تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲

بحران میانسالی را با این روش‌ها سپری کنید

بحران میانسالی معمولا بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی روی می‌دهد. بیش‌تر مردم در این میانه راه از زندگی‌شان می‌خواهند ارزیابی دوباره‌ای از روز‌های گذشته عمر‌شان داشته باشند. این بحران روی اعتمادبه‌نفس و تصوری که از خود دارند اثر بگذارد. اما آیا می‌توان دوران میانسالی را به فرصتی برای شروع دوباره تبدیل کرد؟ با ما همراه باشید.

بحران میانسالی را با این روش‌ها سپری کنید

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: به‌اندازه‌ای بحران میانسالی رایج است که بیش‌تر مواقع سوژه سریال‌ها و فیلم‌های مختلف می‌شود. ممکن است در زندگی واقعی هم افرادی را دیده‌اید که با این بحران دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای نمونه متوجه می‌شوید همکار میانسال‌تان خیلی ناگهانی از همسرش جدا شده یا یکی از اقوام‌تان از کار خود استعفاء داده است.

به نظر می‌آید افراد در این دوره از زندگی دچار مشکلات روحی و ذهنی می‌شوند که این نوع بحران به سراغ‌شان می‌آید. اما شاید شگفت‌زده شوید اگر بگوییم، متخصصان دهه‌هاست بر سر وجود بحران میانسالی اختلاف نظر دارند و برخی براین باورند که هرگز چنین بحرانی وجود ندارد. البته هنوز هم پاسخ خوبی برای آن پیدا نکرده‌اند.

چند پاسخ برای این‌که بدانیم چرا در میانسالی نرخ افسردگی بالاست؟

اما چیزی که همینک می‌دانیم، این است که از شادی افراد در فاصله زمانی ۴۰ تا ۶۰ سال، کاسته می‌شود و این گروه سنی بالاترین نرخ افسردگی را از خود بروز می‌دهند که چند پاسخ برای این وضعیت وجود دارد:

نخست این‌که در میانسالی افراد دیگر نمی‌توانند خود را «جوان» بدانند و این تغییر در افکارشان آن‌ها را وادار به بررسی دوباره زندگی‌شان، مانند ازدواج یا کار و شغلشان می‌کند. این تغییر فکر یکی از دلایلی است که آمار طلاق در افراد میانسال را بالا می‌برد.

به گزارش رویداد۲۴ همچنین بیش‌تر افراد شاغل ممکن است هنگامی‌که به میانسالی می‌رسند، به این می‌اندیشند که به چیزی که می‌خواستند نرسیده‌اند و به همین دلیل شغلشان را رها کنند.

خوشبختانه، باید بگوییم که می‌توانید میانسالی‌تان را به روز‌های عالی و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی‌تان تبدیل کنید؛ بنابراین به‌جای این‌که زانوی غم بغل کنید و افسرده شوید، با کار‌های زیر، دوران میانسالی‌تان را تبدیل به آغازی تازه کنید.

۱. افراد میانسال تغییرات را بپذیرند

میانسالی با خود تغییراتی به همراه دارد و بیش‌تر این تغییرات خیلی زود رخ می‌دهند. بیش‌تر متخصصان سلامت ذهن می‌گویند، یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید در این دوران انجام دهید، تایید این تغییرات است و این‌که آن‌ها وجود دارند.

می‌توانید این تغییرات و اثرات‌شان را یادداشت کنید. البته اگر اهل نوشتن خاطرات نیستید، به خودتان زمان و فضا بدهید و به هر تغییری که در زندگی‌تان رخ داده است خوب فکر کنید و آن را بپذیرید.


بیشتر بخوانید: راهکار افزایش توانایی و مهارت‌های یادگیری


۲. در میانسالی کار تازه‌ای بیاموزید

یاد گرفتن کاری جدید، فواید و سودمندی‌های گوناگونی دارد. یادگیری، ذهن‌تان را فعال نگه می‌دارد و هیجان را به زندگی‌تان برمی‌گرداند. وقتی کار جدیدی بیاموزید اعتمادبه‌نفس‌تان افزایش می‌یابد و بدین‌ترتیب باور به خود و توانایی‌هایتان را از دست نمی‌دهید.

۳. مزایای تماس با خانواده و دوستان در میانسالی

بنابه گفته پژوهش‌گران با خانواده و دوستان ارتباط داشتن و حفظ این ارتباطات اجتماعی برای سلامت ذهن بسیار مهم است. وقت گذراندن در کنار افرادی که دوست دارید، تاثیر بسیار زیادی روی زندگی‌تان می‌گذارد. البته مجبور نیستید برای تماس داشتن با دیگران، مدام مهمانی بدهید. پیامک فرستادن و تماس تلفنی برقرار کردن هم می‌تواند شما را در ارتباط با دیگران نگه دارد.

بحران میانسالی را با این روش‌ها سپری کنید

۴. زمانی را به همسرتان اختصاص دهید

به گزارش رویداد۲۴ شوربختانه بیش‌تر مشکلات زناشویی با دوران میانسالی همراه می‌شود. از طلاق و خیانت گرفته تا نداشتن تمایل جنسی در این دوران بسیار زیاد دیده می‌شود. به همین دلیل روانشناسان توصیه می‌کنند در دوران میانسالی با خودتان و همسرتان روراست باشید.

اگر زندگی زناشویی‌تان را دوست دارید، باید روش‌هایی تازه برای شاد کردن یکدیگر بیابید. مثلا، با یکدیگر به مسافرت بروید، در برنامه‌های تفریحی شرکت کنید و با هر روشی که می‌توانید، به یکدیگر یادآوری کنید همدیگر را دوست دارید.

۵. ورزش در میانسالی را جدی بگیرید

ورزش فواید متعددی از جمله بهبود سلامت ذهن، بالا بردن قدرت تمرکز و کاهش اضطراب دارد. البته تکرار یک نوع ورزش هم می‌تواند کسل‌کننده باشد؛ بنابراین هر زمان ورزشی را انجام دادید و احساس کردید از آن خسته شده‌اید، به سراغ ورزش دیگری بروید. یادتان باشد پرتحرک بودن، انرژی‌تان را افزایش می‌دهد و حال روحی و در نهایت اعتماد‌به‌نفس‌تان را بالا می‌برد.

وقتی به تناسب اندام می‌رسید، بد نیست از منطقه امن خود خارج شوید و به سراغ ورزشی بروید که فکر می‌کنید نمی‌توانید از پس آن برآیید. از این نوع ورزش‌ها می‌توان به اسکیت یا صخره‌نوردی و هر ورزش هیجان‌انگیز دیگری اشاره کرد.

بحران میانسالی را با این روش‌ها سپری کنید

۶. در میانسالی عادت‌های سالم برگزینید

میانسالی بهترین زمان برای ایجاد تغییرات کوچک در زندگی است. مجبور نیستید، کل سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. اما یک کار و عادت کوچک جدید به زندگی‌تان بیفزایید. این روش به شما کمک می‌کند، از زندگی و روز‌های جدیدی که پیش رویتان است، احساس رضایت داشته باشید و کم‌تر گرفتار بحران میانسالی شوید.

از کار‌های دیگری که برای عبور از بحران میانسالی می‌توانید انجام دهید، رفتن به فضای باز، مانند بوستان و طبیعت است. یا خیلی ساده به پارک محله‌تان بروید و در آنجا قدم بزنید و از هوای تازه لذت ببرید.

یا اگر هنوز هم احساس نارضایتی می‌کنید و نمی‌توانید با میانسالی‌تان کنار بیایید، به سراغ کار یا پروژه‌ای بروید که همیشه دوست داشتید آن را انجام دهید، اما هرگز وقت کافی به آن اختصاص نمی‌دادید. با این روش می‌توانید بحران میانسالی‌تان را به شروعی دوباره تبدیل کنید و از تک تک لحظات‌تان لذت ببرید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان