تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
رادیو ان پی آر:

تولیدکنندگان پسته آمریکا نگران رقبای ایرانی

صنعت پسته آمریکا تا زمان بحران گروگانگیری سال های 1979 تا 1981 که منجر به اعمال تحریم علیه ایران شد، هیچ شکوفایی نداشت.
رویداد24- سال گذشته سالی وحشتناک برای صنعت پسته آمریکا بود. هوای گرم و کمبود آب منجر به از دست رفتن حدود نیمی از محصول شد و سود حاصله نسبت به سال 2014 حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار کمتر بود. سال جاری این صنعت امیدوار است که بهبود یابد اما احتمالا تولیدکنندگان در سراسر این کشور با مشکل تازه ای روبرو شوند: رقابت ناشی از رفع تحریم ها علیه ایران.

به گزارش سرویس بین الملل رویداد24 به نقل از رادیو ان پی آر آمریکا، ایران اساسا با پسته اش شناخته می شود. پسته یکی از صادرات اصلی غیرنفتی این کشور است که با حجم بالایی در مناطقی مانند چین به فروش می رسد. تا حدود 30 سال پیش، بخش قابل توجهی از پسته ای که به آمریکا فروخته می شد، از سوی ایران بود. 

صنعت پسته آمریکا تا زمان بحران گروگانگیری سال های 1979 تا 1981 که منجر به اعمال تحریم علیه ایران شد، هیچ شکوفایی نداشت. جیم زیون از شرکت تولیدکنندگان مریدیان در کالیفرنیا می گوید این اتفاق درهای رشد و ترقی را به روی بازار پسته آمریکا گشود.

زیون می گوید: «میانگین مصرف کنندگان پسته آمریکایی و پسته ایرانی را خواهند دید و با خود خواهند گفت، چیز متفاوتی وجود دارد. پسته های ما تا اندازه ای گرد هستند و پسته های ایرانی تا اندازه ای کشیده. تقریبا در تمام بازارهای دیگر در سراسر جهان، ما رقابت هر روزه ای دارند.»

اوایل ژانویه تحریم های اعمال شده بر ایران، که شامل تحریم پسته هم می شد، برداشته شد چراکه ایران برنامه هسته ای خود را تاحدودی محدود کرده است. بسیاری از مردم این سوال را مطرح می کنند که لغو تحریم ها چه تاثیری بر صنعت پسته آمریکا خواهد داشت. کشاورزان همچنان با زیون تماس می گیرند و نسبت به ورود جریانی از پسته ایران به بازار آمریکا به همراه آجیل های خارجی ابراز نگرانی می کنند.

زیون که از طرف کشاورزان آمریکایی بازاریاب حدود 60 میلیون پوند پسته، گردو و بادام در سال است، می گوید: تولیدکنندگان بسیاری با ما تماس گرفته اند و من به آنها گفته ام، جهان همین است.

او معتقد است که کشاورزان نباید از این تصمیم به خشم بیایند چراکه حتی اگر رقابت داخلی افزایش بیابد، تعدادی دیگری از کشورها هستند که مشتاق خرید آجیل آمریکایی باشند.

وی می گوید: اگر بخواهم صادق باشم، خیلی نگران نیستم. مهم نیست که این محصول را به کسی در شیکاگو بفروشم یا به کسی در سنگاپور. برای من فرقی ندارد.

برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند چندان جای نگرانی نیست چراکه اگر ایران برای مثال یک میلیون پوند پسته وارد آمریکا کند، این یعنی یک میلیون پوند در جایی مثل چین یا اروپا به فروش نرسیده، یک میلیون پوندی که تولیدکنندگان آمریکایی می توانند آن را جایگزین کنند.

اما پسته ایرانی خیلی زودتر از آنچه تصور می شود، وارد بازار آمریکا خواهد شد. ریچارد ماتیان از شرکت تولیدکنندگان پسته آمریکایی می گوید کشاورزان ایرانی احتمالا تلاش خواهند کرد در جلسه تابستان جاری با کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا ثابت کنند که از سوی دولت شان کمک هزینه ای دریافت نمی کنند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان