تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴
بازتاب رد صلاحیت یادگار امام در رسانه‎های جهان

فارن پالسی: اعلام رد صلاحیت با اینستاگرام

سید حسن خمینی، یادگار بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران که برای شرکت در انتخابات...
رویداد24- سید حسن خمینی، یادگار بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران که برای شرکت در انتخابات خبرگان مجلس داوطلب شده بود، روز گذشته (سه شنبه) از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24، اعلام این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت. 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «نوه خمینی ایران از انتخابات کنار گذاشته شد» نوشت: حسن خمینی، نوه بنیان گذار جمهوری اسلامی و روحانی که هیچ رابطه ای با سیاست مداران اصلاح طلب ندارد، از رقابت انتخاباتی برای خبرگان قدرتمند رهبری این کشور کنار گذاشته شد. سید حسن خمینی در میان صدها داوطلب دیگری بود که برای شرکت در انتخابات خبرگان که بر کار آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران نظارت دارد، ثبت نام کرده بودند. 

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «شورای نگهبان انتخابات ایران نظارت شدیدی بر داوطلبان دارد» نوشت: ناظران انتخابات ایران تنها یک پنجم داوطلبانی که به دنبال ورود به مجلس خبرگان نام نویسی کردند را تایید کرد. به نظر می رسد این رد صلاحیت ها اقدام دیگری از سوی تندروها است تا پس از چند گام بزرگی که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی برداشته شده، از جمله توافق هسته ای با قدرت های جهان، گروه های مایل به سمت میانه روها  به عقب رانده شوند. در میان کسانی که از سوی شواری نگهبان رد صلاحیت شده اند، نام حسن خمینی، نوه آیت الله روح الله خمینی، بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران که شخصیتی نسبتا میانه رو است نیز به چشم می خورد. 

خبرگزاری رویترز در پوشش این اخبار از تیتر «ایران اکثر داوطلبان انتخابات مجل خبرگان را رد کرد» نوشت: چهار پنجم داوطلبان برای شرکت در انتخابات مجلسی که رهبر بعدی ایران را انتخاب خواهند کرد، یا انصراف دادند و یا رد صلاحیت شدند، از جمله نوه آیت الله خمینی که نزدیک به سیاست مداران اصلاح طلب است و این مسئله برای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران یک شکست محسوب می شود. این رد صلاحیت ها یک هفته پس از آنکه هزاران داوطلب مجلس به شکل مشابه کنار گذاشته شدند، ضربه ای است برای روحانی که پس از دستیابی به توافق هسته ای در حال امضای قراردادهای تجاری گسترده در اروپا است، محسوب می شود.

وال استریت ژورنال در گزارش خود با تیتری مشابه رویترز، در زیر تیتر خود نوشت: حسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب ایران از شرکت در انتخابات کنار گذاشته شد. مقامات مسئول ایران تنها بخشی از نامزدهای شرکت کننده در انتخابات مجلس روحانی قدرتمندی که اختیار انتخاب رهبر بعدی این کشور را دارند، تایید کردند. بر اساس نوشته احمد خمینی، پسر حسن خمینی در اینستاگرام پدرش برای شرکت در انتخابات پذیرفته نشد. آقای حسن خمینی زمانیکه در ماه دسامبر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرد، گفت که «برای دفاع از پایه های جمهوری اسلامی» و حفاظت از میرات پدربزرگ خود وارد انتخابات می شود.

ای بی سی نیوز نیز در گزارشی به نقل از آسوشیتدپرس از تیتر «نوه بنیان گذار جمهوری اسلامی از شرکت در انتخابات منع شد» نوشت: رد صلاحیت آقای خمینی، واکنشی از سوی تندروها به کسانی است که امیدوار بودند پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات توسط دولت میانه روی حسن روحانی، تغییراتی در نظام مذهبی ایران ایجاد شود.

فارن پالسی اما از زاویه ای دیگر به پوشش اخبار رد صلاحیت سید حسن خمینی پرداخته و با انتخاب عنوان «مشهورترین خانواده ایران برای اعلام شکست سیاسی خود از اینستاگرام استفاده می کند» نوشت: 200 هزار نفری که صفحه اینستاگرام نتیجه آیت الله روح الله خمینی را دنبال می کنند، عادت کرده اند که در این صفحه شاهد عکس های ورزشی و سلفی این جوان با اعضای خانواده اش باشند. اما این رویه روز گذشته تغییر کرد، زمانیکه دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام احمد خمینی، نخستین کسانی بودند که ازخبر رد صلاحیت پدر وی، سید حسن خمینی –نوه آیت الله- در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آگاه شدند. 

احمد خمینی با انتشار عکسی از پدر خود خبر رد صلاحیت ایشان را منتشر کرد و نوشت: ديشب ديگر قطعى شد كه شوراى نگهبان نتوانسته صلاحيت علمى بابا را احراز كند و نتوانستند از شهادت ده ها مرجع و عالم و فقيه به اجتهاد پى ببرند.

برچسب ها: خمینی ، رد صلاحیت
نظرات شما
پیشخوان