تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
موثقی، استاد دانشگاه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات را تشریح کرد

گفتمان اصول‎گرایی با دنیای مدرن و دموکراسی سنخیت ندارد

یک استاد دانشگاه گفت: گفتمان اصول‎گراها به خاطر بی‌مایگی علمی و منطقی زایش نیرو ندارد، این گفتمان که در دوره احمدی‎نژاد به طور کامل قالب شد؛ با دنیای مدرن و دموکراسی سنخیتی ندارد و فراتر از اهداف کلی به هیجانات دامن می‎زند. این گفتمان نیاز به تغییر دارد. انقلابی کسی است که خواستار تغییرات است.
رویداد۲۴یک استاد دانشگاه گفت: گفتمان اصول‎گراها به خاطر بی‌مایگی علمی و منطقی زایش نیرو ندارد، این گفتمان که در دوره احمدی‎نژاد به طور کامل قالب شد؛ با دنیای مدرن و دموکراسی سنخیتی ندارد و فراتر از اهداف کلی به هیجانات دامن می‎زند. این گفتمان نیاز به تغییر دارد. انقلابی کسی است که خواستار تغییرات است.

انتخابات ریاست‎جمهوری و تکرار پیروزی قاطع روحانی، مجهولات  زیادی را  روشن ساخت که یکی از مهم‎ترین آنها این بود که  مردم این بار به «پوپولیسم» نه قاطع گفتند و بر خلاف اینکه تندروها اصرار داشتند مردم از اقتصاد کشور ناراضی هستند و با دولت 4درصدی مخالف، این دولت در دور افتاده‎‏ترین و محروم‎ترین نقاط ایران نیز با اختلاف چشم‌گیر برنده انتخابات شد.
 
نکته دیگری که روشن شد این بود که مردم دیگر تن به گفتمان اصول‎گرایی نمی‎دهند و حتی وارد کردن چهره‎های پرطرفدار ورزشی و هنری مردم را به سمت گفتمان اصول‎گرایی نمی‎کشد. 

احمد موثقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در تحلیل نتایج انتخابات 29 اردیبهشت گفت: نتایج آراء اصول‎گراها در انتخابات ریاست‎جمهوری غیرمنتظره بود، به نظر می‎رسد بخش عمده‎ای از رای‎هایی که اصولگراها آورده‎اند بر می‎گردد به وعده‎های اقتصادی و شعارهای پوپولیستی‎شان و در واقع بازتولید گفتمان احمدی‎نژاد. آراء روحانی اما، دور از انتظار نبود، حتی در روستاها هم میزان آراء روحانی چشم‎گیر بود.

او در خصوص علل شکست اصول‎گراها در انتخابات گفت: گفتمان اصول‎گراها به خاطر بی‌مایگی علمی و منطقی زایش نیرو ندارد، این گفتمان که در دوره احمدی‎نژاد به طور کامل قالب شد؛ با دنیای مدرن و دموکراسی سنخیتی ندارد و فراتر از اهداف کلی به هیجانات دامن می‎زند. نگاه این گفتمان به غرب ساده‎انگارانه است و با واقعیت سازگاری ندارد.
 
موثقی ادامه داد: برخی از اصول‎گراهای قدیمی که پخته‎تر هستند متوجه شده‎اند که این گفتمان پاسخگوی نیازهای این جامعه نیست و نیاز به تغییر دارد. انقلابی کسی است که خواستار تغییرات است. در واقع ادامه حیات انقلاب موکول به تغییرات است. اگر میانه‎روها با هم ائتلاف کنند راهی برای گذر به دموکراسی باز خواهد شد. این راه می‎تواند به بهبود فضای کسب‎وکار، حل مشکلات جوانان، حل مشکل اشتغال و فقر، کم کردن شکاف طبقاتی و... بیانجامد. این راه همچنین می‎تواند فراتر از رشد اقتصادی منجر به توسعه شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نامزدهای اصول‎گرا حرف از اقتصاد می‎زدند، شعارها و وعده‎ها باید عقلانی باشد و باعث ثبات جامعه شود. عوام‎فریبی از نظر دین و اخلاق هم اشتباه است. با وجود وضعیت بد اقتصادی مردم و وعده‎های حمایتی گسترده اصول‎گراها نتیجه انتخابات را دیدیم، اصولگرایی پایگاه اجتماعی ندارد و اگر وعده‎های عوام‎فریبانه و حرکات پوپولیستی نبود بیشتر از 10 میلیون رای نمی‎آورد.

او با تاکید بر اینکه انتخابات اخیر نبوغ مردم را نشان داد بیان کرد: 70درصد جمعیت ایران شهری شده است، در هر خانواده روستایی حداقل یک تحصیل‎کرده وجود دارد، اینترنت بسیار گسترش پیدا کرده است و همه این عوامل باعث شد با وجود تبلیغات گسترده صداوسیما برای جناح رقیب مردم فریب وعده‎ها و شعارهای عوام‎فریبانه را نخورند. 

موثقی افزود: این قابل پیش‎بینی بود که مردم متوجه می‏‎شوند این شعارها واقعیت ندارد  این نشانه بلوغ و آگاهی مردم به خاطر جریان آزاد اطلاعات است. مردم در مقابل جریان افراطی احساس خطر می‎کنند. اگر این جریان رای می‎آورد این بار وضعیت کشور فاجعه بارتر از دوران احمدی‎نژاد می‎شد.

موثقی در پایان گفت: حمله به سفارت عربستان توسط تندروها باعث ایجاد ایران هراسی شده است، این بهانه را به ترامپ داده است که به کمک عربستان به ایران هراسی بپردازد. پیداست که این حرکات تندروها قدرت ایران را در منطقه ضعیف خواهد کرد. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان