تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
بازتاب قرارداد 5 میلیاردی ایران و فرانسه در رسانه‌های جهان

توتال صف‌شکن شرکت‌های اروپایی برای ورود به ایران

قراداد نفتی 4.8 میلیارد دلاری ایران و شرکت توتال فرانسه امروز به امضا می رسد. این امر بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشت.
رویداد۲۴- قراداد نفتی 4.8 میلیارد دلاری ایران و شرکت توتال فرانسه امروز به امضا می رسد. این امر بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشت. 
 
به گزارش رویداد۲۴، روزنامه نیویورک‌تایمز طی گزارشی با تیتر «سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری غول انرژی فرانسه در میدان گازی ایران» نوشت: توتال با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در ایران جهت توسعه یک میدان گازی بزرگ موافق کرده است. این بزرگ‌ترین توافق یک شرکت انرژی غربی در ایران از سال 2015 و نهایی شدن توافق هسته‌ای تهران است که در ماه فوریه از سوی توتال به تعویق افتاد تا چگونگی سیاست دولت ترامپ در قبال ایران مشخص شود.
 
در ادامه این گزارش آمده: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها در مورد توافق هسته‌ای چندجانبه ایران صحبت کرده و با تأکید بر رویکرد منفی خود نسبت به آن، از تشدید تحریم‌ها سخن گفته و همین امر نگرانی شرکت‌های انرژی خارجی برای پیگیری سرمایه‌گذاری در ایران را برانگیخته است. اما این دولت لایحه اغماض تحریم‌ها که امکان امضای قرارداد تحت توافق هسته‌ای را می‌دهد را تصویب کرده است.
 
نیویورک‌تایمز اشاره می‌کند: توتال نخستین شرکت انرژی غربی است که از زمان نهایی شدن توافق هسته‌ای، در یک پروژه زیرساختی بزرگ در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و تحلیل گران می‌گویند انتظار می‌رود دیگر شرکت‌های اروپایی نیز از این شرکت پیروی کنند. رویال داچ شل یکی دیگر از غول‌های انرژی نیز مانند ده‌ها شرکت دیگر چندین و چند یادداشت تفاهم برای فعالیت در پروژه‌های ایران به امضا رسانده است.
 
فایننشال تایمز در گزارش خود با تیتر «ایران توافق گازی 4.8 میلیارد دلاری با توتال امضا می‌کند» نوشت: تهران نخستین قرارداد بزرگ انرژی خود با یک شرکت نفتی اروپایی در یک دهه اخیر را امضا می‌کند. این قرارداد کمتر از یک ماه پس از آن نهایی می‌شود که سنای آمریکا تحریم‌های جدید را علیه ایران به تصویب رساند. توتال اعلام کرده: «ما بسیار مفتخریم که نخستین شرکت بین‌المللی هستیم که یک قرارداد نفتی با ایران به امضا می‌رسانیم.»
 
الجزیره نیز با اشاره به قرارداد این غول نفتی با پارس جنوبی نوشت: شرکت توتال فرانسه در مرحله نخست سرمایه‌گذاری خود، مبلغ یک میلیارد دلار را به این پروژه اختصاص خواهد داد. توتال قصد داشت اوایل سال 2017 این قرارداد را به امضا برساند اما پاتریک پویان، مدیرعامل توتال در ماه فوریه گفت که تا زمان تصمیم‌گیری دولت ترامپ در مورد اعمال تحریم‌ها بر ایران منتظر می‌ماند.
 
در ادامه گزارش الجزیره آمده: قراداد روز دوشنبه به معنای بازگشت توتال به ایران است. این شرکت فرانسوی در توسعه فازهای دو و سه پارس جنوبی در دهه 1990 میلادی شرکت داشت اما در سال 2012 زمانی که فرانسه در اعمال تحریم علیه ایران به شرکای اروپایی خود پیوست، از ایران خارج شد.
 
نشریه بلومبرگ نیز به پوشش این خبر پرداخته و نوشت: یکی از مقامات توتال تأیید کرد که یک قرارداد 20 ساله با بندهای بسیار جذاب روز دوشنبه امضا خواهد شد. پارس جنوبی سهم ایران از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که به محل اختلاف قطر و چندین همسایه عربش تبدیل شده است. عربستان ماه گذشته طی ارتباطات تجاری با قطر، این کشور را متهم به همراهی با ایران کرد. امضای این قرارداد با پارس جنوبی هم‌زمان با ضرب الاجل ائتلاف عربستان برای قطر جهت قطع روابط با ایران است که البته قطر این اخطار را رد کرده است. 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مقدم
|
United States of America
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
شما ها زمان دولت محمد خاتمی خائن رشوه کرفتیم ملت باید خسارت بده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان