تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
بررسی حادثه پلاسکو در مجلس

رحمانی فضلی: شهرداری موظف به رفع خطر و تأمین ایمنی بناهای شهر است/ انتقاد لاریجانی از صدور مجوزهای ساخت‌و ساز توسط شهرداری تهران/ قالیباف: مدیریت بحران اشکالات ساختاری دارد

ساعتی پیش عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای ارائه توضیحات درخصوص حادثه پلاسکو در مجلس حاضر شدند.
رویداد۲۴- ساعتی پیش عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای ارائه توضیحات درخصوص حادثه پلاسکو در مجلس حاضر شدند. 

انتقاد رییس‌مجلس به صدور مجوزهای ساخت‌و ساز توسط شهرداری تهران

رییس مجلس در پایان صحن علمی مجلس از مجوز شهرداری به برخی ساخت‌ و سازهای انتقاد کرد.

علی لاریجانی در پایان ارائه گزارش قالیباف و رحمانی‌فضلی در صحن مجلس عنوان کرد: حادثه پلاسکو دردنک بود که ۱۰ روز اذهان جامعه را مشغول و جریحه‌دار کرد. گزارشی که امروز رحمانی‌فضلی و شهردار تهران و کمیسون‌ها ارائه دادند نشان داد باید به چه ابعادی توجه خاصی شود.

او افزود: از زحمات سازمان آتش‌نشانی و شهرداری و وزارت بهداشت تشکر می‌کنیم. اول در این حادثه سردرگمی ایجاد شد به هر حال حادثه غیرمترقبه بود، همه شتافتند تا مشکل را حل کنند. وقتی هم رهبری پیام دادند همه رویکرد ایشان را دنبال کردند. قالیباف هم از روز اول آنجا بود و تلاش وافری داشت.

رییس مجلس تاکید کرد: شهرداری و دولت توجه کنند حادثه ممکن است در یک ساختمان رخ داده باشد اما باید به عنوان یک حادثه ملی به آن نگاه کرد و گزارش ملی تهیه شود که کسی نتواند از آن سو استفاده کند. اگر در این حادثه یک گزارش ملی تهیه شود، کسی نمی‌تواند از وظایف خود تخطی کند. باید تلاش کنیم این گزارش تهیه شود؛ در این گزارش یک فصل این باشد که چرا این حادثه رخ داد، چه سهل‌انگاری‌هایی شده بود. بخشی مربوط به ضابطان قضایی و برخی وزارتخانه‌ها بوده چرا افرادی که ضابط قضایی هستند وظایف خود را انجام ندادند. ممکن است بخشی مربوط به کسبه باشد باید بررسی شود آیا این حجم از منسوجات که آنجا بوده استاندارد بوده یا خیر. باید پیگری شود چه بخش‌هایی سهل‌انگاری کردند.

او گفت: در همین خیابان جمهوری موسسات تجاری شبیه به پلاسکو وجود دارد. آیا این‌ها استانداری دارد؟ قالیباف به عنوان مسئول بحران به ما بگوید چه اختیاراتی باید داشته باشند ما برای آنها فراهم کنیم. از کمیسیون هم می‌خواهیم این گزارش کامل را ظرف ماه آینده به ما بدهند تا بدانیم مشکلات کجاها بوده است. البته از دوستان کمیسیون بودجه هم خواهش کردم به آتش‌نشانی توجه خاص کنند و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برایشان بودجه گذاشتند  باید در شرایط تهران به تجهیزات توجه کنیم.

لاریجانی عنوان کرد: به قالیباف هم بگویم شهر تهران به دلیل گستردگی و تراکم، مسائل مختلفی دارد. بخشی مربوط به برج‌هایی است که در تهران ساخته می‌شود و استانداردها در آن رعایت نمی‌شود. نمی‌گوییم برج ساخته نشود اما باید استانداردها را داشته باشد. در خیابان‌های تنگ برج‌های وسیع ساخته می‌شود این حتما برای آینده شما مشکل ایجاد می‌کند. شورای شهر و شهردار به این موضوع توجه تام داشته باشند که خطرات را کم کنیم.

رییس‌مجلس خاطرنشان کرد: البته توجه قالیباف به بافت‌های فرسوده خبر خوبی است. بافت فرسوده در همه شهرها باید تحول جدی پیدا کند و ما هم در این راستا به شما کمک خواهیم کرد. گزارش کامل حادثه پلاسکو ان‌شاالله بعد از بررسی کمیسیون ارائه می‌شود.

قالیباف: مدیریت بحران اشکالات ساختاری دارد/ با گذشت بیش از 2 سال هنوز نتوانستیم حکم علاالدین را اجرا کنیم/مشکل تجهیزاتی نداریم

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز طی گزارشی که درباره حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو ارائه داد، با اشاره به اینکه حوادث یا عامل انسانی دارد و یا ناشی از اشکالات ساختاری است، گفت: از نظر ساختاری، امروز در کشور نبود یک نگاه سیستمی و فرایند محور به حوادث، یک چالش جدی و انسانی است.

وی با تأکید بر موانع از مرحله قانونگذاری تا اجرا و نظارت، ابهام و تورم در قوانین، تداخل مسئولیت‌ها و تنظیم نبودن اختیارات و مسئولیت‌ها اظهار داشت: در سال 76 هواپیمایی در اصفهان خارج از باند برروی زمین نشست که از ساعت 8:30 شب تا 6 صبح روز بعد دسترسی به مسافران آن هواپیما صورت نگرفت.

قالیباف با یادآوری حادثه قطار نیشابور در بهمن سال 82 با بیش از 320 کشته و 460 مجروح که بخش قابل‌توجه‌ای از قربانیان مفقود شدند و 2 تصادف جاده‌ای در سال 92 که حدود 42 نفر مسافر در جریان آن در آتش سوختند، گفت: در فرآیندها و ساختارها در کشور دچار اشکال هستیم.

وی با اشاره به تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور با هدف پیشگیری از حوادث پس از زلزله بم خاطرنشان کرد: موضوع محیط زیست در کشور تبدیل به بحران شده و آلودگی آب و خاک ادامه‌دار است.

شهردار تهران با ذکر این نکته که قانون سازمان مدیریت بحران کشور 5 ساله بوده و از سال 92 به این سو مشکل قانونی دارد، در ادامه به موضوع حادثه پلاسکو پرداخته و گفت: در پلاسکو پیش از وقوع حادثه، شهرداری وظیفه پیشگیری داشت.

وی در توضیح با تصریح بر اینکه تهران تنها شهری است که مدیریت بحران در آن برعهده شهرداری بیان داشت: این وظیفه در سایر شهرها برعهده استانداری است.

قالیباف با یادآوری اینکه تهران تنها نقطه‌ای در کشور است که مرکز فرماندهی بحران به تمام معنا در آن وجود دارد، گفت: اقداماتی از قبیل مقاوم‌سازی پل‌ها در برابر زلزله، ارزیابی بیمارستان‌ها، ایجاد گروه‌های دوام برای هر مرحله بحران، آموزش و سازماندهی مردم، پیش‌بینی بیش از 5 هزار گروه هنگام زلزله و ساخت بیش از 120 سوله، به کارگیری همه امکانات برای حوادث غیرمترقبه و تدارک شبکه‌های ارتباطی خارج از بی‌سیم و موبایل از اقداماتی است که شهرداری تهران برای حوادث غیرمترقبه انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه اردیبهشت ماه سال 93 در جلسه شورای شهر تصریح داشته است که قوانین و مقررات به درستی اجرا نمی‌شود و مسئولیت‌ها غیردقیق است، اضافه کرد: بند 14 قانون 55 شهرداری کارهایی را که شهرداری باید برای سیل و زلزله انجام دهد مشخص کرده است.

شهردار تهران به احداث 500 کیلومتر راه در تهران برای مهار آب‌های سطحی و ساخت حوضچه‌های آرامش در همه دره‌های تهران اظهار داشت: ما درباره ساختمان پلاسکو اخطارها را قبلا داده بودیم و جهت پیشگیری از بحران جلسه آموزشی برای همه کارکنان این ساختمان برگزار کردیم اما پس از 2 نوبت که لغو شد، در جلسه سوم تنها 17 نفر؛شرکت کردند به علاوه اینکه بخشنامه مقابله با آتش‌سوزی را نیز به این ساختمان ابلاغ کرده بودیم.

* بازرس وزارت کار می‌تواند تقاضای تودیع دهد

وی با تصریح بر اینکه طبق مصوبه مجلس، بازرس وزارت کار، ضابت دادگستری است، عنوان داشت: طبق مصوبه مجلس، سازمان آتش‌نشانی شهرداری‌ها همکار بازرسان وزارت کار است و این بازرس وزارت کار است که می‌تواند تقاضای توقیف دهد که آن هم با حکم قضایی اجرایی می‌شود.

* بیش از 2 سال و نیم است که نتوانسته‌ایم حکم دادگاه را درباره ساختمان علاءالدین اجرا کنیم

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای بستن ساختمان علاءالدین به خاطر مشکلات سازه‌ای و آتش‌نشانی اقدام کردیم که اجازه ندادند و موضوع به دادگاه رفت؛ دادگاه اول حق را به شهرداری داد که با اعتراض صاحب ساختمان به دادگاه تجدیدنظر رفت که آن دادگاه هم به نفع ما حکم داد اما اکنون بیش از 2 سال و نیم است که برای اجرای حکم تلاش می‌کنیم ولی شورای تأمین استان به دلایلی آن را عقب انداخت و پس از اینکه شورای تأمین استان تأیید کرد حال، شورای تأمین شهرستان اجرای حکم ساختمان علاءالدین را عقب انداخته است و هنوز هم که هنوز است پس از 2 سال و نیم نتوانسته‌ایم درباره علاءالدین حکم را اجرا کنیم.

وی درباره اقدامات شهرداری و آتش‌نشانی پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در پلاسکو عنوان داشت: در عرض 2 و نیم دقیقه نیروهای آتش‌نشانی به محل‌های حادثه رسیدند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه آتش‌نشانی هیچ‌گونه مشکل تجهیزاتی در قبال آتش‌سوزی پلاسکو نداشته است، گفت: بالگرد در اختیار سازمان امداد و نجات است اما در حادثه پلاسکو اصلا نیازی به استفاده از بالگرد نبوده است.

وی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در طبقه دهم ساختمان پلاسکو یک بار مهار شد اما آتش دوباره شعله‌ور شد اظهار داشت: در این حادثه فقط 6 نفر از هموطنان‌مان قربانی شدند که نشان از تخلیه به موقع ساختمان از سوی نیروهای آتش‌نشانی دارد.

شهردار تهران با ذکر این نکته که 100 نفر از نیروهای آتش‌نشان داخل ساختمان پلاسکو در حال اطفای حریق بودند، گفت: زمانی که فرماندهی عملیات احتمال ریزش ساختمان را دادند، دستور خروج نیروهای آتش‌نشان را از ساختمان دادند که در این میان عده‌ای از آتش‌نشانان همچون شهید امینی تصمیم گرفتند از مسیر راه‌‌پله خارج شوند تا اگر کسی از شهروندان در ساختمان مانده است، خارج کنند.


گعده نمایندگان حامی قالیباف در جایگاه هیات رییسه/ پخش فیلم شهردار تهران در صحن مجلس

قرائت گزارش درباره حادثه پلاسکو در صحن مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود.

صبح امروز رحمانی فضلی وزیر کشور و محمدباقر قالیباف شهردار تهران برای ارائه گزارش درباره حادثه ساختمان پلاسکو در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

درحالی که برخی نمایندگان تاکید داشتند که ارائه گزارش قالیباف در صحن علنی مجلس باید پس از ارائه گزارش کمیسیون عمران مطرح شود تا احیانا دفاعیات شهرداری بدون توضیحات کارشناسی کمیسیون مربوطه، ذهن نمایندگان را از واقعیت و علل اصلی بروز حادثه پلاسکو منحرف نکند، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران بجای ارائه گزارش تخصصی، بیشتر به حواشی و تعارفات پرداخت و بیش از نیمی از زمان قرائت این گزارش را به تشکر و تقدیر از همکاری شهرداری و وزارت کشور و دیگر مسئولان اختصاص داد.

بنابر تصمیم هیات رییسه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، پیش از ارائه گزارش وزیر کشور و شهردار تهران، روسای کمیسیون های مربوطه به نمایندگان گزارش دادند که بر این اساس، به ترتیب محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران و امینی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به صحن گزارش دادند.

سلمان خدادادی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، محمدرضا نجفی رییس کمیته بررسی حادثه پلاسکو در مجمع نمایندگان استان تهران و فاضلی رییس اتاق اصناف نیز گزارش خود را ارائه کردند.

هنگامی که محمدرضا نجفی رییس کمیته بررسی حادثه پلاسکو در مجمع نمایندگان استان تهران در جریان قرائت گزارش برای مصدومان این حادثه آرزوی شفای عاجل کند، به دلیل یک اشتباه لفظی گفت: برای مسئولان (بجای مصدومان) آرزوی شفای عاجل دارم.

در جریان قرائت گزارش وزیر کشور، تعدادی از نمایندگان نزدیک به شهرداری تهران از جمله محمد دامادی، مهرداد لاهوتی، رضایی کوچی، اکبر رنجبرزاده، شهرام کوسه غراوی با حضور در پشت جایگاه هیات رییسه با یکدیگر بحث و گفت و گو کردند و این درحالی بود که فرج الله رجبی، بهروز نعمتی و شهروز برزگر نیز با آنها گفت و گو کرده و به نظر می‌رسد که این سه نماینده طرف مقابل این مذاکره بوده و با گروه نخست مشغول بحث بودند.

همزمان نادر قاضی پور دیگر نماینده نزدیک به قالیباف نیز با حضور در جایگاه هیات رییسه مشغول صحبت با علی لاریجانی بود.

قاضی پور بلافاصله پس از آن، به میان نمایندگان بازگشت و محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر، محمد دهقانی نقندر را با خود به محل جایگاه هیات رییسه برد و در ادامه این گروه جدید از نمایندگان نیز به بحث گروه اول اضافه شدند.

محمدباقر قالیباف بجای قرائت گزارش، درخواست کرد که فیلمی که درباره حادثه پلاسکو تهیه شده بود، پخش شود.

در ابتدای این فیلم مصاحبه‌ای از یک خانم مسن پخش شد که از مردم خواهش می‌کرد محل وقوع حادثه را ترک کنند تا امدادرسانی محقق شود.

تاکید ویژه فیلم شهردار تهران بر این مسئله که حضور مردم در صحنه علت کوتاهی در امدادرسانی بوده یادآور اظهارنظر مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران و از حامیان قالیباف در این شورا بود که اصرار داشت مردم مانع امدادرسانی به موقع بودند.

در بخشی از این فیلم، صدای محمد نوری خواننده محبوب فقید کشورمان روی تصاویر شنیده میشد و این درحالی بود که لحظه ای پس از آن، علی لاریجانی نسبت به قطع کردن فیلم به دلیل نزدیک شدن به زمان نماز و ساعت پایان جلسه دستور داد و گفت که لطفا گزارش را قرائت کنید چراکه به زمان نماز نزدیک می‌شویم و باید گزارش شهرداری نیز قرائت شود.

هنگامی که قالیباف در گزارش خود بر روی پاورپوینت به شاخص‌های مدیریتی اشاره می‌کرد، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت با صدای بلند گفت: راجع به مدیریت صحبت نکن، از پلاسکو بگو.

این درحالی بود که لحظاتی بعد از این اظهارنظر جعفرزاده، علی مطهری نایب رییس مجلس در کنار صندلی این نماینده مردم رشت در مجلس حاضر شد و دقایقی با او گفت و گو کرد.

شهرداری موظف به رفع خطر و تأمین ایمنی بناهای شهر است

وزیر کشور در ارائه گزارش خود در خصوص حادثه پلاسکو مقررات قانونی در این زمینه را یادآور شد و گفت: به موجب قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به رفع خطر بناها و تأمین ایمنی شهر است.

به گزارش ایلنا، مصطفی رحمانی فضلی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش وزارت کشور در خصوص حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو یادآور شد: پیام‌های تسلیت و مدبرانه رهبر معظم انقلاب موجبات دلگرمی مسئولان و آسیب‌دیدگان حادثه و خانواده آنها را فراهم نمود. همچنین تدبیر رئیس جمهور در خصوص این حادثه مهمترین تکیه‌گاه و پشتیبان دست‌اندرکاران در اقدامات انجام شده بود که از اهتمام جدی ایشان تشکر می‌کنم. همدلی و همراهی نمایندگان مجلس به خصوص ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی ذیربط تأثیر بسزایی در ارتقای تصمیمات و ارائه خدمات داشت البته مردم نیز با حضور گرم خود در تشییع پرشکوه شهدای آتش‌نشان الهام‌بخش ایام دفاع مقدس شدند.

وزیر کشور در توضیح گزارش خود طی ۳ مقطع قبل حادثه، حین حادثه و پس از حادثه افزود: ساختمان پلاسکو در سال ۱۳۳۷ پروانه صادر و در سال ۱۳۴۱ پایان  و به بهره برداری رسید. از منظر شهرسازی در طرح تفصیلی جدید تهران موقعیت ملک در زیر پهنه گستره و محورهای تجاری، اداری و خدماتی و با عملکرد و مقیاس منطقه‌ای تعریف شده است.

او ادامه داد: به لحاظ تأسیساتی این ساختمان فاقد پارکینگ، سیستم گرمایش مرکزی و لوله‌کشی گاز می باشد و از نظر سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی نیز فاقد سیستم‌های اعلام و اطفای حریق خودکار بوده اما مجهز به کپسول اطفای حریق و سیستم جعبه‌ای آب بوده که عملکرد آنها نیز در زمان وقوع حادثه باید مورد بررسی قرار گیرد.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: قوانین و مقررات متناسب با دستگاه‌های مسئول که می‌بایست انجام وظیفه می‌کردند بدین شرح است، شهرداری تهران به استناد بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها وظیفه اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل  و حریق  و همچنین رفع خطر از بناها، دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه‌ها و اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی را به عهده دارد. در تبصره این ماده نیز آمده است شهرداری وظیفه دارد کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و ... و رفع مزاحمت‌های مندرج در ماده خود را پس از کسب نظر مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن ابلاغ مهلت‌دار متناسب صادر و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به اجرا گذاشته نشود شهرداری رأساً با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر و مزاحمت نموده و هزینه مصروف را به ازای صدی ۱۵ خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.

وزیر کشور مقررات مربوط به سازمان آتش‌نشانی را یادآور شد و افزود: به موجب ماده ۳ اساسنامه آتش‌نشانی وظیفه نجات جان انسان‌ها و مهار و اطفای حریق، مسئول نظارت و کنترل و تحقق شرایط ایمنی، ساختمان‌ها و استانداردهای و تجهیزات آنها در مقابل سوانح را دارد.

وی گفت: مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این مأموریت از طرف شهرداری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران تاکنون۷ اخطار به هیأت مدیره ساختمان پلاسکو داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده شهرداری تهران در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق ساختمان را برگزار کرده، همچنین پس از بازدیدهای صورت گرفته از ساختمان دستور العمل ایمنی ساختمان نیز توسط آتش‌نشانی در شهریور ۹۵ تهیه و به هیأت امنا ابلاغ شده است.

رحمانی فضلی افزود: پیش از اقدام عملی مناسب از سوی دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باید دقیقاً بررسی شود که چگونه عمل کردند، شورای اسلامی شهر تهران نیز به استناد بند ۱۹ ماده ۷۱ قانون شوراها برای اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش‌سوزی مسئول بوده که تاکنون ۴ مصوبه داشته است. نحوه اجرای مصوبات و کفایت آنها در حال بررسی می‌باشد.

وزیر کشور ادامه داد: کارفرمایان و مسئولان واحدهای تولیدی به موجب ماده ۹۱ قانون کار مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت، سلامتی و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را فراهم نموده و در اختیار آنها قرار دهند که این موضوع در دستور بررسی است، از جمله مقررات بهداشتی – ایمنی به سایر واحدهای صنفی که از طرف مراجع ذیربط وضع می‌شود از وظایف و اختیار مجامع صنفی است.


رئیس اتاق اصناف: آسیب شدید 585 بنگاه صنفی در حادثه پلاسکو و بیکارشدن 3000 کارگر

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه 585 بنگاه صنفی در حادثه پلاسکو آسیب شدید دیده‌اند، گفت: از این تعداد حدود 305 واحد به طور کامل سوخته و 3000 کارگر بیکار شده‌اند.

علی فاضلی گفت: از ابتدای بروز حادثه پلاسکو نگاه و رویکرد اتاق اصناف تشکیل کارگروه هایی برای ساماندهی آسیب دیدگان به دور از همه جنجال هایی بود که برخی ها آفریدند. لازم است از دولت و مجموعه مدیران شهری بخصوص شهردار برای ساماندهی و نجات جان مصدومان تقدیر کند.

وی در توضیح کمیته های تشکیل شده در اتاق اصناف با محوریت اتاق اصناف تهران گفت: این کمیته ها به چند موضوع توجه خاص داشتند که شامل جمع آوری و ارزیابی اطلاعات اصناف آسیب دیده از حیث خسارات جانی و مالی و برآورد خسارات، کارگروه حقوقی برای بررسی وضعیت حقوقی مالکان و کارگران، کارگروه ساماندهی برای تعیین تکلیف وضعیت بیکاران، احقاق حقوق کارگران و بازگرداندن آنها به چرخه فعالیت است.

رئیس اتاق اصناف در ادامه گفت: در حادثه پلاسکو 585 بنگاه صنفی آسیب شدید دیده اند و برخی از آنها یعنی حدود 305 واحد به طور کامل سوختند و 3000 کارگر بیکار شدند.

فاضلی تاکید کرد که نگاه و رویکرد اتاق اصناف بازگرداندن سریع کارگران به چرخه کار بود تا وضعیت معیشتی آنها دچار اختلال نشود در همین زمینه کارگروهی از سوی دولت به محوریت معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد که در آن رئیس بنیاد مستضعفان و شهردار نیز حضور دارد که از این حیث جای تقدیر دارد. تا اینجای حادثه،‌ حادثه مهار شد و دولت مجموعه تمهیدات را در نظر گرفت البته امیدواریم دستگاه های ذیربط بخصوص بانک ها در ارائه خدمات کوتاهی نکنند.

رئیس اتاق اصناف در ادامه با بیان اینکه یک سوم بناهای تجاری کشور آسیب پذیر هستند، گفت: متاسفانه اصناف در امر سیاست گذاری بخصوص در امور شهری اختیاری ندارد و شرکت داده نمی شود. پس تقاضای ما این است که به این 3 میلیون بنگاه توجه بیشتر شود که متاسفانه شرایط خوبی در نظام برنامه ریزی کشور ندارند. تاکنون اصناف در 5 برنامه توسعه دیده نشده اند و متاسفانه در برنامه ششم نیز دیده نشده اند.

فاضلی در پایان از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که احترام خاصی به 3 میلیون بنگاه صنفی داشته باشد که شرکت 50 هزار بنگاه تولیدی کشور را رهبری می کند.

نجفی: رفع خطر از ساختمان پلاسکو لزوماً نیازمند پلمپ آن نبوده است

رئیس کمیته پیگیری حادثه ساختمان پلاسکو در مجمع نمایندگان تهران، گفت: رفع خطر از ساختمان پلاسکو لزوماً نیازمند پلمپ آن نبوده است.

محمدرضا نجفی اظهار کرد: بسیار ناخرسندیم که ایام دهه فجر را در حالی گرامی می‌داریم که کام مردم از واقعه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو که به شهادت آتش‌نشانان منجر شد، تلخ است.

وی افزود: ما باید این حادثه را از ابعاد گوناگون بررسی کنیم و از آن درس بگیریم تا در ابعاد کوچک هم از وقوع چنین حوادثی پیشگیری شود. مجمع نمایندگان تهران بر همین اساس کمیته‌ای را برای شناخت عوامل بروز این واقعه تشکیل داد و نتایجی را به دست آورد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه آگاهی از شرایط ساختمان پلاسکو و سطح ایمنی آن این واقعه را پیش‌بینی پذیر کرده بود، گفت: بر همین اساس افزایش ایمنی و کاهش مخاطرات ساختمان پلاسکو باید در اولویت قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه رفع خطر از ساختمان پلاسکو تلازم تام و تمامی با تعطیلی و پلمپ آن داشته است، گفت: به موجب مواد قانونی شهرداری موظف به رفع خطر از شهر و اماکن عمومی است و اینکه اقدام به ایمن‌سازی این اماکن کند. ضمن اینکه عدم اقدام اصلاحی برای بهبود ایمنی این ساختمان و بسنده کردن به اخطارها از جمله عوامل زمینه‌ساز این واقعه بوده است.

نجفی خاطرنشان کرد: مسئولیت احتمالی مالکین، سرقفلی‌داران و وزارت کار در ایمن‌سازی ساختمان برابر ضوابط باید بررسی شود. همچنین ابعاد وسیع خسارت جانی و مالی این واقعه و شیوه و اثربخشی مدیریت بحران نیز نیازمند بررسی کارشناسانه است و باید با تحلیل عمیق و همه جانبه ارزیابی شود.

رئیس کمیته ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه کفایت تجهیزات و ابزار مناسب برای مدیریت بحران محل پرسش است، یادآور شد: ما باید نگران وقوع حوادث مشابه باشیم و تدابیر لازم را برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه انجام دهیم. در همین راستا باید نسبت به ارزیابی کارشناسانه ساختمان‌های مرتفع، رفع خطر، تقویت مدیریت بحران و اجتناب از احداث ساختمان‌های مرتفع در مکان‌های نا ایمن اقدام شود.

نجفی در پایان با تسلیت ضایعه شهادت آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو از تلاش‌های مدیران و کارکنان دستگاه‌های نهادهای مختلف به ویژه آتش‌نشانان و دستگاه‌های امدادی و سازمان‌های مردم نهاد و مردم تقدیر کرد و گفت: نقد افراد و دستگاه‌ها از جمله شهرداری به معنی نادیده گرفتن خدمات ارزشمند آنها نیست بلکه مردم حق دارند از خدمات شهری مناسب برخوردار باشند.

رئیس کمیسیون اجتماعی: چرا یک آتش‌سوزی ساده در یک مغازه به یک فاجعه تبدیل شد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر لزوم مدیریت یکپارچه شهری و طراحی نظام ایمنی در کلانشهرها تأکید کرد.

سلمان خدادادی با ارایه گزارش این کمیسیون اظهار کرد: پلاسکو یک علامت سوال بزرگ در قلب شهر تهران بود. من امیدوارم هرچه زودتر بازسازی پلاسکو شروع شود اما نه فقط بازسازی فیزیکی بلکه باید اقدام به بازسازی تفکر مدیریت و ایمنی شهر تهران شود.

وی با تأکید بر لزوم شناسایی عوامل بروز این حادثه، اظهار کرد: این امر از آن رو اهمیت دارد که ساختمان‌های بلندمرتبه دیگر تهران هم محصول همین شرایط است و احتمالاً آنها هم به اندازه پلاسکو آسیب‌پذیرند.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که چه عواملی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را به فروپاشی آن متصل کرد؟ افزود: باید ببینیم آنچه پلاسکو را آسیب‌پذیر کرد چه بود و مدیریت بحران در روزهای بعد چگونه بود؟ قطعاً باید برای ممانعت از بروز چنین وقایعی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام شود و این موضوع به صورت همه جانبه ارزیابی شود که کدام سیاست غلط، تخصیص نامناسب بودجه، ناکارآمدی در مدیریت صحنه و بی‌تدبیری در اطلاع‌رسانی باعث بروز این فاجعه و شدت یافتن ابعاد آن شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: ما معتقدیم اگر به این سوالات پاسخ داده شود و برای آن چاره اندیشی شود دیگر شاهد این نخواهیم بود که حریق در یک واحد تجاری تبدیل به فاجعه شود. این یک حادثه معمولی بود اما چه شد که به بحران ملی تبدیل شد و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد؟ این تنها یک آتش‌سوزی ساده در مغازه‌ای بود که چهار ساعت طول کشید و نهایتاً منجر به ریزش ساختمان شد. ما باید بررسی کنیم چه ضعفی داشتیم که نتوانستیم آتش‌سوزی یک مغازه را مهار کنیم.

خدادادی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی مجلس در پی دستور رئیس مجلس، اظهار کرد: ما از روز بعد از حادثه با هماهنگی وزارت کار اقداماتی را انجام دادیم که به مصوباتی در دولت منجر شد و معتقدیم باید به دنبال مدیریت یکپارچه بحران برویم. چندین سال است که کشورهای دنیا مدیریت واحد شهری دارند اما ما در این زمینه همچنان با مشکل مواجه هستیم.

وی در پایان با تأکید بر لزوم ابهام‌زدایی از قوانین، تأکید کرد: ما نیازمند طراحی نظام ایمنی کلانشهرها با اولویت شناسایی ساختمان‌های پرخطر هستیم و امیدواریم پلاسکو درسی برای همه ما باشد تا شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.

رضایی: شهرداری و دولت به تنهایی توان پیشگیری از حوادث مشابه پلاسکو را ندارند

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارایه گزارش اولیه‌ از حادثه پلاسکو، گفت: در کشوری که بیش از 60 هزار هکتار بافت فرسوده دارد باید اراده و عزم جدی و ملی در دستگاه‌های مسئول شکل بگیرد چراکه شهرداری و دولت به تنهایی توان پیشگیری از حوادث مشابه پلاسکو را ندارند.

محمدرضا رضایی با قرائت گزارش اولیه کمیسیون عمران از روند مدیریت بحران حادثه پلاسکو، گفت: این گزارش، گزارش اولیه در خصوص روند کار کمیسیون در حادثه پلاسکو است و گزارش نهایی و قصور دستگاه‌ها در این حادثه در قالب گزارش ماده 49 به اطلاع مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به حادثه پلاسکو، گفت: ساختمان پلاسکو ساعت 7:59 صبح دچار حریق شد و آتش در مرحله اول اطفاء شد اما مجدداً آتش توسعه یافت و سازه فولادی ساختمان پلاسکو به دلیل عدم پیش‌بینی‌های ایمنی و استقرار تجهیزات اطفاء حریق و سایر تجهیزات مورد نیاز برای جمع کردن اطفاء نتوانست در برابر شدت آتش مقاومت کند.

وی با بیان اینکه حادثه پلاسکو به صورت گسترده در فضای مجازی اطلاع‌رسانی شد، گفت: حضور مردم در ساعات اولیه آتش ‌گرفتن ساختمان پلاسکو که برای کمک‌رسانی به حادثه دیدگان در خیابان جمهوری تهران حضور یافته بودند موجب ایجاد چالش برای امدادرسانان شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه سخنان به موقع مقام معظم رهبری موجب شکل‌گیری روحیه هم‌افزایی در همه دستگاه‌ها و بسیج همه امکانات امدادرسانی شد. به نحوی که امکانات دولتی و خصوصی پای کار آمد و مدیریت بحران حادثه پلاسکو توانست پس از چند روز آوار برداری ساختمان پلاسکو را به اتمام برساند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های عمران، بهداشت و درمان و اجتماعی، گفت: در ساعات اولیه حادثه پلاسکو، دکتر لاریجانی سه کمیسیون مجلس را مأمور رسیدگی به ابعاد این حادثه کرد. بر همین اساس هیأتی مشترک از سه کمیسیون شد و در جلسات مدیریت بحران که در وزارت کشور تشکیل شد، حضور یافت و پس از آن با حضور در محل حادثه به صورت میدانی از ابعاد آن بازدید کرد و سپس در جلسات متعدد ستاد مدیریت بحران و در جلسه با سران کشور به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه و برنامه‌های قابل اجرا پرداخت.

وی ادامه داد: آواربرداری، امداد و نجات، روش‌های مدیریت بحران، نحوه کنترل محیط حادثه، ارزیابی کمی و کیفی ادوات و نیروی به کار گرفته شده و کلیه اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت حادثه پلاسکو از جمله محورهایی است که در گزارش کمیسیون عمران مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم جهرم در مجلس استفاده از مدیران حاضر در مقطع زمانی فرو ریختن ساختمانی در رشت در دهه 80 را از دیگر اقدامات کمیسیون عنوان کرد و افزود: با وزرا، صاحب نظران،‌ صاحبان تجربه مدیریت بحران و مدیران صاحب تجربه در حادثه فرو ریختن ساختمانی در رشت ابعاد حادثه پلاسکو را بررسی کردیم.

رضایی با بیان اینکه پرسش‌های جدی در خصوص حادثه پلاسکو همچنان باقی است، ادامه داد: آیا ساختار مدیریت بحران دارای تجهیزات، نیروی انسانی و برنامه‌های مدیریت بحران هست؟ آیا توانسته خود را به استانداردهای جهانی ارتقاء دهد؟ آیا امکانات و تجهیزات کشور در قالب بانک اطلاعاتی مدون شده است؟ این پرسش‌ها سوالاتی است که در گزارش دوم کمیسیون عمران به آنها پاسخ داده خواهد شد.   

رئیس کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: با وجودی که دارای قوانینی چون قانون شهرداری‌ها، قانون کار و قانون موجر و مستأجر هستیم تا از بروز چنین حادثه‌ای پیشگیری شود، آیا اصلاً دستگاه‌های مسئول اراده‌ای برای توجه به این قوانین داشتند؟ پاسخ به این پرسش نیز در گزارش دوم کمیسون عمران از حادثه پلاسکو ارائه خواهد شد.

امینی‌فرد: اقدامات اورژانس و هلال احمر در حادثه پلاسکو مطلوب بود

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدامات اورژانس و هلال احمر در حادثه پلاسکو را مثبت ارزیابی کرد و گفت که سهل‌انگاری و اغماض مسئولان در کنار بی‌مبالاتی پاره‌ای از هموطنان در ساختمان پلاسکو از جمله مواردی است که باید مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد.

محمدنعیم امینی‌فرد در ارائه گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی ابعاد حادثه پلاسکو با تسلیت به خانواده‌های شهدای آتش‌نشان گفت: بعد از دستور رئیس مجلس مبنی بر اقدام مناسب کمیسیون‌های ذیربط، کمیسیون بهداشت نیز به بررسی‌های مربوط به حوزه کاری‌اش پرداخت که گزارش کمیسیون بهداشت بیشتر متمرکز در وجوه پزشکی است.

وی توضیح داد: طبق آمارهای ارائه شده کل مصدومان و فوتی‌های این حادثه 235 نفر بود که از این تعداد 180 نفر در محل حادثه درمان شده و 55 نفر به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند که یک نفر از عزیزان فوت شد و 53 نفر با حال عمومی خوب مرخص شدند. 16 نفر نیز به شهادت رسیدند.

امینی‌فرد با قدردانی از سرویس‌های درمانی اورژانس و بیمارستان های دولتی و خصوصی گفت: کمیسیون بهداشت در ادامه بررسی‌هایش در جلسه کمیسیون عمران با حضور کلیه مسئولان واحدهای عملیات به تفسیر ابعاد حادثه را بررسی کرد. همچنین برخی از اعضای هیات رئیسه و رئیس کمیسیون نیز در محل ستاد آتش نشانی تهران حاضر شدند. تمامی این بررسی‌ها نشان دهنده عملکرد مناسب هلال احمر و اورژانس و بیمارستان‌هاست، بخصوص از این جهت که تیم های روانپزشکی و روان درمانی توانستند کمک های روان درمانی را ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جمع بندی درباره حادثه پلاسکو گفت: اولین موضوع سهل انگاری و اغماض مسئولان در اجرای قانون و عدم برخورد با تغییر کاربری های متعدد و بیمه نبودن واحدهای فعال است که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد چون موارد مشابهی همچون وضعیت ساختمان پلاسکو در تهران و کلان شهرهای دیگر داریم.

وی قانون گریزی را از دیگر ابعاد این حادثه دانست که باید مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد.

امینی فرد همچنین با انتقاد از کمبود آموزش های لازم به مردم در امر حفاظت از خود،‌ جامعه و محیط کار بر لزوم آموزش های بیشتر از زمان دوران پیش دبستانی و دبستان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در مقطع فعلی وجدان عمومی متاثر شده است صدا و سیما می تواند با حضور جدی تر آموزش های لازم را به مردم بدهد.

امینی فرد همچنین با اشاره به حادثه خیز بودن کشور بخصوص در بعد حوادث ترافیکی گفت: متاسفانه ضایعه از دست دادن 16 آتش نشان غم انگیز بود اما نباید فراموش کنیم که به طور متوسط در هر روز 42 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند. این موضوع خود اهمیت توجه بیشتر به ساختار اورژانس و تشکیلات بهداشت و درمان بخصوص در مورد اورژانس بیمارستانی را نشان می دهد.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح کیفیت اورژانس بیمارستانی و کاهش آن در ضایعات انسانی گفت: با توجه به مصوبه مجلس درباره تشکیل سازمان اورژانس کشور لازم است دولت و وزارت بهداشت و مجلس تمهیدات لازم برای ارتقای سطح کیفی اورژانس بیمارستای و اورژانس را داشته باشند تا بتوان در مواقع بروز حادثه خدمات لازم ارائه کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان