آیا ضدیخ ماشین تاریخ انقضا دارد؟
رویداد۲۴| مهدی توفیقی: یکی از مایعات کلیدی در موتورهای احتراق داخلی، مایع خنککننده یا ضد یخ است. این مایع معمولاً در رنگهای سبز، زرد یا صورتی تولید میشود و به رادیاتور اضافه میگردد تا در داخل موتور به جریان درآید. هرچند که اصطلاحات مایع خنککننده و ضدیخ بهطور متناوب به کار میروند، اما بین این دو تفاوتهایی وجود دارد.
ضدیخ مایعی است که با آب ترکیب میشود تا خنککنندهای که به آن اشاره کردیم، ایجاد کند. pH مایع خنککننده در معرض هوا تغییر میکند و افزایش اسیدیته میتواند توانایی آن را در جلوگیری از خوردگی و زنگزدگی کاهش دهد.
تعویض منظم مایع خنک کننده
مایع خنککننده باید بهطور منظم و بر اساس توصیههای تولیدکننده خودرو تعویض شود. به عنوان مثال، شرکت تویوتا پیشنهاد میکند که رانندگان این مایع را هر دو سال یا هر ۴۸ هزار کیلومتر تعویض کنند. در مقابل، برخی مدلهای مرسدس بنز میتوانند تا بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر بدون نیاز به تعویض مایع خنککننده عمل کنند. تخلیه و پر کردن مجدد مایع خنککننده یکی از اقداماتی است که میتواند عمر خودرو را افزایش دهد.
بیشتر بخوانید: محدوده نرمال درجه آب موتور خودرو چه قدر است؟
البته در این فرایند باید از مایع خنککننده با کیفیت و تأیید شده استفاده شود. جالب است بدانید که یک بطری ضدیخ بستهبندی نشده تا ۵ سال قابل استفاده است، در حالی که برخی منابع ادعا میکنند که این مایع میتواند تا ۱۰ سال نیز نگهداری شود. با این حال، ضدیخ پس از باز شدن و قرار گرفتن در معرض هوا کارایی خود را از دست میدهد. زمانی که در بطری ضدیخ را باز کرده و آن را با آب ترکیب میکنید تا مایع خنککننده حاصل شود، بهترین کار این است که از این ترکیب طی یک سال استفاده کنید.
چگونه میتوانیم متوجه شویم که مایع خنککننده خراب شده است؟
نشانههایی وجود دارد که نشاندهنده تاریخ انقضای این مایع هستند. اکثر ضدیخها به رنگهای روشن تولید میشوند، اما با گذشت زمان و در صورت خرابی، ممکن است به رنگ قهوهای شبیه زنگزدگی آهن درآیند. از دیگر علائم میتوان به بوی نامطبوع ظرف حاوی ضدیخ معیوب و تشکیل لجن در کف آن اشاره کرد. این نشانهها نشاندهنده از بین رفتن مواد تشکیلدهنده ضدیخ هستند. علاوه بر این، با استفاده از نوارهای pH میتوان میزان اسیدیته مایع خنککننده را بررسی کرد.
دستگاه هیدرومتر نیز میتواند به ارزیابی خواص ضدیخ و ضدجوش مایع کمک کند. استفاده از مایع خنککننده خراب در رادیاتور میتواند مشکلات زیادی ایجاد کند. مایعی که تاریخ مصرف آن گذشته یا کیفیت پایینی دارد، میتواند باعث داغ شدن موتور شود و در طول زمان منجر به خوردگی و سوراخ شدن رادیاتور، پمپ آب و دیگر قطعات فلزی گردد. مسلماً این مشکلات هزینههای زیادی را به همراه خواهند داشت.