تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

سیدصولت مرتضوی کیست؟/ از بسیج باباحیدر تا سودای ریاست جمهوری

سید صولت مرتضوی از چهره‌هایی که نقش کلیدی در دولت ابراهیم رئیسی داشت، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. در رویداد۲۴ درباره سوابق و حواشی این چهره سیاسی بخوانید.

سیدصولت مرتضوی کیست؟/ از بسیج باباحیدر تا سودای ریاست جمهوری

رویداد۲۴ | شیوا سپهری: سید صولت مرتضوی، فعال سیاسی اصولگرا در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی توانست به عنوان ششمین معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به فعالیت بپردازد در دولت سیزدهم بود و از این رو می‌توان وی را یکی از نزدیکان ابراهیم رئیسی به شمار آورد. 

مرتضوی علاوه بر حضور در هیئت دولت سیزدهم دومین استاندار خراسان جنوبی و پنجاه و ششمین شهردار مشهد نیز بوده است. او در دوران حضور ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی در آبان ماه سال ۱۳۹۸ مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی بود و سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در شهریور ۱۳۹۸ وی را به ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان منصوب کرد.

سید صولت مرتضوی علاوه بر نزدیکی به ابراهیم رئیسی و سید پرویز فتاح از جمله مردان نزدیک به محمود احمدی نژاد نیز بوده است که در روزهای روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، در دولت دهم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور بوده و پس از انتخابات سال ۸۸ نیز از سوی مصطفی محمد نجار به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شده بود. 

سیدصولت مرتضوی کیست؟/ از بسیج باباحیدر تا سودای ریاست جمهوری

زندگینامه سید صولت مرتضوی 

سید صولت مرتضوی بابا حیدری ششم بهمن ۱۳۴۰ در شهر باباحیدر استان چهارمحال بختیاری به دنیا آمد و در ابتدا در این استان ر سمت‌هایی همچون فرمانده بسیج بابا حیدر، کارمند فرمانداری فارسان، فرماندار لردگان و بخشداری مرکزی فارسان مشغول به کار بود. همین سوابق شغلی وی موجب شد تا در سال ۷۶ به عنوان فرماندار بیرجند انتخاب شود و در سال ۸۸ نیز به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در این سمت باقی ماند. 

ماجرای انفصال از خدمت صولت مرتضوی چیست؟

سید صولت مرتضوی در مهرماه ۱۳۹۲ به عنوان پنجاه و ششم شهردار مشهد پس از محمد پژمان انتخاب شد. او در همان ابتدا که از سوی شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان شهردار انتخاب شده بود با حواشی زیادی مواجه بود. از جمله این حواشی می‌توان به مدرک تحصیلی غیر مرتبط او که در کارشناسی الهیات بود اشاره کرد که مدتی حاشیه ساز شد. اما با وجود این حاشیه‌ها اون توانست بر کرسی شهرداری مشهد بنشیند. سید صولت مرتضوی در سال ۹۶ با حواشی بیشتری مواجه شد.


بیشتر بخوانید:

عبدالناصر همتی کیست؟ | رئیس بانک مرکزی در سودای رئیس جمهوری

سعید محمد کیست؟ + پیشینه و فعالیت ها

علی لاریجانی کیست؟/ همه سوابق مشهورترین اصولگرای میانه‌رو

سعید جلیلی کیست؟ + سوابق سیاسی

مسعود پزشکیان کیست؟ + سوابق و فعالیت ها


 در آن زمان حکم انفصال شهرداری مشهد از سوی دیوان محاسبات صادر شده بود که البته گویا با شکایت صولت مرتضوی اجرای این حکم متوقف شده بود. این حکم به دلیل ممانعت شهرداری از حسابرسی مالی این سازمان جاری شده بود. حواشی ماجرای انفصال از خدمت سید صولت مرتضوی تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کرد؛زمانی که سید صولت مرتضوی قرار بود به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود. در حالی که دیوان عدالت اداری حکم انفصال موقت از خدمات دولتی برای سید صولت مرتضوی صادر کرده بود مشخص شد که دادگاه تجدید نظر با صدور حکمی جدید وی را از این محکومیت تبرئه کرده و عملاً مرتضوی برای معرفی شدن به مجلس برای تصدی پست وزارت رفاه مشکل قضایی ندارد. 

سیدصولت مرتضوی کیست؟/ از بسیج باباحیدر تا سودای ریاست جمهوری

صولت مرتضوی و تحریم اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۱ دست به تحریم ۱۷ تن از مقامات ایرانی زد. بنابر مفاد این تحریم این ۱۷ مقام حق ورود به حوزه اتحادیه اروپا را ندارند. سید صولت مرتضوی یکی از این مقامات بود که مطابق ادعای اتحادیه اروپا در نقض گسترده حقوق شهروندان ایرانی نقش داشته است. 

صولت مرتضوی رئیس ستاد ابراهیم رئیسی 

یکی از سمت‌های صولت مرتضوی در دوران کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، ریاست ستاد رئیسی بوده است. همین امر موجب می‌شود تا مرتضوی را ز چهره‌های مورد وثوق رئیسی نیز بدانیم. 

سیدصولت مرتضوی کیست؟/ از بسیج باباحیدر تا سودای ریاست جمهوری

سیدصولت مرتضوی و ابراهیم رئیسی

حضور سید صولت مرتضوی در وزارت کار 

دوران حضور سید صولت مرتضوی در وزارت کار نیز با حواشی فراوانی همراه بود. از جمله انتقاداتی که به سید صولت مرتضوی ر این دوران مطرح می‌شد عدم تصویب افزایش حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۳ بود. وزیر کار به عنوان یک طرف در مذاکرات زدی در کنار نمایندگان کارگری و نمایندگان کارفرمایی قرار می‌گیرد. حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹۰۰ هزار تومان بود که با اقدام سید صولت مرتضوی همچنان در سال ۱۴۰۳ به همان سید صولت مرتضوی همچنان در سال ۱۴۰۳ بدون تغییر باقی ماند. این در حالیست که تورم مسکن در سال ۱۴۰۲ بیشتر از تورم عمومی کشور بوده است. سید صولت مرتضوی همچنین در اواخر مسئولیتش در وزارت کار دستورالعمل شماره ۵۷ را ابلاغ کرد که بر اساس آن عملاً بازنشستگی پیش از موعد برای کارگران مشاغل سخت و زیان آور دچار مشکلات زیادی می‌شود.

نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ 

پس از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در منطقه ورزقان و خالی ماندن صندلی ریاست جمهوری، سید صولت مرتضوی که تا آن زمان بر مسند وزارت رفاه کار و امور اجتماعی در دولت سیزدهم نشسته بود تصمیم به نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری گرفت. صولت مرتضوی را باید از چهره‌های نزدیک به طیف ابراهیم رئیسی و اصولگرایان تندرو دانست. مرتضوی را همچنین باید از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد نیز دانست که از این طیف فاصله گرفته و از وی اعلام برائت کرده است.

سیدصولت مرتضوی کیست؟/ از بسیج باباحیدر تا سودای ریاست جمهوری

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما