تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

تاثیر دردهای مزمن بر افسردگی چیست؟

تجربه درد مزمن نه تنها بر خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد، بلکه تجربه افسردگی می‌تواند شانس شما را برای زندگی با درد مزمن نیز افزایش دهد.

تاثیر دردهای مزمن بر افسردگی چیست؟

رویداد۲۴ سیما صابری: وقتی به درد مزمن و افسردگی فکر می‌کنید، احتمالاً به این دو حالت جداگانه فکر می‌کنید. یکی یک وضعیت جسمانی است که باعث علائم جسمی می شود، در حالی که دیگری یک اختلال سلامت روان است که باعث علائم سلامت روان می شود. با اینحال کارشناسان اکنون حلقه بازخورد بین درد مزمن و افسردگی را یافته‌اند. اینکه بسیاری از افراد مبتلا به درد مزمن افسردگی را نیز تجربه می‌کنند و بالعکس. در این مطلب رابطه بین درد مزمن و افسردگی را بررسی خواهیم کرد و در مورد درمان هایی که می توانند علائم را برطرف کرده و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند، صحبت خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: خطرات قطع ناگهانی دارو‌های ضدافسردگی


رابطه بین درد مزمن و افسردگی چیست؟

درد مزمن و افسردگی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید در هم تنیده هستند و بسیاری از افرادی که یکی از این بیماری‌ها را دارند نیز علائم دیگری را تجربه می‌کنند. از یک طرف، درد مزمن می‌تواند شرکت در زندگی روزمره یا فعالیت‌هایی را که از آن لذت می‌برید دشوار کند، که می‌تواند باعث احساس انزوا، اضطراب و افسردگی شود. از سوی دیگر، افسردگی می تواند علائم فیزیکی مانند سردرد، درد ماهیچه ها و مفاصل و غیره را نیز ایجاد کند.

در یک مطالعه رابطه نزدیک بین درد مزمن، کیفیت خواب و افسردگی را در 233 نفر که با درد مزمن زندگی می کردند بررسی کرد. در این مطالعه، 36 درصد از شرکت کنندگان تشخیص افسردگی داشتند و تقریباً 66 درصد کیفیت خواب ضعیف را گزارش کردند. بر اساس نتایج، محققان رابطه معناداری بین درد مزمن و کیفیت خواب پایین پیدا کردند که به طور مستقیم بر علائم افسردگی در شرکت کنندگان در مطالعه تأثیر گذاشت. نتایج مطالعه دیگری نشان داد که شرکت‌کنندگانی که با بیماری‌های مزمن زندگی می‌کردند، بیشتر در معرض درد مزمن و نرخ بالاتر افسردگی بودند. شدت درد مزمن به دلیل بیماری مزمن نیز نقش مهمی در خطر افسردگی دارد. محققان بر این باورند که رابطه بین درد مزمن و افسردگی احتمالاً به دلیل مکانیسم‌های عصبی اساسی، ساختارهای خاص، مواد شیمیایی و مسیرهای مغز وجود دارد.

 تغییرات در سروتونین، دوپامین، و سایر مواد شیمیایی مغز می تواند تاثیر قابل توجهی بر درد مزمن و افسردگی داشته باشد و به نظر می رسد التهاب در سیستم عصبی مرکزی نیز نقش مهمی در ایجاد هر دو بیماری ایفا می کند.

تاثیر دردهای مزمن بر افسردگی چیست؟

داروهای ضدافسردگی و تاثیر آن‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که دارو‌های ضد افسردگی می‌توانند نه تنها ابزاری قدرتمند برای رفع علائم افسردگی باشند، بلکه به مدیریت درد مزمن نیز کمک کنند. برخی از رایج‌ترین دارو‌های ضد افسردگی تجویز شده عبارتند از:

-مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

-مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)

-دارو‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای (TCAs)

-مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

دارو‌های ضد درد همچنین می‌توانند به رفع درد مزمن کمک کنند، که به نوبه خود می‌تواند به علائم افسردگی کمک کند. دارو‌های مسکن رایج شامل گزینه‌های بدون نسخه مانند دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و سایر گزینه‌های تجویزی غیر مخدر هستند.

روان درمانی

روان درمانی یا گفتار درمانی، یک گزینه درمانی مهم و موثر برای افرادی است که افسردگی و درد مزمن دارند. درمان شناختی رفتاری (CBT) رایج‌ترین نوع درمان برای این دو بیماری است.

یکی از مزایای اصلی CBT این است که می‌تواند به شما بیاموزد که چگونه افکار، احساسات یا رفتار‌هایی را که ممکن است بر علائم شما تأثیر بگذارد، تشخیص دهید و به آن‌ها رسیدگی کنید تا بتوانید برنامه‌ای برای مدیریت بهتر آن‌ها ایجاد کنید.

تاثیر دردهای مزمن بر افسردگی چیست؟

چگونه می‌توان خلق و خوی خود را با وجود درد مزمن بهبود بخشید؟

خارج از دارو و درمان، تغییرات سبک زندگی نیز در مدیریت علائم شما و بهبود دیدگاه شما نسبت به درد مزمن نقش دارد. رویکرد‌های آرام سازی در خانه مانند یوگا و مدیتیشن می‌توانند به کاهش استرس، کاهش درد مزمن و بهبود خلق و خوی شما کمک کنند. همچنین یافتن سرگرمی‌ها و فعالیت‌های دیگری که می‌توانید انجام دهید - در حد توانتان - که برای شما شادی و رضایت به ارمغان می‌آورد، مهم است. اگر احساس می‌کنید می‌توانید از حمایت بهره‌مند شوید، گروه‌های حمایتی و گروه درمانی برای افرادی که با درد مزمن، افسردگی و سایر شرایط زندگی می‌کنند استفاده کنید.

کلام پایانی

ما می‌دانیم که رابطه معناداری بین درد مزمن و افسردگی وجود دارد و این شرایط معمولاً با هم رخ می‌دهند. درد مزمن اغلب منجر به احساس افسردگی می‌شود و افسردگی می‌تواند یکی از دلایل اصلی درد مزمن باشد.

اگر با این شرایط زندگی می‌کنید و مدیریت علائم خود برایتان سخت است، برای کمک به پزشک یا درمانگر مراجعه کنید. با درمان مناسب، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه علائم خود را بهتر مدیریت کنید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان