تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
علی خرم در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

ضرورت توجه به دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی

نماينده پيشين ايران در مقر اروپايي سازمان ملل متحد درباره توسعه دیپلماسی عمومی گفت: امیدوارم خیلی ها متوجه شوند که دوران سخت افزاری به پایان رسیده و وارد دوران نرم افزاری شده ایم.
رویداد۲۴نماينده پيشين ايران در مقر اروپايي سازمان ملل متحد درباره توسعه دیپلماسی عمومی گفت: امیدوارم خیلی‎ها متوجه شوند که دوران سخت‎افزاری به پایان رسیده و وارد دوران نرم‎افزاری شده‎ایم.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان  مقام ریاست‎جمهوری آمریکا از اولین قانون‎هایی که به امضا رساند، گذاردن نام ایران در بین کشورهایی که برای ورود به آمریکا منع شده اند، بود. بعد از این تصمیم ترامپ، در داخل کشورمان توصیه به  عمل مقابله به مثل شد و از آنجا که مسابقات کشتی جهانی کرمانشاه را در پیش روداشتیم در اینکه کشتی‎گیرانی آمریکایی اجازه ورود به ایران را داشته باشند یا خیر، بحث‎هایی به میان آمد.

در ابتدا تصمیم بر این شد تا از ورود کشتی‎گیران آمریکایی ممانعت به عمل آید، اما پس از مدتی دستگاه دیپلماسی در این رابطه به این نتیجه رسید که حضور ورزشکاران آمریکایی به داخل کشوررا پذیرا باشد. نتیجه این تصمیم‎گیری برای ایران کاملا سودآور بود، آمریکایی‎ها پس از بازگشت به کشور خود جز تعریف از ایران حرف دیگری به میان نیاوردند و حتی جردن باروز، کاپیتان تیم ملی کشتی آمریکا پرچم مخالفت با ترامپ را در دست گرفت.

در دوشنبه همین هفته، اصغر فرهادی کارگردان برجسته کشورمان برای بار دوم موفق به دریافت جایزه اسکار برای فیلم «فروشنده» شد. وی علیرغم آنکه برای ورود به کشور آمریکا مشکلی نداشت، اما به نشانه اعتراض به این تصمیم رئیس جمهور تازه کار آن کشور دو دانشمند ایرانی را به عنوان دریافت کننده‎های جایزه اسکار معرفی کرد. 

در این رابطه هم نتیجه به مانند حضور کشتی‎گیران در کشورمان شد. نام ایران با وجود تندروی‎های ترامپ بر علیه آن از تریبون مهمترین جشن سینمایی دنیا به زبان آورده شود و موجی بر علیه این سیاست‎ نژادپرستانه رئیس‎جمهور آمریکا در بین هنرمندان سراسر جهان به وجود آمد. 

علی خرم، نماينده پيشين ايران در مقر اروپايي سازمان ملل متحد در این باره که به کدام دلیل ایران به جای تهدید و اظهارنظرات تند از دیپلماسی عمومی مانند هنر و ورزش بهره نمی‎برد به رویداد۲۴ گفت: کسانی که در سیاست خارجی کار می‎کنند همین دیدگاه را دارند و مایل هستند از دیپلماسی عمومی استفاده شود زیرا تقریبا اکثر کشورهای توسعه یافته سعی می‎کنند به جای استفاده از دیپلماسی کلاسیک از دیپلماسی عمومی بهره ببرند، البته نه بدین معنا که دیپلماسی کلاسیک تعطیل شود اما می‎توان گفت کسانی که با دیپلماسی سر و کار دارند به پیشرفت دیپلماسی عمومی معتقدند.

وی در این باره ابراز کرد: اما در نظام هنوز هم برخی به اینکه جایگاه دیپلماسی عمومی تا چه اندازه اهمیت دارد، قانع نشده‎اند. نیاز است تا در حال حاضر دیپلماسی عمومی را پیش برد، زیرا حتی تبلیغات هم دیگرکارایی سابق خود را از دست داده و به این دلیل نمی‎شود به مانند 50 یا 100 سال گذشته در جهان رفتار کرد.

خرم در ادامه افزود: آمریکا تا 20 سال پیش چیزی به نام فوتبال نداشت، یک فوتبال آمریکایی در این کشور بود که همه چیز در آن محقق می‎شد و یا ورزشی تحت عنوان کشتی شناخته شده نبود، اما با درک تاثیرات فوتبال و کشتی بر افکار عمومی جهان الان فوتبال در آن کشور بسیار مطرح است و در خصوص کشتی هم در سطح کشورهای صاحب نام پیش رفته است.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد بیان کرد: کشور آمریکا با وجود آنکه غول‎های رسانه‎ای را در اختیار دارد در زمینه هنر و ورزش سرمایه‎گذاری می‎کند و تاثیری که در این رابطه می‎گذارد اصلا قابل قیاس با برخی از خبر سازی‎ها نیست، اما  متاسفانه ما در زمینه‎هایی سرمایه‎گذاری کرده‎ایم که نتیجه قابل انتظاربه دست نیامده است.

وی در ادامه توضیح داد: به طور قطع آقای فرهادی، فیلمساز موفقی بوده و کسانی که مدعی هستند این جایزه جنبه سیاسی دارد، این موضوع را مطرح نمی‎کنند که ارزش آن برای ایران تا چه اندازه زیاد بوده و تاثیری که گذاشته بسیار قابل توجه است حال می‎خواهد سیاسی باشد یا خیر. اینکه دو دانشمند ایرانی را برای دریافت جایزه معرفی شدند، بسیارجالب توجه است زیرا چنین مطرح شد که ایرانی ها در این سطح جای دارند و کشور آمریکا باید بابت کار کردن آنان سپاسگذار باشد.

خرم در این خصوص به بحث توریسم نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هنر، ورزش و توریسم همگی در زمره دیپلماسی عمومی قرار دارند و در این باره باید اشاره کرد تاثیری که توریسم بر دیپلماسی عمومی دارد غیر قابل انکار است. 

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در این باره یادآورشد: امیدوارم خیلی ها متوجه شوند که دوران سخت افزاری به پیایان رسیده و وارد دوران نرم افزاری شده ایم. به عبارتی دیگر باید از روش های نرم افزاری برای تاثیر گذاری بهره برد، البته سخت افزاری هم در جای خود لازم است ولی اینکه براین اعتقاد باشیم صرفا از این راه اهداف خود را پیش ببریم و یا خود را به رخ دیگران بکشیم درست نیست و قطعا آقای فرهادی با جایزه اش نشان داد که موفق تر از کسانی که چنین می اندیشند، عمل کرده است.

خرم در این رابطه اظهار داشت: اگر قرار است کشور ما به پیشرفت برسد باید همین راه را تقویت کنیم، تمام جهان با عامل توریسم سعی می کنند بسیاری از مشکلات  خود را بر طرف کنند. مشاهده می شود زمانی که توریست ها از ایران خارج می شوند مقاله هایی درخصوص تعریف از ایران می نویسندو این خودسبب معرفی کشورمان به دنیا می شود.  

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که وزارت امور خارجه در ابتدا اعلام کرد که اجازه ورود به ورزشکاران آمریکایی را نمی دهد، بسیار به این تصمیم انتقاد کردم که خوشبختانه ورق برگشت و ورزشکاران آمدند و نتیجه اش را هم مشاهده کردیم. بنابراین باید همین راه را در پیش بگیریم. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان