تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۵

بحران مدیریت، رفیق همیشگی پرسپولیس!

بحران مدیریت؛ شاید این آشناترین عبارت در یادداشت‌های مربوط به باشگاه پرسپولیس طی دو دهه اخیر باشد.
رویداد۲۴-بحران مدیریت؛ شاید این آشناترین عبارت در یادداشت‌های مربوط به باشگاه پرسپولیس طی دو دهه اخیر باشد.

روزنامه خبرورزشی نوشت: از روزهایی که علی پروین با همه یاعلی می‌گفت و باشگاه میان سازمان تربیت‌بدنی و حوزه هنری دست به دست می‌شد تا دورانی که عنوان سرپرست موقت جای مدیرعاملی را گرفت و بحث خصوصی‌سازی و... به جایی نرسید، سرخپوشان هیچ‌گاه رنگ آرامش به خود ندیدند.

میرزایی، ۶ ماه و یک جام
سال ۷۹ باشگاه پرسپولیس از وزارت معادن و فلزات جدا و به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد و عباس انصاری‌فرد برای چندمین بار به سمت مدیریت عامل باشگاه رسید. او تا سال ۸۰ مدیرعامل پرسپولیس بود و سپس علی میرزایی جای او را گرفت و ۶ ماه مدیرعامل بود. در زمان میرزایی، پرسپولیس موفق به فتح اولین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران شد و آخرین قهرمانی علی پروین با پرسپولیس رقم خورد.

غمخوار، ۲ سالِ پرماجرا
سال ۸۱ باشگاه دوباره به سازمان تربیت‌بدنی بازگشت و اکبر غمخوار از خرداد همان سال مدیرعامل پرسپولیس شد. او ۲ سال مدیریت پرسپولیس را بر عهده داشت و هرگز نتوانست عنوان خاصی با این تیم کسب کند. دوران مدیریت غمخوار به سبب رودررویی‌اش با علی پروین پر از ماجرا بود.

خطیب، بدون دستاورد
پس از غمخوار نوبت به شادروان حجت‌الله خطیب رسید. او همزمان مدیرعامل پرسپولیس و مدیر کل تربیت‌بدنی استان تهران بود. خطیب هم در باشگاه پرسپولیس هیچ عنوانی به دست نیاورد و یک ساله از این سمت کنار رفت.

انصاری‌فرد دوم
۱۸ ماه و فقط یک فینال حذفی
محمدحسن انصاری‌فرد، مدافع- هافبک چپ‌پای سابق پرسپولیس، دیگر مدیرعامل این باشگاه بود که پس از شادروان خطیب، به این سمت رسید. او از آذر ۸۴ رسماً بر مسند مدیریت پرسپولیس نشست و به رغم همه تلاش‌هایش در کسب عنوان ناکام ماند. شاید بهترین نتیجه دوران محمدحسن انصاری‌فرد رسیدن به فینال جام‌حذفی فصل ۸۵-۸۴ بود که البته با شکست برابر سپاهان همراه بود. انصاری‌فرد خرداد ۸۶ از پرسپولیس جدا شد.

کاشانی و قهرمانی با قطبی
حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران، از خرداد ۸۶ مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شد. او یک سال باشگاه را مدیریت کرد و با آوردن افشین قطبی به عنوان سرمربی، دومین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر را در فصل ۸۷-۸۶ به دست آورد.

داریوش‌خان، ۶ ماه و ۱۷ روزِ بی‌نتیجه
بلافاصله پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر، اختلافات میان کاشانی و سازمان تربیت‌بدنی بالا گرفت و مدیرعامل پرسپولیس مجبور به استعفا شد. داریوش مصطفوی، بازیکن اسبق استقلال (تاج) و پرسپولیس، از ابتدای تابستان ۸۷ به سمت مدیریت عامل باشگاه پرسپولیس رسید. او درست ۶ ماه و ۱۷ روز مدیرعامل بود و در میانه راه جایش را به حاج‌عباس انصاری‌فرد داد!

و دوباره حاج‌عباس...
عباس انصاری‌فرد از زمستان ۸۷ و برای چندمین بار مدیریت باشگاه پرسپولیس را بر عهده گرفت. او زمان زیادی بر مسند کار نبود و یک بار دیگر حبیب کاشانی به پرسپولیس بازگشت.

۲ جام دیگر در پیوند کاشانی- دایی
کاشانی در دوره دوم حضورش در باشگاه پرسپولیس عنوان سرپرست موقت داشت. او این بار علی دایی را سرمربی تیم کرد و همراه با او دو بار پیاپی به مقام قهرمانی جام‌حذفی (۸۹-۸۸ و ۹۰-۸۹) رسید.

تلاش‌های بی‌حاصل سردار
سال ۹۰ بود که کاشانی رفت و سردار محمد رویانیان مدیرعامل سرخپوشان شد. رویانیان بسیار تلاش کرد اما هرگز نتوانست موفقیت ویژه‌ای با پرسپولیس به دست آورد. او نیز همراه با پرسپولیس در فینال جام‌حذفی به سپاهان باخت.

...و دیگران
بعد از محمد رویانیان، پرسپولیس مدیران عاملی چون علی پروین، علیرضا رحیمی و حمیدرضا سیاسی نیز داشت و اکنون دو سال است علی‌اکبر طاهری با عنوان سرپرست موقت، پرسپولیس را مدیریت می‌کند.


۱۳ مدیرعامل در ۱۵ سال
طی ۱۵ سال گذشته پرسپولیس ۱۳ بار تغییر مدیرعامل داشته و تنها در زمان‌هایی به جام رسیده که در تیم ثبات مدیریت وجود داشته است. حبیب کاشانی با پرسپولیس ۳ جام (یک لیگ و ۲ حذفی) به دست آورده که ۲ جام‌حذفی در دوران حضور دو سال و نیمه‌اش کسب شده است.

و حالا ثبات؟!
علی‌اکبر طاهری هم دو سال است پرسپولیس را مدیریت می‌کند و توانسته یک باشگاه به‌هم ریخته را به نایب قهرمانی فصل گذشته لیگ برتر برساند و این فصل نیز با پرسپولیس صدرنشین جدول رده‌بندی باشد. ثبات مدیریتی لازمه موفقیت است و بحران مدیریت دلیل اصلی ناکامی‌ها در فوتبال. حالا چرا باید زمزمه جدایی طاهری از پرسپولیس به گوش برسد؟ الله اعلم.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان