تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

آغاز ماراتن مستندسازان از فردا

نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی سینما «حقیقت» فردا 22 آذر ماه آغاز به کار می‌کند و 20 فیلم در بخش ملی به روی پرده می‌رود.
رویداد 24: «بزمجه‌ها هم عاشق می‌شوند»، «من ناصر حجازی هستم»، «ساحل»، «میراث من آواز»، «عید خون»، «خانم ف»، «برزخ»، «مادرم»، «دینگومارو»، «رویاهای غرق شده»، «کهریزک- تجریش»، «دیوار»، «A157»، «پل»، «این سه زن»، «فصل هرس»، «بازی»، «دورمشو»، «حصار»، «چله درختان کاج» از فیلم های بخش ملی هستند که در سینماهای فلسطین و سپیده فردا یکشنبه به روی پرده می‌روند.

در موضوع «بزمجه‌ها هم عاشق می‌شوند» ساخته دلاور دوستانیان و میثم صفری آمده است: حین عبور از لندی تا رسیدن به هلیساد، در کنار دریاچه و کوهستان بکر و در دل جنگل‌های بلوط، قصه عشق و شکار هر روز تکرار می‌شود و این چرخه گریز ناپذیر طبیعت است و ... شاید بزمجه‌ها هم عاشق می‌شوند!!!

«من ناصر حجازی هستم» ساخته نیما طباطبایی به زندگی ناصر حجازی دروازه‌بان و مربی اسبق فوتبال ایران در پنج فصل با نام‌های: من رویایی دارم، آخرین مرد مقاوم، سهراب کشی، استقلال تا استقلال و پرواز عقاب می پردازد.

«ساحل» ساخته سیدحسین صافی به معرفی اهمیت و ویژگی‌های زیستی منطقه ساحلی می پردازد.

«میراث من آواز» ساخته فاطمه موسوی درباره زنان تعزیه خوان بوشهری است که سال‌هاست سینه به سینه تعزیه خوانی را حفظ و برپا داشته‌اند.

«عید خون» به کارگردانی مجتبی محمودی درباره قزوین به عنوان چهارمین شهر تاثیرگذار در جریان انقلاب مشروطیت است. این فیلم نگاهی دارد به اتفاقات مهمی که در این برهه تاریخی در قزوین رخ داده است.

«خانم ف» به کارگردانی صادق سوری درباره خانم ریگی در شهر قصرقند است که به عنوان اولین زن فرماندار ایران در استان سیستان و بلوچستان انتخاب می‌شود. جامعه مرد سالار این شهر نمی‌توانند بپذیرند که یک زن رهبری شهر آنها را برعهده گرفته است.

«برزخ» ساخته آیدا پناهنده به دو جوان بلوچ، زندگی و آرزوهایشان می پردازد.

«مادرم»ساخته بهزاد رسول‌زاده در موضوعش آمده: بعد از بستری شدن مادر، بچه‌ها تصمیم می‌گیرند جلوی سیگار کشیدن او را بگیرند.

«دینگو مارو» به کارگردانی کامران حیدری درباره حمید سعید بندرعباسی معروف به دینگومارو است. او آفریقایی است و آرزویی دارد. آرزوی او این است که بعد از 500 سال که از حضور آفریقایی تبارها در جنوب ایران می‌گذرد با موزیسین‌های آفریقایی تبار یک کنسرت در طبیعت هرمزگان برگزار کند. او سفری اودیسه‌وار به همه جای هرمزگان انجام می‌دهد تا موزیسین‌ها را پیدا کند و با آنها کنسرت برگزار کند.

«رویاهای غرق شده» به کارگردانی فرشید اخلاقی‌پور در موضوعش آمده است: بابام منو با خودش به اقیانوس برد تا به سرزمین رویاهاش برسیم.

«کهریزک- تجریش» ساخته آزادی رضائیان مقدم به زندگی یک فروشنده مترو می پردازد که نسبت به اجتماع و مردمان پیرامون‌اش بی تفاوت نیست.

«دیوار» به کارگردانی قاسم شیشه گری نگاهی فرم گرایانه به موضوع دیوار دارد.

«پل» ساخته امیرحسین نوروزی در موضوعش آمده است: این فیلم تا به حال یگانه‌ترین تجربه من است. در جایی که مرگ و زندگی، باور و عمل و غم و شادی در سرزمینی به نام عراق و در برابر دشمنی به نام داعش در قاب دوربینم ثبت شد و فهم معنای نعمت بزرگی به نام امنیت.

«این سه زن» ساخته مصطفی امامی درباره سه زن است که مجبورند در یک خانه قدیمی در حال تخریب زندگی کنند و چاره‌ای ندارند.

«فصل هرس» به کارگردانی لقمان خالدی درباره فردی به نام قاسم تک دهقان مدعی کشف داروی سرطان است. او جهت اثبات ادعایش دچار چالش‌هایی می‌شود.

«بازی» به کارگردانی امین رحیمی به زندگی اجتماعی کبوتر بازها در سه اپیزود می پردازد که هر قسمت روایتگر قصه‌ای متفاوت از روند بازی، نوع مسابقه و علاقه به این پرنده است.

«دورمشو» ساخته مسعود امینی‌تیرانی درباره دولتمند خال‌اف خواننده و نوازنده بزرگ تاجیکستان است.

«حصار» به کارگردانی محمد صنگوری به محوطه‌ تپه حصار دامغان واقع در استان سمنان می پردازد.

در «چله درختان کاج» عطیه عطارزاده فیلمساز که 8 سال پیش کسی را به بیمارستان روانپزشکی راز (امین‌آباد) آورده بعد از 8 سال به این مکان بازمی‌گردد و برای آگاه شدن از زندگی بیماران دوربین خود را به آنان می‌دهد تا از زندیگشان فیلم بگیرند.

نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ساعت 9:30 صبح فردا (یکشنبه 22 آذرماه 94) و با حضور جمعی از مدیران، مستندسازان و علاقمندان سینمای مستند، در سینما فلسطین آغاز بکار می‌کند.

در اولین روز برپایی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت و از ساعت 18:15 عصر یکشنبه (22 آذرماه)، بزرگداشت زنده‌یاد استاد «محمدرضا مقدسیان» و رونمایی از آخرین فیلم این مستندساز فقید با عنوان «خیلی خیلی محرمانه» در سالن شماره 2 سینما فلسطین برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات شما
پیشخوان