تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

بی آبی با مردم سيستان و بلوچستان چه کرده است

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان معتقد است: مردم استان سیستان و بلوچستان به خاطر وقوع سیل خوشحال اند، شرایط زندگی در استان سیستان سخت است و ما به 1300 روستا به روش تانکری آبرسانی می کردیم. این بارندگی بخشی از آب استان را تامین خواهد کرد.
رویداد۲۴-علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان  معتقد است: مردم  استان سیستان و بلوچستان به خاطر وقوع سیل خوشحال اند، شرایط زندگی در استان سیستان سخت است و ما به 1300 روستا به روش تانکری آبرسانی می کردیم. این بارندگی بخشی از آب استان را تامین خواهد کرد. 

وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان در چند روز اخیر خسارات زیادی به مردم این استان وارد کرده است. طبق آمار شنیده شده 1675 واحد مسکونی بر اثر این حادثه خسارت دیده، يك نفر جانش را از دست داده و بیش از هزار نفر بی‎خانمان شده‎اند فقط در شهرستان کوچک خاش امدادگران هلال احمر 100 خانوار را اسکان موقت داده‎اند. 

این سیل که بی‎سابقه‎ترین بارش سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر بوده اگر چه خسارات فراوانی به همراه داشته است و امدادگران هلال‎احمر استان را وا داشته تا 7957 نفر را اسکان موقت دهند ولی به گفته هاشمی مردم این استان را که از بی‎آبی رنج می‎برده‎اند خوشحال کرده است.

هاشمی در این خصوص به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «اظهار تاسف برای این سیل خوب نیست، لحن ما نباید کفران نعمت خدا باشد و نباید از این نعمت خدادادی به تاسف یاد کرد. شرایط زندگی در استان سیستان بر اثر بی‌آبی سخت است و ما به ۱۳۰۰ روستا به روش تاتکری آبرسانی می‌کردیم. به هرحال خانه‌ای هم بخواهیم آباد کنیم اولش خرابی داره یا نه؟ ما خداوند را به خاطر نزول باران شکر می‌کنیم و همه مردم از این اتفاق که باران در استان به این شکل باریده است اظهار خوشحالی می‌کنند. شما بین مردم بروید ببینید چقدر خوشحال هستند. مردم مدت‌ها در انتظار آب بودند و این سختی‌ها را به جان خریده‌اند.»

آیا مردم سیستان به خاطر این خرابی‎ها خوشحالند؟ آیا شرایط سخت زندگی و عدم توجه هیچ مسئولی به بی‎آبی این استان مردم آن را به چنین نتیجه‎ای رسانده است؟ یکی از شهروندان شهرستان خاش شرایط سخت زندگی در این استان را تایید کرده و می‎گوید: وقوع این حادثه مردم محروم سیستان را از قبل محروم‌تر خواهد کرد. برق اکثر مناطق استان قطع شده، مدارس تعطیل شده و اکثر خانه‎هایمان آوار شده است. مردم محروم خاش نمی‎توانند این خسارات را جبران کنند. 

سیل جاده‎های جنوب استان را مسدود کرده است و امدادگران مجبور به تخلیه 4 روستا واقع در جنوب سیستان و بلوچستان شده‎اند. شنیده‎ها حاکی از این است که برای جبران این خسارات 20 میلیون وام 4 درصدی و 3 میلیون وام بلاعوض به خسارت‎دیدگان اعطا خواهد شد. 

و هاشمی در خصوص میزان کمک هیات دولت به استان گفته است: ما ابتدا باید برآورد کنیم و پس از آن گزارشی به هیات دولت خواهیم داد و سپس این میزان کمک مشخص خواهد شد.

عدم توجه به نیازهای مردم سیستان و بلوچستان، این استان را به یکی از محروم‌ترین مناطق ایران تبدیل کرده که از مشکلاتی مثل فقر، بی‌آبی، عدم امنیت و... رنج می‎برند. یقینا وقوع سیل در شرایط بحران زده استان ضرر زیادی به مردم زده است و نیاز به توجه مناسب از سوی مسئولان دارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان