تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
ایجاد 40 شرکت دانش‌بنیان از سوی محققان ایرانی مقیم خارج؛

جزئیات حمایت از کسب‌وکارهای فناورانه

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه 649 نفر از متخصصان ایرانی طی دو سال گذشته به ایران بازگشته و مستقر شده‌اند، گفت: از سوی این محققان تاکنون 40 شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است که از سوی معاونت علمی به مدت یک سال از آنها حمایت کرده‌ایم.
رویداد۲۴معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه 649 نفر از متخصصان ایرانی طی دو سال گذشته به ایران بازگشته و مستقر شده‌اند، گفت: از سوی این محققان تاکنون 40 شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است که از سوی معاونت علمی به مدت یک سال از آنها حمایت کرده‌ایم.

دکتر علی بیرنگ در حاشیه ششمین نمایشگاه اینوتکس  با اشاره به اجرای طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی مقیم خارج، افزود: این طرح از دو سال گذشته اجرایی شده است که تاکنون دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است.

وی از حضور 649 متخصص ایرانی مقیم خارج در کشور خبر داد و اظهار کرد: در طول دو سال گذشته 649 نفر از متخصصان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشته‌اند و مستقر شده‌اند.

بی‌رنگ در عین حال با بیان اینکه در سال اول اجرای این طرح استقبال خوبی از این طرح از سوی محققان ایرانی مقیم خارج صورت نگرفت، ادامه داد: متخصصان ایرانی مقیم خارج با این طرح آشنا نبودند، از این رو اعتمادی به وعده‌هایی که برای حمایت از آنها ارائه می‌شد، نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه رها کردن شرایط تحقیقاتی موجود در دانشگاه‌های خارج و بازگشتن به ایران تصمیم راحتی برای این محققان نبود، اضافه کرد: از این رو در یک سال اول ابهاماتی در زمینه فرآیند تایید مدارک، شرایط جذب و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشت.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در عین حال یکی از نقاط قوت کشور را سرعت تغییرات و تحولات در آن دانست و ادامه داد: 10 سال پیش فضای کنونی برای استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها وجود نداشت، ولی در 10 سال اخیر تحولات زیادی در این زمینه رخ داده است.

بیرنگ یادآور شد: کاری که ما در این مدت با اجرای این طرح انجام دادیم، این است که از زمان بازگشت متخصصان ایرانی به کشور به مدت یک سال از آنها حمایت می‌شود. به‌گونه‌ای که افرادی که می‌خواهند کسب و کار دانش‌بنیان راه‌اندازی کنند و یا فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی انجام دهند، مورد حمایت ما قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در این طرح 6 تا 7 مدل همکاری برای محققان ایرانی مقیم خارج در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: متخصصانی که به کشور باز می‌گردند، مایل هستند کسب و کارهای دانش‌بنیان راه‌اندازی کنند تا اینکه در جایی به عنوان عضو هیات علمی و یا محقق استخدام شوند.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری این رویکرد را بهترین رویکرد در شرایط اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و ادامه داد: بر این اساس خروجی اجرای این طرح طی دو سال، راه‌اندازی 40 شرکت دانش‌بنیان از سوی متخصصان ایرانی مقیم خارج در کشور بوده است.

بیرنگ با بیان اینکه در نمایشگاه اینوتکس 17 شرکت از این 40 شرکت محصولات خود را عرضه کرده‌اند، اظهار کرد: برخی از شرکت‌ها دستگاه‌های پیشرفته‌ای را تولید کرده‌اند که دانشگاه‌های مختلف تقاضای خرید آنها را داشته‌اند.

وی زمینه فعالیت این شرکت‌ها را در حوزه‌های خودرو و انرژی‌های نُو نام برد و یادآور شد: این متخصصان تجربیات خوبی را در دانشگاه‌های خارج از کشور کسب کرده‌اند و شبیه این تجربیات را در ایران در حال پیاده‌سازی کردن هستند.

به گفته وی، عمده این 40 شرکت در پارک‌های فناوری پردیس، مراکز نوآوری و زیرساخت‌های ایجادشده از سوی معاونت علمی مستقر شده‌اند.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به برخی از فعالیت‌های این شرکت‌ها گفت: یکی از این شرکت‌ها اقدام به ایجاد مرکز نوآوری شهری در منطقه خاک سفید کرده است. این مرکز قرار است راهکارهای فناورانه برای رفع معضلات شهر تهران ارائه دهد.

بیرنگ با تاکید بر اینکه اولویت ما در سال 96 تقویت این مدل کسب و کارها است، اضافه کرد: برای این منظور حمایت‌هایی از ایجاد این شرکت‌ها به عمل خواهد آمد.

به گفته وی، کمک به راه‌اندازی شرکت، ثبت شرکت، تهیه دفاتر کاری، ساخت نمونه اولیه، ارائه مشاوره‌های حقوقی و ارتباط با شرکت‌های مرتبط با حوزه کاری آنها از جمله خدماتی است که برای راه‌اندازی شرکت به متخصصان ایرانی مقیم خارج ارائه می‌شود.

بیرنگ، ارائه این خدمات را به مدت یک سال ذکر کرد و گفت: پس از یک سال این شرکت‌ها قادر هستند بر روی پای خود بایستند.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دانش‌بنیان‌شدن این شرکت‌ها را منوط به ضوابط و مقررات دانست و گفت: صاحبان این نوع شرکت‌ها دارای دانش فنی هستند که قادرند فناوری‌های نوین را به کشور منتقل کنند.

بیرنگ با بیان این‌که شرکت «تپسی» از جمله شرکت‌هایی است که از سوی یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه شریف راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: وی دوران تحصیل خود را در دانشگاه مریلند آمریکا گذرانده و بعد از بازگشت به کشور شرکت «تپسی» را راه‌اندازی کرده است.

اگرچه به گفته معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری «تپسی» یکی از شرکت‌های ایجادشده از سوی یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه شریف و ایرانیان غیر مقیم بوده که به کشور بازگشته است، اما سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در اقدامی از فعالیت «تپسی» در این شهر جلوگیری کرده است. به گفته سید مهدی علوی مقدم، مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری مشهد، «تپسی» مجوز و پروانه فعالیت ندارد، لذا تاکنون دو مرتبه اخطار برای «تپسی» صادر شده که مورد توجه آنها قرار نگرفته تا اینکه بالاخره با دستور قضایی پلمپ شده است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان