تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره سخنان شب گذشته روحانی؛

سه پرده گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی رییس جمهور

گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی رییس جمهوردر حالی برگزار شد که به نظر می‌رسید ناگفته‌ای این گفت‌و‌گو نیز مانند گفت‌و‌گوی قبلی بیشتر از گفته‌های آن است.
رویداد۲۴-گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی رییس جمهوردر حالی برگزار شد که به نظر می‌رسید ناگفته‌ای این گفت‌و‌گو نیز مانند گفت‌و‌گوی قبلی بیشتر از گفته‌های آن است.

با این وجود در این گفت‌و‌گو طرفین گفت‌و‌گو پا را از برخی ملاحظات فرا‌تر نهاده و برخی مسائل را مطرح کردند که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت.

شاید مهم‌ترین مسأله گفت‌و‌گوی رییس جمهور ناهماهنگی بین مجریان و عدم انسجام در اولویت بندی سوالات و البته از این شاخه به آن شاخه پریدن متوالی در حین گفت‌و‌گو توسط دو مجری برنامه بود.

از سوی دیگر نکته‌ای که هواداران دولت را آزار می‌داد نیش و کنایه‌هایی بود که مرتضی حیدری در سوالات خود به عنوان تحلیل عنوان می‌کرد و در مقابل حسن روحانی در پاسخ صریح و به برخی از آن‌ها خودداری کرد.

این در حالی است که در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی حسن روحانی نباید هیچ سوال و کنایه‌ای را بی‌پاسخ می‌گذاشت تا گره ذهنی برای افکار عمومی ایجاد نشود.

با این وجود مسائل مطرح شده در گفت‌و‌گوی زندگی تلویزیونی رییس جمهور را باید به سه قسمت عمده تقسیم بندی کرد.

نخست سوالات و موضوعات پیرامون روابط بین‎المللی و منطقه بود که آقای روحانی تاحدودی زیادی پاسخ‌های قانع کننده به آن داد. 

این در حالی است که مهم‌ترین مسأله در این زمینه زمانی بود که حیدری مجری برنامه از حسن روحانی پرسید شما اغلب وقت خود را به مسائل بین‎المللی اختصاص می‌دهید و مسائل داخلی را در اولویت‌های بعدی خود قرار داده‌اید.

بدون شک این سوالی است که در طول سه سال و چند ماه عمر دولت روحانی بسیاری از کار‌شناسان از روحانی پرسیده‌اند. سوالی که در واقع نیز اتفاق افتاده و دولت روحانی بیش از آنکه به مسائل داخلی توجه کند به مسائل خارجی توجه کرده است. 

بدون شک دولت حسن روحانی یک حرکت نامتوازن را در دولت اول خود طی کرد به شکلی که توجه به یک بخش و عدم توجه به بخش‌های دیگر در دولت به راحتی مشهود بود. 

که البته پاسخ به چرایی این حرکت متوازن هم کامل واضح و مشخص است. چرا که حسن روحانی در حالی سکان هدایت دولت را در اختیار گرفت که کشور به سبب 8 سال سو مدیریت رییس دولت سابق با مشکلات و چالش های جدی به ویژه در حوزه روابط بین المللی به دلیل رفتارهای هیجانی روبرو بود.

حل بسیاری از این مشکلات به خصوص مشکلات اقتصادی هم با پایان دادن به بحران‎های بین‎المللی و عادی‎سازی روابط و مناسبات ایران با کشورهای جهان و خروج کشورمان از لیست تهدیدهای بین‎المللی ممکن نبود. چرا که کشور برای خروج از بحران اقتصادی نیازمند سرمایه‎گذاری خارجی بود و این سرمایه‎ها هم بدون عادی سازی روابط با جهان راهی کشور نشده و نمی‎شوند. 
 
نکته مهم دیگری که آقای روحانی در این گفت‌و‌گو به صراحت به آن اشاره کرد مقابله ایران با تروریسم در سوریه و عراق و نقش مهم ایران در کمک به دولت سوریه و عراق بود.

بخش دوم گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی رییس جمهور که عمدتأ با محوریت «سوسن حسنیدخت» مجری شبکه خبر صورت می‌گرفت مربوط به مسائل داخلی از جمله آلودگی هوا، مهار تورم، رکود اقتصادی و توجه به تولید بود.

به نظر می‌رسید این سوالات و سوالات مشابه باید در یک گفت‌و‌گوی مجزا مطرح می‌شد تا حسن روحانی به خوبی به این سوالات مهم پاسخ می‌داد.

با این وجود پاسخ آقای روحانی به بسیاری از این سوالات در ‌‌نهایت به دلیل محدودیت وقت عقیم ماند و به همین دلیل آنچه باید به افکار عمومی منتقل می‌شد در ‌‌نهایت منتقل نشد. 

نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسید نوعی رقابت بین دو مجری برنامه وجود داشت که هر کدام تلاش می‌کردند مدیریت برنامه را به دست بگیرند. 

وضعیت به شکلی بود که هر دو مجری در میان سوال دیگری سوال مطرح می‌کردند و تلاش می‌کردند برنامه را به سمتی که خود تمایل دارند هدایت کنند. 

شاید اگر این گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با یک مجری برگزار می‌شد شاهد چنین اتفاقاتی در این برنامه نمی‌بودیم.

با این وجود آقای روحانی در پاسخ به این بخش از گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود نمره قابل قبولی دریافت کرد اما حایز نمره ممتازی نشد. 

به هر حال در شرایط کنونی مهم‌ترین دغدغه مردم دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی است و هیچ گونه توجیه‌ای به جز عمل نمی‌تواند مردم را نسبت به آینده امیدوار کند.

این در حالی است که سخنان حسن روحانی تنها به دادن امید به مردم خلاصه شد و هیچ‎گونه عمل خاصی در آن مشاهده نمی‌شد. 

بخش سوم گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی آقای رییس جمهور که مهم‌ترین بخش این گفت‌و‌گو بود مربوط به سوالات چالشی بود که عمدتأ توسط مرتضی حیدری مطرح می‌شد. 

مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این زمینه نیز به مسائلی مانند حقوق‌های نجومی، اختلافات بین وزرا در کابینه، حضور و یا عدم حضور رییس جمهور در انتخابات بعدی و البته برجام بود.

بدون شک مهم‌ترین سوالی که دیشب مجری برنامه از حسن روحانی پرسید سوال درباره حضور و یا عدم حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری بود. 

این در حالی است که به تازگی شائبه‌هایی در فضای سیاسی کشور مطرح شده که گویا حسن روحانی برای حضور در انتخابات دچار شک و تردید شده است.

شرایط به گونه‌ای است که سیدمحمود می‌رلوحی معاون پارلمانی وزارت کشور دولت اصلاحات در گفت‌و‌گویی با یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب پرده از دل چرکین شدن آقای روحانی برمی‎دارد و عنوان می‌کند: «اصولگرایان خطاب به آقای روحانی عنوان می‌کنند که شما تنها ۷/۵ رأی داشته‌اید و بقیه آرا متعلق به اصولگرایان بوده است. با این حال اصولگرایان این مسأله را مطرح نمی‌کنند که بقیه آرا نیز به متعلق به یک نفر و یک گروه سیاسی نبوده و بلکه به گروه‌های مختلفی تعلق داشته است. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که آقای روحانی به شدت از این وضعیت و حضور در انتخابات آینده دل چرکین شدند و با توجه به هجمه‌های صورت گرفته دچار شک و تردید شدند. از سوی دیگر آقای روحانی قصد داشتند در اصلاح کابینه تغییرات جدی‌تر و بیشتری را صورت بدهند که با مشاهده این هجمه‌ها از تغییرات بیشتر پرهیز کردند و تنها به تغییر سه وزیر اکتفا کردند».

 به همین دلیل پاسخ قاطع حسن روحانی به این سوال مجری برنامه می‌توانست گفت‌و‌گوی تلویزیونی رییس جمهور را به یک گفت‌و‌گوی مهم و کلیدی تبدیل کند که حسن روحانی از پاسخ قطعی به این سوال به دلایل انتخاباتی طفره رفت.

از سوی دیگر نیش و کنایه‌های مجری برنامه به برجام بود که در ‌‌نهایت با پاسخ قاطع رییس جمهور و مثبت ارزیابی کردن برجام به پایان رسید.

بدون شک بازنده اصلی نیش و کنایه‌های مجریان برنامه به رییس جمهوری مسئولان برگزار کننده این برنامه بودند که شرایط را به شکلی طراحی کرده بودند که به جای اینکه روحانی با چالش‌های واقعی جامعه روبه رو شود که حق مسلم هر رسانه‌ای است روحانی را به کنج رینگ بوکس کشانده بودند و قصد ناک اوت کردن وی را داشتند که با سیاست ورزی روحانی این سیاست عقیم ماند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
0
آقای رییس جمهور محترم سخن از صداقت می زنند آیا واقعا این همه اتهامات وآمارهای شما راجع به دولت نهم ودهم زده اند مثل همین آمار 14هزارشغل مصداق صداقت گویی شماست ؟ چرااز مسیولین وقت آمار وبانک مرکزی دولت وقت موضعگیری نمی کنندوحقایق برای مردم روشن نمی کنید
نظرات شما