تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
ورلد پالیتیکس ریویو:

آیا روحانی می‌تواند بر دو رقیب تندروی خود پیروز شود؟

در شرایطی که بخش عمده خاورمیانه با جنگ‌های داخلی، تروریسم، استبداد و فرقه‌گرایی دست‌به‌گریبان است، ایران هفته آینده دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار می‌کند.
رویداد۲۴- در شرایطی که بخش عمده خاورمیانه با جنگ‌های داخلی، تروریسم، استبداد و فرقه‌گرایی دست‌به‌گریبان است، ایران هفته آینده دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از پایگاه "ورلد پالیتیکس ریویو" (WPR)، باوجودآنکه اشتیاق عمومی چندان بالا نیست، این انتخابات تأثیر به سزایی بر چشم‌انداز توافق هسته‌ای 2015 میان ایران و شش قدرت جهانی، روابط ایران و آمریکا، و اقتصاد بیمار ایران خواهد داشت. 

چهار سال پیش اکثریت مطلق مردم با اشتیاق از برنامه حسن روحانی برای حل پرونده هسته‌ای ایران و بهبود شرایط اقتصادی حمایت کردند. آن کثرت حال تااندازه‌ای از بین رفته و فرصتی را برای دو رقیب اصلی اصولگرا، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی ایجاد کرده است. آن‌ها با لفاظی های پوپولیستی روحانی را متهم به مانور بیش از اندازی روی برجام و عدم تأثیرگذاری روی کشورهای غربی بر لغو تمام تحریم‌های بین‌المللی می‌کنند. تکرار این عقیده که برجام بدترین توافق تاریخ است از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باعث شده مواضع تندروها علیه روحانی از جهات مختلف شدت بگیرد.

نهایتاً این انتخابات میان دو پارادایم متفاوت برگزار می‌شود؛ یکی از سوی روحانی که خواهان مشارکت دوباره ایران در عرصه اقتصاد جهانی، یک سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی ایران و مداخله کمتر دولت در زندگی مردم است، و دیگری از سوی مخالفانش که خواهان خودکفایی اقتصادی، سیاست خارجی مبتنی بر ارزش‌ها و اجرای سخت‌گیرانه قوانین اسلام در خانه است.

باوجودآنکه شش نامزد در این انتخابات شرکت کرده‌اند، سه کاندید شانس جدی برای پیروزی ندارند. این رقابتی میان قالیباف، رئیسی و روحانی است.

قالیباف 55 ساله در حال حاضر شهردار تهران است. او در جنگ ایران و عراق در دهه 1980 جنگیده و تا فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران و پس‌ازآن فرماندهی پلیس پیش رفته است. رئیسی 57 ساله تجربه قابل‌توجهی در امر قضاوت داشته و در سال‌های 2014 تا 2016 دادستان بوده است. او تا همین یک سال پیش ناشناخته بود تا اینکه رهبر معظم ایران او را به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی برگزید. 

آیا روحانی 69 ساله میانه‌رو که تحت حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم بود، می‌تواند آن‌ها را شکست دهد؟ روحانی تاکنون سمت‌های بسیار حساسی در ایران داشته است. او یک عمل‌گرای واقعی در سیستم انقلابی است که اغلب هم با تندروی‌ها روبرو است.

استراتژی روحانی این است که انتخابات را به یک همه‌پرسی در مورد توافق هسته‌ای تبدیل کند. او تأکید می‌کند که توافق هسته‌ای و رویکرد مصالحه با غرب مانع از جنگ با آمریکا و اسرائیل شد. این در حالی است که ازآنجایی‌که رهبر معظم ایران این توافق را به شکل علنی تأیید کرده‌اند، رئیسی و قالیباف در این مورد، در حالت تدافعی قرار گرفته و امکان انتقاد مستقیم از برجام را ندارند. در عوض هر دو بر بعد اجرای این توافق و پیامدهای اقتصادی آن متمرکز شده‌اند. 

آن‌ها سعی می‌کنند این انتخابات را به یک همه‌پرسی در مورد شرایط اقتصادی تبدیل کنند و روی نارضایتی فراگیر در مورد رشد اقتصادی اندک، بیکاری، تورم و افزایش فساد سرمایه‌گذاری کرده‌اند. رئیسی و قالیباف که برای رأی‌دهندگان یک جناح مشترک رقابت می‌کنند، هر دو از روش پوپولیستی احمدی‌نژاد بهره برده و به مردم نیازمند وعده یارانه‌های بیشتر و رشد اقتصادی غیرواقعی را می‌دهند.

بااین‌حال نتیجه انتخابات هر چه باشد، اگر با صلح و آرامش و بدون اتهام به تقلب برگزار شود، تأکیدی است بر ثبات سیاسی ایران در شرایطی که بخش عمده خاورمیانه در آشوب است. 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان