاکید کرد: این موضوع اما محدود به یک دوره خاص نیست و سال‌های سال است که این بی‌مهری متوجه شهرداری تهران می‌شود. شهروندان و شهر تهران هستند که در ‌‌نهایت با کمبود امکانات مواجه می‌شوند. ورود روزانه بیش از ۱۰۰۰دستگاه خودورو به شهر تهران موجبات ترافیک شهری می‌شوند. اساسا معابر شهری تهران اشباع هستند و در ساعات اوج ترافیک حالت فوق اشباع پبدا می‌کنند. 

در ادامه این مقام مسئول شهرداری درباره توقف طرح گسترش مترو گفت: واقعیت این است که در خطوط ۶ و ۷ و خط فرودگاه حضرت امام مترو ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است. بنابراین مدیریت شهری با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت دارد. 

همچنین وی اظهار کرد: نباید فراموش کرد که در حال حاضر تهران بیش ۱۷۰-۱۸۰ کیلومتر مترو دارد. این در حالی است که تا سال ۹۶ یکباره ۵۰ درصد مترو به تهران اضافه می‌شود. این افزایش خطوط مترو به این معنی است که ظرفیت حمل مسافر هم از ۳ میلیون نفر دو برابر می‌شود و به ۶میلیون نفر می‌رسد. 

جبارزادگان افزود: این امکان وجود دارد که در چند مدت اخیر به دلیل ضعف‌هایی که در اعتبارات مترو به وجود آمده روند پیشرفت مترو اندکی کند شده باشد. 

این مقام مسئول درباره اظهار نظر استاندار تهران مبنی بر پرداخت سالیانه ۳۶۰۰میلیار تومان از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی به شهرداری تهران گفت: چنین رقمی به شهرداری پرداخت نشده است. اگر هم این میزان درآمد به شهرداری پرداخت شده باشد، هزینه‌ای است که برای ساخت سالانه ۱۵ کیلومتر خطوط مترو کافی است. 

وی درباره چرایی قربانی شدن شهروندان در دعوای سیاسی شهرداری و دولت‌ها گفت: به هر روی مردم خواستار استفاده از خدمات شهری هستند. اختلاف بین شهرداری و دولت باید خیلی زود به اتمام برسد. تعاملات دولت و شهرداری در ‌‌نهایت به سود مردم خواهد بود. 

به اعتقاد جبارزادگان؛ ورود مطالبات مدیران شهری به تریبون‌های عمومی از این حیث است که تصور می‌شود چنین تریبون‌هایی در ‌‌نهایت امکان مطالبات شهروندان را فراهم می‌کند. 

وی همچنین درباره ضعف مدیریتی شهرداری در مطالبه خواسته شهروندان گفت: به نظر می‌رسد این اتفاق‌ها اگر روند فعلی را طی کنند به نزاع می‌انجامد. در حالی که ساز و کار مناسب به نوعی این است که مطالبات قبل از بیان در تریبون‌های عمومی پاسخ داده شود. متاسفانه اما طرح چنین بحث‌هایی حاصل ساز و کارهای حاکم بر جامعه است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
1
گره ترافیک تهران حتما راهکار دارد مگر میشود راه حلی نباشد؟ اما به چند دلیل مسئولین نمی خواهند این معضل حل شود:
1- با ترافیک سنگین مصرف سوخت بالا می رود که به نفع دولت است
2-با این اوضاع انگیزه تخلف در مردم زیاد می شود که این هم با جریمه شدن آنها به نفع دولت است
3- برخی خیابان ها برای رفت و آمد راحت مسئولین مردمی!! رژیم یک طرفه و یا خط ویژه شده و این امرنیز به بسته شدن خیابان های اطراف آن محل منجر شده است و چون مردم در محاسبات جایی ندارند مهم نیست که در ترافیک بمانند.
4- فقدان افراد شایسته و کاردان در پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری برای ارائه راه حل
5- و چند دلیل دیگر
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان