چرا ساسی میان متولدین دهه هشتاد و نود طرفدار دارد؟

رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: یک ترانه از ساسی بار دیگر زلزلهای در فضای مجازی به پا کرد و توانست با جذب مخاطبان میلیونی کل دستگاههای فرهنگی کشور را به چالش بکشد و بار دیگر این موضوع را اثبات کند که این همه دستگاه عریض و طویل با بودجههای میلیاردی توانایی مقابله با یک ویدیو کلیپ چند دقیقهای از یک خواننده مبتذل را ندارند. پرسش اصلی درباره ساسی و آهنگهایش این است که چه چیزی در ترانههای او وجود دارد که مخاطب میلیونی را به سمت خود جذب میکند؟ اگر بحث محتوا باشد که یقیناً آهنگهای این خواننده از بی محتواترین ترانهها تاریخ موسیقی ایران است. اگر بحث کیفیت ویدیو کلیپها مطرح باشد یقیناً ویدیو کلیپهایی به مراتب جذابتر و خوشساختتر از ویدیو کلیپهای ساسی در فضای مجازی وجود دارد که میتوان آنها را تماشا کرد. پس چرا ساسی هرگاه شعر یا ترانه جدیدی منتشر کرده مخاطب ایرانی با حرص و ولع به تماشای ویدیوهای او نشسته است؟ چه رمز و رازی در این ویدیو کلیپهای بیکیفیت و مبتذل وجود دارد که همه مردم ایران خصوصاً نوجوانان نسل زد را به سمت خود جذب کرده است؟ و از همه مهمتر وقت آن نرسیده که بپرسیم دستگاهها و نهادهای فرهنگی با بودجههای چند صد و چند هزار میلیارد تومانی چه میکنند که توانایی مقابله با یک ویدیو کلیپ ساده را ندارند؟
ساسی کیست؟
ساسان حیدری ملقب به ساسی در ۲۰ آبان ۱۳۶۷ در اهواز متولد شد. او کارش را با خواندن ترانههای رپ آغاز کرد و بعد از انتشار زیرزمینی و غیرقانونی این آهنگها به شهرتی فراگیر رسید. ساسان حیدری خیلی زود تصمیم گرفت از ایران مهاجرت کند. او از طریق کوآلالامپور مالزی به آمریکا رفت و در آن کشور به فعالیت خود ادامه داد. نام ساسی زمانی بر سر زبانها افتاد که در انتخابات پرمناقشه و جنجالی سال ۱۳۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرد و ترانهای را هم برای او خواند. او همیشه یکی از چهرههای حاشیه ساز ایرانی بوده است. حضور او در مراسم افتتاحیه فیلم حرکت اول در اریکه ایرانیان باعث توبیخ این مجموعه شد و حتی شایعهای به گوش رسید که او در سال ۱۳۸۹ هم در جزیره کیش دستگیر شده است. شایعهای که توسط خود ساسی تکذیب شد. او بعد از خروج از ایران شروع به خواندن ترانه و ساخت ویدیو کلیپهای جنجالی کرد که باعث شد تبدیل به یکی از چهرههای همیشه مطرح ایرانی در فضای مجازی شود. چهرهای که قادر است با یک کلیپ ساده برای مدتها فضای فرهنگی کشور را به خود مشغول کند.
چرا ساسی بین مخاطبان ایرانی طرفدار دارد؟
ساسی شاید خواننده بدی باشد، اما انسان باهوشی است. نکته مهم در آثار تولید شده توسط این خواننده نه کیفیت آهنگها و کلیپها که محتوا و نحوه عرضه آنها در فضای مجازی است. ساسی به خوبی ذائقه مخاطب ایرانی را میشناسد و دقیقاً بر مبنای ذائقه این مخاطب آثار خود را تولید میکند. هدف او عمدتاً نوجوانان و جوانان ایرانی هستند. او به خوبی تابوها و خطوط قرمز فرهنگی کشور یا به بیان صریحتر نیازهای ممنوعه نسل جوان را میشناسد و دقیقاً روی آنها دست میگذارد تا مخاطب را به سمت خود جذاب کند. او بدون هیچ واهمهای از یک بازیگر فیلمهای پورن آمریکایی در کارهای خود استفاده میکند، چون میداند استفاده از این بازیگر در دیده شدن ویدیو کلیپها تاثیر دارد.
ساسی بیشتر از همه به واسطه همین هوش بالا در مخاطب شناسی است که دیده میشود و طرفدار دارد. البته نظریههای دیگری هم درباره علت دیده شدن این ویدیو کلیپها وجود دارد که بیشتر به توهم توطئه پهلو میزند. برخی اعتقاد دارند ساسی از طریق نهادهای فرهنگی غربی حمایت میشود تا بر روی تغییر فرهنگ و سبک زندگی مردم ایران کار کند. نظریهای که برای اثبات آن نیاز به مدارک معتبری است که هنوز از طرف ابرازکنندگان آن ارائه نشده است. از طرف دیگر ساسی برخلاف امیر تتلو هیچ گاه خودش را درگیر حواشی سیاسی نکرده است و منهای حمایت از مهدی کروبی کوشیده از سیاست دوری کند و باید گفت در انجام این کار هم موفق بوده است. ساسی با تمرکز روی ساخت موسیقی و با تاکید بر روی موضوعات ممنوعه توانسته بر روی سلیقه میلیونها ایرانی تاثیر بگذارد و تبدیل به یکی از مهمترین چهرههای فرهنگی این سالهای ایران شود.
چرا دستگاههای فرهنگی از ساسی شکست میخورند؟
دستگاهها و نهادهای فرهنگی مدتها است که زمین فرهنگ را به چهرههایی مانند ساسی باختهاند. چراکه هیچ درک درستی از تحولات فرهنگی و اجتماعی ایران در سالهای اخیر ندارند. نسل جدید یا همان نسل زد خوراک فکری و فرهنگی خود را نه از تریبونهای رسمی که از اینترنت تهیه میکند و مسئولان فرهنگی کشور مانند بسیاری از اُمور دیگر تنها راه حل این مشکل را بستن و فیلترینگ میدانند. غافل از این که در جهان گسترده و به هم پیوسته کنونی که روزانه میلیونها مطلب از طریق اینترنت در آن منتشر میشود بسیار بعید است بتوان با زدن سد کاری از پیش برد و جلوی اندیشه و تولید محتواهای گوناگون را گرفت. اما جدای از این مشکل اساسی دیگری که نهادهای فرهنگی با آن درگیر هستند این است به اندازه بودجهای که دریافت میکنند خروجی ندارند. قطعاً از مدیران هر کدام از این نهادها درباره خروجی کارشان بپرسیم توضیحات مفصلی درباره فعالیتهای خود ارائه میکنند، اما این فعالیتها هیچ تاثیر مثبتی بر روی جامعه ایران نگذاشته است. نتیجه بیعملی و مواجهه سخت گیرانه این نهادها همین است که میبینیم. یک خواننده سطح پایین با اشعار مبتذل به راحتی به درون ذهن جوانان ایرانی نفوذ میکند و آینده آنها را تحت تاثیر قرار میدهد و مسئولان فرهنگی کشور صرفاً مشغول تماشای وقوع چنین اتفاقاتی هستند.



اتفاقا او اصلا باهوش نیست او انسان فاسد ولاابالی است که از نشان دادن این فساد بسیار خوشحال است واتفاقا ذائقه بچه های ایرانی به واسطه آموزش و پرورش ضعیف وبی مسولیتی خانواده هاتغییر کرده واو از این ضعف استفاده میکند
