تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره تحرکات تازه در بهارستان

چرا اصولگرایان به دنبال تغییر ترکیب هیات رئیسه مجلس هستند؟

پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در چهار انتخابات اخیر یعنی دو ریاست جمهوری سال 92 و 96، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر صحنه سیاسی ایران شاهد یک چرخش قدرت از اصولگرایی به اصلاح‌طلبی بوده است.
رویداد۲۴-پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در چهار انتخابات اخیر یعنی دو ریاست جمهوری سال 92 و 96، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر صحنه سیاسی ایران شاهد یک چرخش قدرت از اصولگرایی به اصلاح‌طلبی بوده است. 

این چرخش قدرت که می‌تواند در سرنوشت نسل‌های آینده ایران تأثیرگذار باشد پیامدهای مهمی برای جریان پیروز و همچنین اصولگرایان به‌عنوان شکست‌خوردگان انتخاباتی خواهد داشت.

 بااین‌وجود از گوشه و کنار خبر می‌رسد که اصولگرایان به شکل‌های مختلف به دنبال ایجاد موازنه در فضای سیاسی هستند و می‌خواهند آب‌رفته را دوباره به جوی بازگردانند. 

یکی از نهادهایی که اصولگرایان به دنبال تغییر در آن برای ایجاد موازنه با اصلاح‌طلبان هستند مجلس شورای اسلامی و به‌صورت خاص هیئت‌رئیسه این مجلس است.

براین اساس شنيده‌ها حاكي از آن است برخي جريان‌هاي حاكم در مجلس شورای اسلامي و خارج از آن‌که از شكست ابراهيم رئيسي و جريانش احساس خطر كرده‌اند، تلاش مي‌كنند تا وزن سياسي را در كشور به حالت تعادل برسانند و نگذارند صددرصدی قدرت از دست محافظه‌كاران خارج شود.

ماجرا ازاین‌قرار است كه در روزهای اخیر نماینده جریان‌های مختلف مجلس شوراي اسلامي، مانند فراكسيون‌ اميد، ياران لاريجاني و پایداری‌ها همه دور يكديگر جمع شده بودند تا براي تركيب هیئت‌رئیسه ‌پارلمان ايران تصميم بگيرند.

گويا در اين دوره‌ قرار شده است، هیئت‌رئیسه‌ای كه به مدت یک‌ساله بهترين رويكرد را در قبال مسائل مختلف كشور در پیش‌گرفته بود، تركيبش برهم‌خورده وعده‌ای‌ از مخالفان دولت را در صدر بهارستان بنشانند تا ساز ناکوک بزنند.

طبق اخبار رسيده، گويا جريان‌هاي تمامیت‌خواه براي علی مطهري، مسعود پزشکیان و محمدعلی وكيلي سه نماینده تهران نقشه‌ دارند و سعي دارند تا آنان را حذف كنند.

این تحرکات البته با واکنش محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مواجه شده است. وی دراین‌باره عنوان کرده است: «خط قرمز فراکسیون امید در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس حفظ مطهری و پزشکیان است».

رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشره مبنی بر تعامل با اصولگرایان برای انتخاب وی به‌عنوان رئیس و انتخاب حاجی بابایی به‌عنوان نایب‌رئیس مجلس گفت: این خبر را تکذیب می‌کنم. ما کارگروهی برای مذاکره با اصولگرایان داشتیم و من هم ملاقاتی با آقای حاجی بابایی داشتم که در این ملاقات تأکید بر همدلی و تفاهم صورت گرفت و اصلاً وارد هیچ مصداقی نشدیم، لذا اینکه شایعه شد درباره رئیس و نواب رئیس توافق کرده‌ایم را تکذیب می‌کنم.

او درباره شایعات مطروحه مبنی بر جایگزینی حاجی بابایی به‌جای مطهری به‌عنوان نایب‌رئیس مجلس گفت: راهبرد ما حفظ دو نایب‌رئیس فعلی به دلیل عملکرد، جایگاه و تدبیر خوب آن‌ها در اداره مجلس است. از سوی دیگر در جلسه اخیر فراکسیون امید مسعود پزشکیان به‌عنوان کاندیدای این فراکسیون برای انتخابات رئیس مجلس معرفی‌شده است. 

هرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید دراین‌باره عنوان می‌کند: « جلسه فراکسیون امید با بیش از ۹۰ نفر تشکیل شد و پس از تفاهم پایداری و مستقلین قرار شد درصورتی‌که کف مطالبات فراکسیون امید مبنی بر حفظ وضع موجود محقق نشد، فراکسیون امید برای هر 12 رکن هیئت‌رئیسه نامزد معرفی کند».

نكته مهم اينجاست كه در اين دوره از مجلس شوراي اسلامي بايد تصميمات بزرگي براي كشور و آينده ملت ايران گرفته شود. مشخص نيست با نشستن افراطيون بر صدر بهارستان، در زمان تحليف رئیس‌جمهور، روزهاي رأی اعتماد به وزراي روحاني، تصويب لوايح مختلف و هزاران رويداد ديگري كه قرار است توسط اين مجلس صورت گيرد، چه اتفاقاتي رخ خواهد داد.

یک‌بار ديگر در زمان به قدرت رسيدن دولت اصلاحات نيز اين واقعه رخ داد. زماني كه هیئت‌رئیسه مجلس پنجم كه پارلمان موازي دولت اول اصلاحات بود نيز تحت‌فشار قرار گرفت تا تغيير كند ولي تدبير مقامات ارشد جمهوري اسلامي اين اجازه را نداد.

امروز نيز اكثريت مجلس شوراي اسلامي مانند آن زماني كه در اختيار ناطق نوری بود، در دستان نزديكان آقاي لاريجاني است و اين موضوع را نمي‌توان انكار كرد ولي رئیس ‌مجلس، خود از شخصيت‌هايي به‌حساب مي‌آيد كه‌ منافع ملي را همواره به مصلحت‌هاي جناحي ترجيح داده وامید است این بار نيز تدبير او اجازه تغييرات جناحی در هیئت‌رئیسه را ندهد.

نظرات شما
پیشخوان