تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
مجید صفدری، مدیرعامل شرکت "بیمه ما" در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برجام فرصت تعامل صنعت بیمه ایران با دنیا را فراهم کرد

مجید صفدری، مدیر عامل «بیمه ما» با اشاره به رشد صنعت بیمه تاکید کرد که به نتیجه رسیدن برجام گامی بزرگ در جهت تعامل صنعت بیمه کشور با دنیا بود و باید از این فضای به وجود آمده نهایت استفاده را برد.
رویداد۲۴- در سال های اخیر شرکت "بیمه ما" به عنوان یکی از برترین شرکت های فعال در حوزه بیمه شناخته شده است. حضور مهندس صفدری در راس این شرکت، عاملی برای کسب موفقیت های روزافزون این مجموعه است. طرح حمایت از پلنگ ایرانی و روستاییان توسط "بیمه ما" دلیلی شد تا روز سه شنبه هفته گذشته دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور از مهندس مجید صفدری تقدیری را به عمل آورد و وی را مستحقق جایزه روز محیط زیست بداند. به همین بهانه پای صحبت‎های مهندس صفدری نشستیم. او در گفت‎و گو رویداد۲۴  با اشاره به رشد صنعت بیمه تاکید کرد که به نتیجه رسیدن برجام گامی بزرگ در جهت تعامل صنعت بیمه کشور با دنیا بود و باید از این فضای به وجود آمده نهایت استفاده را برد. 

***

بیمه به عنوان یک صنعت سودده در ایران شناخته می‌شود؟
بازدهی صنعت بیمه فاصله بین دریافت حق بیمه تا پرداخت خسارت است که به آن رسوب منابع مالی می گویند. وقتی ما بیمه نامه ای را صادر می کنیم زمان پرداخت خسارت بسیار اهمیت دارد یعنی اینکه کی، به چه صورت و به چه میزان قرار است این پرداخت انجام شود. این فاصله برای شرکت های بیمه بسیار حیاتی است زیرا سودهی آن ها در این بخش خود را نشان می دهد. در صنعت بیمه عملیات بیمه گری به دلیل خسارت، هزینه های سربار، مالیات و عوارض... سود آنچنانی ندارد. در همه دنیا هم اینگونه است. پس این رسوب منابع مالی است که می تواند سود را به سمت شرکت های بیمه سرازیر کند. شرکت های بیمه برای اداره و سوددهی نیاز به سرمایه گذاری در بخش های مختلف دارند و آن شرکت هایی موفق تر هستند که از این فرصت ها به بهترین نحو استفاده کنند.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند بانک ها به دلیل آنکه وارد بنگاه داری شده اند وظایف اصلی خود را فراموش کردند. به نظر شما سرمایه گذاری شرکت های بیمه در حوزه های مختلف آن‌ها را با همین انتقاد روبرو نمی‌کند؟
آیین نامه شماره 60 تکلیف سرمایه گذاری شرکت های بیمه را مشخص کرده است. شرکت های بیمه می توانند بخشی از منابع مالی خود را در بورس، ملک، طرح های عمرانی و ... سرمایه گذاری کنند. وظیفه بانک ها در تمام دنیا واسطه گری مالی است و همین تعریف نشان می دهد که شرح وظایف آن ها با شرکت های بیمه کاملا متفاوت است. در همین رابطه جناب آقای رییس جمهور اعلام کردند که بانک ها نباید بنگاه داری اقتصادی کنند و وظیفه اصلی آن ها واسطه گری مالی است.

نقش برجام در بهبود شرایط صنعت بیمه چه بوده است؟
برجام موفقیتی بود که با تلاش های آقای رییس جمهور و تیم مذاکره کننده کشورمان حاصل شد. برجام فرصتی را ایجاد کرد تا صنعت بیمه کشور با دنیا وارد تعامل شود. این تعامل باعث شده که بسیاری از ریسک ها از کشور ما دور شود. بی تردید اگر برجام نبود و روال گذشته ادامه پیدا می کرد با مشکلات اقتصادی زیادی مخصوصا در بیمه روبرو می شدیم. امروز شاهد تعاملات خوبی با شرکت های اروپایی در صنعت بیمه هستیم. امروز خوشبختانه کشتی ها و نفتکش هایی که در گذشته بیمه نبودند بیمه می شوند و این خود نشان از موفقیت ما در مذاکرات را دارد. پس از برجام فرصتی دست داد تا بتوانیم از علم و دانش متخصصان دیگر کشورها در راستای موضوعات مختلف در صنعت بیمه استفاده کنیم. اکنون ما ارتباط خوبی با کمپانی های فرانسوی و سوییسی داریم و از طریق فرستادن مدرس توسط آن ها برای آموزش نیروهای ما اتفاقات خوبی حاصل شده است. حال که برجام به سرانجام رسیده کشورهای خارجی به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند.

صنعت بیمه در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور چه نقشی را ایفا کرده است؟
صنعت بیمه باید آرامش، آسایش و اطمینان خاطر لازم را برای سرمایه گذاران و تمام بیمه گذاران خود ایجاد کند. هدف این صنعت کمک به چرخه اقتصادی کشور و فعالیت های حاصل از آن در جای جای ایران است. پرداخت خسارت توسط بیمه یعنی حفظ منابع مالی. ما برای پیشرفت اقتصادی کشور نیازمند تزریق آرامش به تمام سرمایه گذاران هستیم و بی‌شک ادامه این روند توام با موفقیت های مختلف در تمام عرصه های اقتصادی کشور خواهد شد.

روز سه شنبه هفته گذشته توسط معاون اول رییس جمهور از جنابعالی تقدیر شد، لطفا کمی راجع به این جلسه برای ما بگویید.
روز سه شنبه توسط جناب آقای دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور جایزه روز محیط زیست به مجموعه ما اهدا شد. شرکت "بیمه ما" افتخار دارد که بدون گرفتن حق بیمه و بصورت داوطلبانه حمایت خود را از روستاییان کشور داشته باشد. این حمایت به این صورت است که اگر پلنگ به احشام روستاییان عزیز لطمه ای وارد کند ما خسارت های حاصل از این اتفاق را برای حمایت از روستاییان پرداخت کنیم. ضمن اینکه اگر پلنگ به خود افراد زحمتکش روستایی هم حمله کند و باعث شود آن ها با مشکلات جسمی روبرو شوند باز ما برای پرداخت هزینه ها وارد موضوع می شویم. هدف دیگر ما از اجرای این طرح آن بود که روستاییان ما با اسلحه به پلنگ ایرانی حمله نکنند تا نسل این حیوان از بین نرود. ان شاالله که هم خود روستاییان و هم احشام آن ها از این بابت دچار مشکل نشوند اما ما برای آرامش فکری این قشر زحمتکش خود را موظف به حمایت از آن ها دانستیم که امیدوارم با رضایت این بزرگواران همراه باشد. جناب آقای دکتر جهانگیری هم پس از اطلاع از طرح ما بسیار خشنود شدند و از این بابت از مجموعه ما قدردانی کردند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان