محدوده نرمال درجه آب موتور خودرو چه قدر است؟

رویداد۲۴ | مهدی توفیقی: اگر دمای آب خودرو از محدوده نرمال خارج شود، میتوان به این نتیجه رسید که مشکلی وجود دارد. بنابراین، با توجه به ایام نزدیک به نوروز و سفرهای احتمالی، بهتر است با محدوده نرمال دمای آب موتور خودرو آشنا شوید تا از بروز آسیب به موتور جلوگیری کنید.
آمپرسنج یا هشداردهنده دمای آب یکی از اجزای حیاتی در سیستم اطلاعرسانی خودرو به شمار میرود که راننده را از وضعیت دمای مخلوط آب و ضدیخ مطلع میسازد. در برخی از خودروها، مانند مزدا ۳ نیو، به جای نمایش درجه حرارت، چراغ هشدار قرمز رنگی روشن میشود که نشاندهنده افزایش دما در مخلوط خنککننده است. این چراغ در زمان روشن شدن خودرو به رنگ آبی در میآید که نشاندهنده دمای پایین مخلوط است. اما در بسیاری از خودروها، شامل مدلهای غیر از مزدا ۳ جدید وام ویام ۳۱۵، درجهبندی مشخصی در کلاستر وجود دارد که وضعیت دمای مخلوط خنککننده را نشان میدهد.
برخی از این درجهبندیها به صورت آنالوگ و برخی دیگر به شکل دیجیتال هستند. با این حال، هر دو نوع در نهایت یک مفهوم را منتقل میکنند و آن میزان دمای آب موتور خودرو بهصورت نسبی است. بنابراین، از این نظر تفاوتی میان این دو نوع وجود ندارد.
محدوده نرمال درجه آب موتور خودرو چهقدر است؟
نمیتوان بهطور قطعی درباره محدوده نرمال دمای آب موتور خودروهای مختلف صحبت کرد، زیرا هر موتور دارای طراحی ویژهای است. با این حال، بهطور تقریبی میتوان گفت که این محدوده در بیشتر خودروها بین ۹۰ تا ۱۰۵ درجه سلسیوس قرار دارد.
نحوه تشخیص محدوده نرمال درجه آب موتور خودرو از آمپر
در اکثر خودروها، آمپر آب بهصورت عددی نمایش داده نمیشود و بهجای آن یک بازه رنگی وجود دارد که قسمت پایین آن معمولاً آبی و قسمت بالا قرمز است. بنابراین، نمیتوانیم دمای دقیق موتور را تعیین کنیم. به همین دلیل، نیاز است که با توجه به موقعیت عقربه، نرمال بودن دمای موتور را ارزیابی کنیم. در شرایط عادی و پس از گرم شدن، دمای آب و مخلوط خنککننده باید تقریباً در میانه این بازه قرار گیرد. همچنین، اگر عقربه کمی بالاتر از وسط برود، معمولاً نگرانکننده نیست، زیرا پس از مدتی، ترموستات مسیر آب را به رادیاتور باز کرده و فن کمک میکند تا دمای مخلوط خنککننده کاهش یابد.
بهطور خلاصه، باید آمپر آب خودروها در میانه محدوده قرار داشته باشد و اگر از این حد کمی فراتر رفت، نیازی به نگرانی نیست. همچنین، اگر آمپر کمی پایینتر باشد، باز هم مشکلی وجود ندارد، زیرا ممکن است موتور تحت فشار نباشد و به همین دلیل دما افزایش نیابد.
تحت چه شرایطی آمپر آب کمی بالاتر و یا پایینتر از حد وسط قرار میگیرد؟
قرار گرفتن دمای آب موتور در وسط محدوده یک امر مطلوب است، اما شرایط مختلفی وجود دارد که میتوانند باعث شوند آمپر کمی بالاتر یا پایینتر از این نقطه قرار گیرد.
۱. حرکت در سربالایی
یکی از عواملی که میتواند باعث افزایش دمای موتور شود، حرکت خودرو در یک مسیر سربالایی به مدت طولانی است. در این حالت، موتور بیشتر از حالت عادی تحت فشار قرار میگیرد و این فشار باعث افزایش دما میشود. گرمای تولید شده در موتور به مخلوط خنککننده منتقل میشود و در نتیجه، آمپر آب بالاتر از حد وسط قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید: ۷ دلیل اصلی افزایش مصرف سوخت ماشین را بشناسید
۲. سنگین شدن خودرو
هر چه وزن بار خودرو بیشتر باشد، فشار بیشتری به موتور وارد میشود تا بتواند به حرکت خود ادامه دهد. به همین دلیل، آمپر آب کمی افزایش مییابد.
۳. رانندگی در هوای گرم
در روزهای گرم سال، زمانی که دمای هوا بالا میرود، برای راحتی سرنشینان خودرو در سفرهای درونشهری یا برونشهری لازم است که تهویه خودرو روشن شود. روشن شدن کولر باعث میشود موتور بیشتر از حالت عادی تحت فشار قرار گیرد و به همین دلیل، دمای موتور کمی بالاتر از حالت نرمال میرود. بسیاری از افراد نگران این افزایش جزئی دما هستند و فکر میکنند که ممکن است به موتور آسیب برساند، به همین دلیل در روزهای گرم از کولر استفاده نمیکنند. اما باید بدانید که این افزایش دما هیچ ضرری برای خودرو ندارد و طراحان موتور همه این شرایط را در نظر گرفتهاند. بنابراین، بهتر است در روزهای گرم از کولر خودرو استفاده کنید تا هنگام رانندگی آرامش بیشتری داشته باشید.
۴. گرفتار شدن در ترافیک
همانطور که میدانید، در هنگام گیر افتادن در ترافیک، درجه آب موتور کمی افزایش مییابد. این مسئله به دلیل گاز و ترمز کردنهای مکرر و همچنین کاهش سرعت عملکرد واتر پمپ اتفاق میافتد.
۵. حرکت در یک مسیر صاف و با سرعت ثابت
یکی از شرایطی که ممکن است آمپر آب پایینتر از حد وسط قرار گیرد، زمانی است که شما در یک اتوبان با سرعتی تقریباً ثابت در حال حرکت هستید. در این حالت، موتور تحت فشار زیادی قرار نمیگیرد، زیرا سبکترین دنده ممکن درگیر است و دور موتور نیز بالا نیست. بنابراین، دمای آب و ضدیخ کمی پایینتر از حد وسط قرار میگیرد.
۶. حرکت در سرازیری
حرکت در سرازیریهای با شیب زیاد باید با دنده سنگین انجام شود تا سرعت خودرو بیش از حد افزایش نیابد. در این وضعیت، دور موتور بالا میرود، اما موتور تحت فشار قرار نمیگیرد و سوخت تزریق نمیشود. در چنین شرایطی، آمپر تقریباً در وسط قرار میگیرد. اما اگر شیب سرازیری کم باشد و بتوانید از دندههای سبکتر استفاده کنید، موتور کمتر از حالت قبلی تحت فشار قرار میگیرد و دمای آن کاهش مییابد. در نتیجه، آمپر آب نیز کمتر میشود.

