تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۵

اجرایی شدن 60 درصد مسکن مهر در دولت یازدهم

60 درصد طرح مسکن مهر در زمان دولت یازدهم اجرا شده است.
رویداد۲۴-ایران نوشت:60 درصد طرح مسکن مهر در زمان دولت یازدهم اجرا شده است.

درحالی برخی از رسانه‌ها به انتقادات علمی و منطقی وزیر راه و شهرسازی به نقایص غیرقابل انکار طرح «مسکن مهر» می‌تازند که آمار و ارقام رسمی و بدون علامت‌های تعجبی که دربرخی از رسانه‌ها مرسوم است، نشان می‌دهد که 60 درصد طرح مسکن مهر در زمان دولت یازدهم اجرا شده است. این در حالی است که روز گذشته یکی از رسانه های تابلودار مخالف دولت در تیتر یک عجیب  خود سهم دولت یازدهم در مسکن مهر را تنها فحاشی خوانده و ادعا کرد که دولت هیچ کاری برای مسکن مهر انجام نداده است!
همانگونه که وزارت راه و شهرسازی همصدا با کارشناسان   حوزه مسکن بارها اعلام کرده‌اند و برکسی پوشیده نیست، طرح مسکن مهر که یکی از طرح‌های پرسر و صدای دولت قبل بود، به دلیل نادیده گرفتن بسیاری از عوامل و نقص در اجرا نه تنها آسیب مهلکی (از ناحیه تزریق بیش از 40 هزار میلیارد تومان پول پرقدرت) به اقتصاد ملی وارد کرد بلکه همان کسانی که برای خانه دار شدن به این طرح امید بسته بودند را ناامید کرد.
درواقع هزینه سنگین و هنگفت این طرح به هیچ عنوان با دستاوردهای آن برابری نمی‌کند. کسانی که برای صاحب خانه شدن از طریق این طرح لحظه شماری می‌کردند پس از رسیدن به روز موعود با انبوهی از مشکلاتی مواجه شدند که به طور مستقیم بر سکونت و زندگی آنها اثر می‌گذاشت.

به غیر از تعداد معدودی از شهرک‌ها اکثر سایت‌های مسکن مهر در دولت قبل با جانمایی نامناسب در خارج از شهرها طراحی شد بدون آنکه به موضوعات مهمی مانند حمل و نقل، ساخت درمانگاه، مدرسه، مسجد، پاسگاه انتظامی و... توجه شود. به همین دلیل بسیاری از کسانی که خانه‌های خود را تحویل گرفتند و توان داشتند دوباره به سمت شهرها بازگشتند. سؤالی که دراینجا مطرح می‌شود این است که آیا منتقدان دولت که به نقدهای آن به طرح مسکن مهر می‌تازند، حاضرند در خانه‌هایی که چند ده کیلومتر با شهرها فاصله دارند و فاقد امکانات اولیه آب، برق، گاز و درمانگاه و مدرسه هستند، زندگی کنند.

همان دلایلی که زمینه انتقادهای تند مسئولان دولت فعلی را به این طرح فراهم کرده است، چرا که پس از صرف بیش از 55 هزار میلیارد تومان اعتبار، واحدهایی باقی مانده است که از ابتدایی‌ترین امکانات بهره‌مند نیستند. بدین ترتیب تا آنجایی که مقدور بود دولت با رفع برخی از نواقص و اصرار بر ساخت نیازهای زیربنایی مانند آب، برق، گاز و فاضلاب و برخی از امکانات مانند درمانگاه، مدرسه، پاسگاه انتظامی به تکمیل طرح مسکن مهر ادامه داد و درهمین راستا مسئولان مرتبط در وزارت راه و شهرسازی در دوره‌های زمانی کوتاه گزارش‌های دقیقی از پیشرفت این طرح و تحویل واحدها به متقاضیان ارائه کرده‌اند.

 مقایسه آماری عملکرد دولت‌های 9، 10 و 11 در مسکن مهر

با وجود تمام کاستی‌ها همانگونه که اشاره شد دولت یازدهم تمام توان خود را برای به پایان رساندن طرح مسکن مهر به کار بسته است. برهمین اساس یک بار دیگر به عملکرد دولت‌های نهم، دهم و یازدهم دراین طرح نگاه می‌کنیم. آمارهای رسمی ارائه شده از طرح مسکن مهر نشان می‌دهد با وجود اینکه عملکرد زمانی دولت یازدهم نسبت به دولت‌های نهم و دهم کمتر است، ولی در مجموع حدود 60 درصد این طرح در دولت یازدهم اجرایی شده است. بیش از6 سال از اجرای طرح مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم و سه سال و نیم آن در دولت یازدهم بوده است.

درحالی که تعداد واحدهای تکمیلی و افتتاح شده از ابتدای طرح تا پایان مرداد ماه امسال به یک میلیون و 718 هزار و 924 واحد می‌رسد، 708 هزار و 723 واحد ازاین تعداد در دولت یازدهم تکمیل و افتتاح شده که 41 درصد از کل واحدها را در برمی گیرد. همچنین 772 هزار و 520 واحد مسکن مهر تحویل شده از کل یک میلیون و 462 هزار و 439 واحدی که از ابتدای طرح تحویل متقاضیان شده نیز در دولت یازدهم انجام شده است که 53 درصد کل واحدها را در برمی گیرد. درپرداخت تسهیلات نیز از ابتدای طرح تاکنون 46 هزار و 847 میلیارد تومان به مسکن مهر پرداخت شده که 7 هزار و 190 میلیارد تومان آن معادل 15 درصد در دولت یازدهم پرداخت شده است. در فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر اعم از شهری و روستایی نیز 51 درصد طرح مسکن مهر متعلق به عملکرد دولت یازدهم است.

 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان