تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴

مارک تونر: ایران می‌تواند برای حل بحران سوریه اعمال نفوذ کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نقش ایران در گروه بین‌المللی حامیان سوریه گفت که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.
رویداد24- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نقش ایران در گروه بین‌المللی حامیان سوریه گفت که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به سوالی درباره این که آیا ایرانی‌ها در ژنو حضور خواهند داشت یا نه؟ گفت: من اطلاعی ندارم. نمی‌دانم ایرانی‌ها آن‌جا خواهند بود یا نه.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره دستاوردهای اخیر نیروهای حامی رییس‌جمهور سوریه گفت: قطعاً بشار اسد به کمک روس‌ها در حلب و اطراف آن پیشروی‌هایی داشته و پیروزی‌هایی کسب کرده است. تعجبی ندارد. چنین اقداماتی قبل از هر آتش بسی وجود دارد.

تونر در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به پیشروی‌های بشار اسد، پیشنهاد ترک مخاصمه یا گفت‌وگو میان دو طرف بی‌معنی نخواهد بود؟ گفت: «روس‌ها حضور دارند، در ژنو هستند، عضو این گروه هستند و بر بشار اسد نیز تاثیر دارند یا دست کم می‌گویند که تاثیر دارند و می‌توانند او را متقاعد کنند که دست از جنگ بردارد. نه فقط روس‌ها بلکه ایران نیز می‌تواند اعمال نفوذ کند و بر بشار اسد تاثیر بگذارد. دیگر اعضای گروه بین‌المللی حامیان سوریه نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند. حرف اصلی من این است که اگر اسد، نیروهایش و روس‌ها فکر کنند که این بحران راه‌حل نظامی دارد، اشتباه کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: این کارگروه هنوز به طور کامل تشکیل جلسه نداده است اما جلساتی تشکیل شده و آن‌ها در حال بحث هستند و ما کل هفته در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم. انگشت ما همیشه به طرف حکومت (سوریه) نشانه رفته است. آن‌ها یکی از بخش‌های اصلی این روند هستند و مخالفان نیز باید با یکدیگر هماهنگی کنند تا به نظری واحد درباره پیشنهاد ترک مخاصمه برسند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان