تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
نوآم چامسکی تشریح کرد:

دلیل دشمنی آمریکا با ایران چیست؟

نظریه پرداز برجسته معاصر با اشاره به کینه تاریخی آمریکا از ایران گفت: سیاست تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از سوی ایالات متحده کنار گذاشته نشده است.
رویداد۲۴-«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در نشست استماع سنا روز چهارشنبه هفته گذشته گفته بود که از عناصر داخلی ایران برای تغییر نظام سیاسی ایران حمایت می‌کند.

وی درباره نظر دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تغییر نظام حاکم ایران گفت: سیاست ما در قبال ایران در حال تدوین است و هنوز به رئیس‌جمهور ارائه نشده است. با وجود این، ما از نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه با خبریم و در حال اقدام برای مقابله با هژمونی ایران هستیم.

در خصوص این اظهارات خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «نوآم چامسکی» نظریه پرداز برجسته آمریکایی انجام داده است که در ادامه می آید. چامسکی استاد دانشگاه MIT آمریکا و بنیانگذار زبان شناسی مدرن است.

*رکس تیلرسون اخیرا اعلام کرده که امریکا از گروههایی برای تغییر نظام ایران حمایت می کند. منظور وی کدام گروهها هستند و چرا دولت ترامپ بر سیاست منسوخ «تغییر رژیم ایران» متمرکز شده است؟

لازم است بگویم که سیاست «تغییر رژیم» جمهوری اسلامی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا هیچ زمان «منسوخ» نشده است. این سیاست همواره در قبال ایران از سوی ایالات متحده آمریکا دنبال شده است.

ایالات متحده آمریکا تمایلی ندارد که یک نیرو و کشور مستقلی را در منطقه تحمل کند. از سوی دیگر دلیل دشمنی آمریکا با ایران این است که رهبران آمریکا نمی توانند ایران را به سبب براندازی حکومت دیکتاتوری پهلوی ببخشند.

آنها ایران را به سبب اینکه یک دیکتاتور دست نشانده آنها را سرنگون کرده نمی بخشند؛ حکومتی که در کودتای سال ۱۹۵۳ میلادی از سوی آمریکا به قدرت بازگشته بود و دست نشانده آنها بود.

*به نظر شما آمریکا چه سیاستی را باید در خصوص روابط ایران با همسایگان از جمله مناقشه با عربستان سعودی دنبال کند؟

سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا مبنی بر حمایت از عربستان سعودی باید کنار گذاشته شود. همچنین ایالات متحده امریکا باید نیروها و کشورهای مستقل منطقه را بر بتابد و با آنها مشکلی نداشته باشد.

*آیا اعمال تحریمهای جدید علیه ایران که در سنا تصویب شد منافع آمریکا و غرب را تامین خواهد کرد؟

بستگی به این دارد که منافع را چه چیزی تعریف کنیم. اینکه منافع غرب و آمریکا چیست حائز اهمیت است. اگر این منافع «عدالت»، آزادی و صلح باشد در این صورت منافع آنها تأمین نخواهد شد.

در واقع تحریمها منجر به عدالت، آزادی و صلح نخواهد شد و اینها هم منافع غرب نیستند.

*آیا تصویب تحریمهای غیر هسته ای جدید علیه ایران این تلقی را ایجاد نخواهد کرد که آمریکا هر تحریمی را که در قالب برجام برداشته در قالب جدیدی احیا می کند؟

به نظر من دولت کنونی آمریکا هیچ سیاست مشخص و مدونی ندارد. در این دولت سیاست واضحی را شاهد نیستیم.
منبع: مهر
برچسب ها: روابط
نظرات شما
پیشخوان