تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۵
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

دلیل اختلاف اعضای کمیسیون امنیت ملی با بیانیه اقدام کریمی قدوسی چیست؟

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که در بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره انتشار محتوای محرمانه جلسه با ظریف اسامی اعلام نشد، اما در صورتی که شرایط به همین‌گونه پیش برود، اسامی را اعلام خواهیم کرد.
رویداد۲۴- علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که در بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره انتشار محتوای محرمانه جلسه با ظریف اسامی اعلام نشد، اما در صورتی که شرایط به همین‌گونه پیش برود، اسامی را اعلام خواهیم کرد.

پس از آنکه جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی محتوای محرمانه جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور محمدجواد ظریف را منتشر ساخت، گروهی از نمایندگان که در آن جلسه حاضر بودند بر نادرست بودن مطالب منتشر شده تاکید ورزیدند و نماینده مشهد را مورد انتقاد قرار دادند.

اما با این وجود بحث مورد نظر هنوز از تب و تاب نیافتاده و اظهار نظر‌ها درباره آن ادامه دارد. جدید‌ترین موضوع، انتشار بیانیه‌ای از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است که موافقان رفتار کریمی قدوسی در کنار این انتقاد که بیانیه باید توسط سخنگو قرائت شود، آن را غیررسمی دانسته‌اند.

البته علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی تکلیف همه را در این ارتباط روشن کرد و بیانیه فوق را نظر اکثریت کمیسیون امنیت ملی دانست، اما به نظر می‌رسد رئیس کمیسیون که با منتقدان به لحاظ سیاسی هم طیف نیز هست، فصل الخطاب محسوب نمی‌شود.

لازم به ذکر است در بیانیه کمیسیون امینت ملی تاکید شده است: «اصرار بر افشا و انتشار مطالب به‌صورت ناقص و گزینشی گناهی نابخشودنی و خدمت به دشمنان انقلاب اسلامی است که مراجع ذی‌صلاح باید به آن رسیدگی کنند.»

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره بیانیه کمیسیون امنیت ملی گفت: براساس آئین نامه داخلی مجلس بیانیه‌ای که قرار است در صحن قرائت شود، نیاز به شرط عددی دارد و باید به امضای ۱۶۰ نفر برسد اما برای بیانیه‌های مربوط به کمیسیون هیچ قاعده‌ای وجود ندارد، بدین معنا که کمیسیون‌ها دارای آزادی عمل هستند.

وی درباره بیانیه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص افشا جلسه محرمانه با وزیر امور خارجه، چنین توضیح داد: بیانیه مورد بحث دارای ۱۷ امضا است، یعنی ۱۵ عضو به اضافه رئیس و نایب رئیس اول کمیسیون آن را به امضا رسانده‌اند و ۴ نفری که امتناع ورزیدند پس از مطالعه دقیق چنین تصمیمی را گرفتند، به عبارتی دیگر در جریان امر به طور کامل قرار داشتند.

رحیمی در ادامه به بهانه‌ جویی‌های برخی از اعضای کمیسیون در رابطه با این بیانیه اشاره کرد و گفت: بهانه‌هایی از قبیل اینکه بیانیه مصوبه نبوده، مطرح می‌شود. روز شنبه جلسه‌ای غیررسمی با حضور ۱۱ عضو در حاشیه صحن علنی ترتیب داده شد که در آن رئیس کمیسیون و آقای کریمی قدوسی حضور داشتند و در ‌‌نهایت تصمیم بر اعلان موضع اخذ شد، منتها دستیابی به اجماع زمان برد زیرا برخی از مطالب متن مورد تائید قرار نگرفت که به هر حال بر متنی که اکنون منتشر شده، توافق به عمل آمد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس افزود: در بیانیه مورد نظر اسامی اعلام نشد، اما در صورتی که شرایط به همین گونه پیش برود، اسامی را نیز اعلام خواهیم کرد.

وی ضمن اشاره به اظهار نظر رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: بیانیه تائید اعضا را به همراه دارد و آقای بروجردی هم بر رسمی بودن آن تاکید کرده است.

رحیمی در رابطه با دلیل عدم قرائت بیانیه از سوی سخنگو، اظهار داشت: سخنگو کمیسیون از جمله کسانی بود که از امضا امتناع ورزید و مخالف آن بود، علاوه بر این اگر در صدد بر می‌آمدیم تا بیش از این تعلل به خرج دهیم با توجه به اینکه موضوع فوق در افکار عمومی بسیار مهم بود، تاخیر در کار می‌افتاد، بنابراین با دستور رئیس و نایب رئیس کمیسیون آن را منتشر کردیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره موضع سیاسی سخنگو و تغییر آن، تصریح کرد: این انتقاد به سخنگو وارد است زیرا او باید به هر حال خارج از وابستگی حزبی و جناحی کار سخنگویی را انجام دهد. آئین نامه داخلی مجلس برای هیات رئیسه صرفا محدودیت زمانی در نظر گرفته، کمیسیون‌ها زمانی شامل این مسئله می‌شوند که اعضای هیات رئیسه خود به نتیجه کناره گیری از سمتشان برسند.

وی در پایان یادآور شد: مشکلات را باید ریشه‌ای حل کرد و هرگونه حاشیه سازی در خلاف مصالح ملی و بازی در میدان دشمن است. انتظار می‌رود تا اعضای کمیسیون ملی با درک منافع ملی، تعهد ملی داشته باشند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان