تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

توهم از پیش برنده شدن در انتخابات تشویش اذهان عمومی است

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سال 88 تجربه خوبی برای مجریان و ناظران انتخابات بوده است و کاندیداها نیز از آن درس‌های فراوانی فراگرفته‌اند که مهم‌ترین آن عواقب حرکت به سمت تشویش اذهان عمومی است. این کار نتیجه خطرناکی به دنبال دارد و توهم برنده شدن در انتخابات پیش از شروع رأی‌گیری درحالی‌که هیچ نظرسنجی متقنی وجود ندارد، به این امر دامن می‌زند.
 رویداد۲۴-علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سال 88 تجربه خوبی برای مجریان و ناظران انتخابات بوده است و کاندیداها نیز از آن درس‌های فراوانی فراگرفته‌اند که مهم‌ترین آن عواقب حرکت به سمت تشویش اذهان عمومی است. این کار نتیجه خطرناکی به دنبال دارد و توهم برنده شدن در انتخابات پیش از شروع رأی‌گیری درحالی‌که هیچ نظرسنجی متقنی وجود ندارد، به این امر دامن می‌زند.

رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان از صبح روز سه‌شنبه به دنبال القا پیروزی سید ابراهیم رئیسی در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری هستند و براین موضوع در قالب گفت‌وگوهایی با کارشناسان تأکید می‌ورزند. جدا از اینکه نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها خلاف این امر را نشان می‌دهد، بارها از سوی نهادهای نظارتی اعلام‌شده کاندیداها نباید اقدام به پیروزی پیش از موعد کنند.

 نکته منفی حرکت فوق این است که اعلام نتیجه پیش از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به‌شدت بر فضای روانی جامعه تاثیرخواهد گذاشت و این تصور به وجود می‌آید که انتخابات از پیش تعیین‌شده است و مردم در تعیین سرنوشت خود بی‌تأثیر هستند.

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: سال 88 تجربه خوبی برای مجریان و ناظران انتخابات بوده است و کاندیداها نیز از آن درس‌های فراوانی فراگرفته‌اند که مهم‌ترین آن عواقب حرکت به سمت تشویش اذهان عمومی است. این کار نتیجه خطرناکی به دنبال دارد و توهم برنده شدن در انتخابات پیش از شروع رأی‌گیری درحالی‌که هیچ نظرسنجی متقنی وجود ندارد، به این امر دامن می‌زند.

وی در ادامه اضافه کرد: در این رابطه مهم‌ترین مسئولیت بر گردن شورای نگهبان به‌عنوان ناظر بر انتخابات است و مردم انتظار دارند که تخلفات مسلم و محرز برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی این نهاد رصد شود و خاطیان متوجه رفتار غیرقانونی خود بشوند.

رحیمی همچنین درباره هشدار قوه قضائیه به استانداران، فرمانداران و دهیاران تأکید کرد: برخی از رفتارها این روزها نیاز به تذکر دارد و مردم انتظار ندارند شاهد یکسری رفتارهای خارج از قانون باشند و اساسا نهاد قوه قضائیه باید به‌جای هشدارهایی که به پس از انتخابات مربوط می‌شود، اکنون را دریابد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این خصوص اظهار داشت: محور و ملاک ارزیابی‌ها در حوزه انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان است و در خصوص شوراهای شهر و روستا در اختیار هیئت نظارت بر انتخابات شوراها است در واقع هشدارهایی که چنین از سوی قوه قضائیه مطرح می‌شود، جنبه پیشگیرانه به همراه ندارد و مردم انتظار دارند تا شورای نگهبان با شفافیت بیشتری وارد عمل شود و بی‌طرفی خود را به اثبات برساند.

وی در ادامه افزود: الآن شرایطی در کشور حاکم شده که مسببات نگرانی مردم را فراهم آورده است زیرا به‌جای آنکه این هشدارها به کاندیداها بابت تخلفاتشان داده شود مردم را موردتوجه قرار داده‌اند و درواقع به آنان هشدار می‌دهند. این هشدارها باید به ناظران و مجریان انتخابات داده شود تا تمام رفتارهایشان بر اساس قانون باشد.

رحیمی یادآور شد: هر حرکتی که سبب ایجاد نگرانی مردم شود، محکوم است و فرق نمی‌کند که این امر از ناحیه مسئولان، مجریان و یا کاندیداها باشد. امروز مردم بیش از هر چیزی نیاز به آرامش دارند و بهتر آن است مسئولان به‌جای نگاه بدبینانه به مردم به سمت برخی از کاندیداها روند و مانع بهره‌برداری از بعضی امکانات و فضای برخی نهادها برای تبلیغات ریاست جمهوری شوند.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان