تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره ضرورت توجه جدي رييس‎جمهوري به يكي از نقاط ضعف دولت

توصیه مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی به دولت روحانی

با بررسی سخنان آیت الله هاشمی در ماه های پایانی حیات و بررسی انتقادات دلسوزان دولت روحانی، مشخص می شود که تیم رسانه ای و اطلاع رسانی دولت بسیار ضعیف عمل کرده است و اگر دست به تغییر نزند زنگ خطری برای حسن روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است.
رویداد۲۴هنگامی که در شامگاه بیست و پنجمین روز از خردادماه سال 1392، حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب با صداوسیما به صورت تلفنی مصاحبه کرد، هیچکس متعجب نشد که چرا او از نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام سید محمد خاتمی در پیروزی خود تقدیر کرد؛ چراکه همگان می دانستند حضور و اعلام حمایت این دو شخص برجسته، موجبات پیروزی حسن روحانی را فراهم آورده است.

حمایتی که از سر دلسوزی برای ایران و مردمان صبور و آسیب دیده آن بود که مملکتشان برای هشت سال، جولانگاه فساد و تزویر و ریا شده بود و روز به روز در مسیر سقوط و تباهی، به پیش می رفت.

حاکمانی هشت سال بر عرصه حکمرانی می تازیدند که با دستاویز قرار دادن شعار عدالت، اقتصادشان ورشکسته، فسادشان نجومی، تورمشان افسار گسیخته، اخلاقشان آغشته به دروغ و ریا، و مسلکشانT سوءاستفاده از عقاید دینی بود.

اگر امثال سعید جلیلی به ریاست جمهوری می رسیدند به مثابه ضربه آخری بود که در مسیر سقوط و تباهی، بر پیکره ملک و ملت وارد می‎آمد و موجب فروریختن شاکله نظام می‎شد. به همین جهت، آیت الله هاشمی و سید محمد خاتمی، برای حفظ آخرین امیدها در جهت تغییر رویه حاکم و قدم گذاردن در مسیر بازگشت به شرایط مطلوب، به حمایت از حسن روحانی برخواستند و با حضور خود، نقش محسوسی در پیروزی حسن روحانی ایفا نمودند.

اما حمایت و همراهی آنان با دولت حسن روحانی، مختص به ایام انتخابات نبود بلکه در طول سه سال و نیم گذشته نیز در بزنگاه های گوناگون و در موقعیت‎های مختلف، به حمایت از روحانی پرداخته و بخشی از هجمه‎ها را از وی دور نموده و خود به جان خریده‎اند. به عنوان نمونه می توان به موضوعات مرتبط با مذاکرات هسته ای و برجام اشاره کرد که بارها آیت الله هاشمی و حجت الاسلام خاتمی در حمایت و همراهی و ارائه پیشنهاد به دولت، وارد عمل شده و در پیشبرد اهداف دولت، موثر واقع گردیدند.

اما این حضور و همراهی، منحصر به «حمایت صِرف» نبود بلکه تلاش شد تا ایرادات دولت حسن روحانی نیز به وی اعلام شود و انتقادات وارده بر او، به صورت پیشنهاد سازنده ارائه شود.

بارها در دیدار مسئولین دولتی و وزراء با آقایان هاشمی و خاتمی، نکات سازنده‎ای که در بهبود خدمات‌دهی دولت موثر بود به آنان یادآوری شد و در چندین نوبت نیز در سخنان علنی و رسانه‎ای، برخی ایرادات دولت بیان شد.

اما موضوعی که در ماه‎های پایانی زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط ایشان در چند نوبت و در جهت بیان ایراد دولت روحانی تکرار شد موضوع نقص اطلاع رسانی در دولت بود؛ موضوعی که بارها توسط دلسوزان دولت و حامیان حسن روحانی به انحاء مختلف بیان شده و می شود.

شش روز قبل از وفات، آیت الله در دیدار گروهی از نخبگان علمی و دانشگاهی از استان کهگیلویه وبویراحمد و جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی از استان‌های قم، مازندران و اصفهان به موضوع ناتوانی تیم رسانه‎ای دولت اشاره کرده و بیان داشت: «درست است که تیم رسانه‌ای دولت مناسب پاسخگویی به شبهات و این همه کینه‌ورزی‌ها نیست، اما سرمایه اصلی این دولت، آگاهی عمیق جامعه، به ویژه جوانان است که نمی‌گذارند سرنوشت کشور به دست کسانی باشد که تجربه‌های تلخ مدیریت و مسوولیت‌های آنها در مجلس و دولت را داریم.»

پیش از این و در آبان ماه بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با انتخاب، بارها به ضعف تیم اطلاع رسانی دولت اشاره کرد و چنین عباراتی را به کار برد:  «همیشه آنچه به آقای روحانی گفتیم و الان هم می‌گوییم مساله تیم رسانه‌ای ایشان است. آقای روحانی تیم رسانه‌ای ضعیفی دارد که کارهایش نمود لازم را پیدا نمی‌کند.»

يا در جايي ديگر تاكيد داشت: «آقای روحانی باید یک تیم رسانه‌ای همه جانبه و عالمانه‌ای داشته باشد که دائما هر جا می‌بیند که دارند نفوذ سیاسی و خرابکاری می‌کنند، رخنه‌ها را پر کنند. خیلی از دوستان با رئیس جمهور در مورد رفع این نقیصه صحبت کرده‌اند. مثل اینکه دفترشان برای این کار کشش ندارد. خود آقای روحانی قبول کرده و گفته است: تیمی بیاورید که کار کنند. ولی وقتی به دفتر محول شد، ماند....چون تیم رسانه‌ای قوی‌ای سیاست‌های دولت و نتایج برجام را تبیین نمی‌کند و صداوسیما هم که این‌گونه تبلیغ می‌کند که آقای روحانی از آن تعبیر به صداوسیمای میلی کردند، واقعیت‌ها دقیق گفته نمی‌شود.»

شهریورماه نیز آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفر خود به مشهد به همین موضوع پرداخته بود و با اشاره به کم شدن تورم از 40 درصد دولت سابق به 8 درصد گفت: «متأسفانه به خاطر عدم همکاری صداوسیما، دولت نتوانست برای مردم توضیح دهد، ضمن اینکه تیم اطلاع رسانی دولت هم ضعیف است و در حدّ اقدامات و دستاوردهای دولت نیست.»

موارد بیان شده، فقط بخشی از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیان انتقاد به تیم اطلاع رسانی دولت روحانی است که مکررا در ماه‎های پایانی حیات، بر آنها تاکید شده است. آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان یک حامی دولت که از بیرون به عملکرد دولت نگاه می‎کند متوجه شده بود که تیم اطلاع‎رسانی و رسانه ای دولت، به شدت ناکارآمد و فشل است و نیازمند ترمیم است. همین تیم ضعیف، باعث شده است که بسیاری از عملکردهای مثبت دولت، به نحو احسن به جامعه منتقل نشود و صداوسیما در جهت تخریب دولت، یکه تازی کند.

آنچه مشخص شده آنست که دفتر رئیس جمهور و شخص آقای نهاوندیان، مقصر چنین اتفاقی هستند و حتی با خواست رئیس جمهور هم موافقت نمی کنند اما اینکه چرا با این همه تقاضای دلسوزان دولت، موافقت نمی کنند و چه منافعی در حمایت از امثال اسماعیلی ها برایشان وجود دارد را باید به صورت جداگانه بررسی نمود.

اما خلاصه کلام آنکه با بررسی سخنان آیت الله هاشمی در ماه های پایانی حیات و بررسی انتقادات دلسوزان دولت روحانی، مشخص می‎شود که تیم رسانه‎ای و اطلاع رسانی دولت بسیار ضعیف عمل کرده است و اگر دست به تغییر نزند زنگ خطری برای حسن روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان