تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
هافینتگون پست از احتمال رویارویی ایران و عربستان گزارش داد

جنگ تاریخی برای سوریه

در شرایطی که ارتش سوری با حمایت روسیه به دنبال آزاد کردن حلب است تا نتیجه پنج سال جنگ داخلی را تعیین کند، عربستان آمریکا را به چالش کشیده که یک حمله زمینی به این کشور را رهبری کند، امری که می تواند یک جنگ تاریخی را بر سر کشوری که قرن ها بر سرش جنگ بوده، به راه اندازد.
رویداد24- در شرایطی که ارتش سوری با حمایت روسیه به دنبال آزاد کردن حلب است تا نتیجه پنج سال جنگ داخلی را تعیین کند، عربستان آمریکا را به چالش کشیده که یک حمله زمینی به این کشور را رهبری کند، امری که می تواند یک جنگ تاریخی را بر سر کشوری که قرن ها بر سرش جنگ بوده، به راه اندازد.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از هافینگتون پست، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تاکنون موضع خود در مورد عدم اعزام نیروی زمینی را حفظ کرده است. اما عربستان، امارات و بحرین هفته گذشته اعلام کردند اگر آمریکا رهبری را برعهده بگیرد، آماده حمله هستند. آنها سعی دارند از این طریق اوباما را مجبور کنند در مورد رویارویی با روسیه و ایران در سوریه تصمیم بگیرد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته در استانبول به احتمال تغییر موضع اوباما اشاره کرد و گفت اگر مذاکرات صلح ژنو به نتیجه نرسد، آمریکا آماده بکارگیری یک «راه حل نظامی» در سوریه است.

مذاکرات صلح بدون پیش شرط سازمان ملل روز چهارشنبه با ناکامی روبرو شد چراکه مخالفان به سرکردگی عربستان شرط گذاشتند که روسیه باید کمپین هوایی خود را متوقف کند. یک روز بعد عربستان اعلام کرد که با همراهی آمریکا آماده حمله به سوریه است. همان روز مشخص شد که ترکیه نیز در حال تدارک نیروهای خود در مرز سوریه است.

کارتر اشتون، وزیر دفاع آمریکا از اظهارات عربستان استقبال کرد اما در مورد اعزام نیروی زمینی آمریکا هیچ تعهدی نداد. اما سرتیپ احمد العسیری به شبکه تلویزیونی العربیه گفت که ممکن است در نشست هفته آینده ناتو در بروکسل تصمیم به مداخله در سوریه گرفته شود. کارتر نیز تایید کرد که ممکن است این مسئله در دستور کار قرار گیرد.

مقامات سعودی به سی ان ان گفتند که این جنگ با 150 هزار نیرو از عربستان، قطر، اردن، امارات، مراکش، سودان و مصر در ماه مارس تشکیل خواهد شد. 

این در حالی است که وزیر دفاع روسیه نیز از آماده شدن ترکیه برای حمله به سوریه خبر داده است. ترکیه که جنگ علیه نیروهای کرد پ ک ک در سوریه را بار دیگر آغاز کرده، مصمم است که هرگونه شانس شکل گیری یک دولت مستقل کردی در سوریه را نیز از بین ببرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور مانع از حضور کردهای سوریه در مذاکرات بی نتیجه ژنو شد.

دلیل واقعی تلاش این کشورها برای مداخله در سوریه این است که مداخله نظامی روسیه در دفاع از دولت سوریه علیه داعش و دیگر گروه های افراطی موفقیت آمیز بوده است. بسیاری از این گروه ها از سوی عربستان، ترکیه و آمریکا با هدف سرنگونی دولت اسد، حمایت می شوند.

در حال حاضر روسیه و سوریه خطوط انتقال کالا به نیروهای مخالف در حلب توسط ترکیه را متوقف کرده اند و بازپس گیری حلب نقطه عطف مهمی در این جنگ خواهد بود. ضمن اینکه نومحافظه کاران در واشنگتن نیز احتمالا نمی توانند منتظر بمانند و شاهد پیروزی روسیه در سوریه باشند. آنها دست کم خواستار مقابله نیروهای زمینی آمریکا با روس ها و تاثیرگذاری بر نتیجه نهایی خواهند شد.

شاید همین حالا هم شاهد یک جنگ حماسی با تاثیرات تاریخی هستیم. روسیه همین حالا در سوریه حضور دارد و ورود آمریکا و متحدانش خطر یک مقابله مستقیم میان دو ابرقدرت هسته ای جهان را به دنبال دارد. 

برچسب ها: روسیه ، منطقه ، جنگ ، حمله
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان