تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت

آموخته ایم به جای چالش با رقبا وارد تعامل شویم

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه انتخابات هفتم اسفند در کنار توافق هسته ای و برجام بی تردید یک کارنامه قابل قبول برای دولت محسوب می شود تصریح کرد: دولت حقیقتا در نحوه برگزاری انتخابات نمره خیلی خوبی گرفت و توفیق برگزاری بی حاشیه انتخابات را یافت.
رویداد۲۴-  دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه انتخابات هفتم اسفند در کنار توافق هسته ای و برجام بی تردید یک کارنامه قابل قبول برای دولت محسوب می شود تصریح کرد: دولت حقیقتا در نحوه برگزاری انتخابات نمره خیلی خوبی گرفت و توفیق برگزاری بی حاشیه انتخابات را یافت.

علی شکوری راد از گذشته می گوید و اینکه اصلاح طلبان از مجلس ششم به این سو تجارب زیادی آموخته اند و دریافته اند که با جای اینکه مسیر چالش و فرسایش را با رقبای خود طی کنند با آنها وارد تعامل شوند تا از هدر رفتن انرژی ها در کشور جلوگیری شود.

وی اعتقاد دارد هر چند نیمی از فرصت سند چشم انداز 20 ساله کشور از دست رفته است ولی توافق هسته ای و انتخابات موفقیت آمیز مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری فضای خوبی برای محقق ساختن اهداف این سند فراهم کرده است. بخش دوم و پایانی گفت و گو با این فعال سیاسی در پی می آید:

شما چه اهدافی را برای پس از ورود به مجلس تعریف کرده اید، بالاخره اصلاح طلبان در مقاطعی مجلس و دولت در اختیارشان بود منتهی به هر دلیل کاملا از ساختار قدرت کنار رفتند. الان چه برنامه ای دارید که چنین وضعیتی دوباره تکرار نشود و بتوانید اهداف و مطالبات رای دهندگان را محقق سازید؟
من می گویم کلاس کار بالاتر است یعنی عقلانیت و آگاهی در این انتخابات خیلی بیشتر بوده است. ما تقریبا کمتر شاهد شور انتخاباتی بودیم بلکه شاهد عقلانیت بیشتر در روند انتخابات بودیم.واقعیت این است که قبل از انتخابات با ایام فاطمیه مواجه شده بود. کمتر شور انتخاباتی می دیدیم. آنچه مردم را مجاب کرد پای صندوق های رای بیایند یک عقلانیت بود که آن عقلانیت یک اتفاق جدید و تجربه اندوزی از گذشته بوده که این امر می تواند روند انتخابات را در آینده کشور تضمین کند.
اینکه مجلسی که شکل می گیرد بتواند مطالبات مردم را براورده کند باید بگویم مجلس در تعامل با فضای بیرون مجلس قرار دارد. وقتی در فضای بیرون مجلس اصلاح طلبان انسجام داشته باشند، می توان انتظار داشت درون مجلس هم انسجامی به وجود بیاید و این تعامل بین بیرون و درون صورت گیرد.البته ما انتظار نداریم نمایندگان مجلس همه کارها را خود بکنند، نمایندگان مجلس باید توانمند باشند تا از کار کارشناسی که بیرون مجلس انجام می شود استفاده کنند.نمایندگان مجلس دو وظیفه دارند؛ یکی کار کارشناسی درباره قوانین و دیگری حفظ جهت گیریهاست. مساله حفظ جهت گیری ها به راحتی انجام خواهد شد یعنی اینها که انتخاب شدند جهت گیری شان جهت گیری درستی است، از نظر توانمندی ممکن است ما برخی از اینها را درست نشناسیم. توانمندی آنها بعدا شناسایی می شود.در حال حاضر نمی توانیم درباره توانمندی اینها با طیف شناخته شده تر مقایسه ای انجام دهیم چون اینها هنوز امتحانی پس نداده اند. 
حداقل در تهران افرادی را که انتخاب کرده ایم می شناسم. چون خودم در مجلس ششم بودم اینها خیلی تفاوتی با نمایندگان مجلس ششم در ابتدای دوره ندارند. در انتخابات مجلس ششم هم خیلی از افراد ناشناخته به مجلس راه یافتند و بعدها نشان دادند که ظرفیت هایی زیادی دارند.نکته دیگر اینکه ما در این مدت تجربه های زیادی کسب کرده ایم.از انقلاب اسلامی 37 سال گذشته است. از مجلس ششم تا مجلس دهم تجربه ارزشمندی اندوختیم که این تجربه حتما به کار می آید. 
در این مدت فکر شده ، برنامه ریزی شده، بحث شده، مطالب سنجیده شده، خیلی برنامه ها اجرا شده، میزان کارامدی آنها سنجیده شده است. درواقع ما نسبت به گذشته بسیار آموخته تر و تجربه دارترهستیم و نیروهایی که بیرون مجلس هستند این تجربیات را در اختیار نمایندگانی که تازه وارد شده اند قرار خواهند داد. ما مسیرهای جدیدی را خواهیم آزمود و مسیرهای کوتاه تری را انتخاب می کنیم و برای رسیدن به اهداف مسیرهای رفته را تکرار نخواهیم کرد. الان یک دولتی سرکار است که اصلاح طلب نیست و خود را اصلاح طلب معرفی نمی کند ولی همه ظرفیت های اطلاح طلبی بعلاوه بخش معتدل اصولگرایان پشت این دولت است. 
در مجلس هم همین طور خواهد بود. مجموعه ظرفیت اصلاح طلبی و ظرفیتهایی که وجود دارد،پشت این مجلس خواهد بود، بنابراین ما با یک ظرفیت به مراتب بیشتر از گذشته مسیر را طی می کنیم.
ضمن اینکه آموخته ایم به جای اینکه مسیر چالش و فرسایش را با رقبای خودمان طی کنیم سعی کنیم بیشتربا آنها وارد تعامل شویم. این رویکرد تعاملی یک رویکرد فراگیر بین همه اصلاح طلبان است که از هدر رفتن انرژی بازمی دارد و کمک می کند انرژی ها در مسیر اصلی خودش به کار گرفته شود.
شورای عالی سیاستگذاری برای مجلس دهم برنامه ای تدوین کرده است که این برنامه منتشر نشده ولی روی آن کار شده و برنامه وجود دارد. از ابتدای کار مجلس این برنامه در دسترس نمایندگان خواهد بود و از امروز تا روزی که مجلس آغاز شود، ما می توانیم تجربیات را در اختیار نمایندگان برگزیده قرار دهیم تا اینها بتوانند از فرصت ایجاد شده بهتر استفاده کنند.

اولویت های مجلس دهم از نظر شما چیست؟
شکوری راد- اگر روال دولت اصلاحات و روالی که درمجلس ششم پایه گذاری شده بود، ادامه پیدا کرده بود امروز که سال 1394 است نیمی از مسیر سند چشم انداز را طی کرده بودیم و می توانستیم امیدوار باشیم که در سال 1404به اهداف سند چشم اندازدست پیدا کنیم. اهداف سند چشم انداز اهداف بلندپروازانه ای نبود، اهدافی بود که بر اساس روالی که مجلس ششم و دولت اصلاحات پیموده بودند قابل دسترس بود. رشد سالانه 8درصد و اینکه در منطقه بتوانیم نسبت به سایر قدرت های منطقه ای در همه زمینه ها سرامد باشیم ، قابل تحقق بود. متاسفانه مجلس های هفتم،هشتم و نهم و دولت های نهم و دهم در حقیقت یک سیر قهقرایی را بر مملکت تحمیل کردند وموجب شدند حتی دستاوردهای دولت اصلاحات و مجلس ششم هم یک مقداری از بین برود.
دولت یازدهم از زمانی که سر کار آمده آوار برداری کرده و یک مقدار شرایط را مهیا کرده است؛ به طوری که هم در سطح بین المللی تنشها از بین رفته و انتظار می رود در فضای داخلی هم با گشایشی که ایجاد می شود مجلس دهم و دولت یازدهم بتوانند تشریک مساعی کنند و ما را در مسیر اهداف سند چشم انداز 20 ساله قرار دهند. چه بسا با همتی که به وجود می آید علیرغم اینکه ما 10 سال از فرصت سند چشم انداز را از دست داده و سر قهقرایی داشتیم، بتوانیم برخی از اهداف سند چشم انداز را در 10 سال آینده محقق کنیم. این برنامه ما است. نمی گویم خواهیم توانست اما تلاش خواهیم کرد جبران مافات کنیم.
همه جامعه از گذشته درس گرفته اند. اگر جناح های سیاسی از این انتخابات درس بگیرند، از کارشکنی در مسیر دولت دست بردارند و اجازه بدهند دولت با شتاب مناسبی برنامه های سازنده خودش را پی برد و مجلس آینده هم بتواند پشتیبان آن باشد، روی ریل توسعه و پیشرفت قرار می گیریم و شتاب لازم را به دست می آوریم تا به اهداف سند برسیم.

 برنامه اصلاح طلبان برای دور دوم انتخابات در 70 حوزه باقی مانده چیست؟
تجربه مشترکی را که دور اول پشت سر گذاشتیم در مجموعه اصلاح طلبان و حامیان دولت، از آن استفاده می کنیم و به طور قطع در دور دوم منسجم تر و موثرتر کار می کنیم ؛ ضمن اینکه توفیقات در مرحله اول خود به خود به موفقیت در مرحله دوم کمک می کند. در هر صورت دستاوردهای ما در مرحله دوم بیشتر از دستاورد ما در مرحله اول خواهد بود.

یکی از ایراداتی که برخی طیف های سیاسی به آقای روحانی گرفته می شد این بود که ایشان تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای گذاشته است. به نظر شما آیا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را می توان در کارنامه روحانی در کنار توافق هسته ای قرار داد؟
 عملکرد دولت در برگزاری انتخابات خیلی فراتر از انتظارات ما بود، چه وزارت کشور چه وزارت اطلاعات و چه وزارت ارتباطات که سعی کردند وظایفشان را درست و دقیق و قانونی انجام دهند؛ به همین دلیل انتخابات بدون هیچ حاشیه ای برگزار شد. هیچ کس نسبت به روند اجرایی انتخابات اعتراضی ندارد و این به نظر من خودش یک دستاورد بزرگی است تا در این انتخابات ما هم از نظر شکل برگزاری انتخابات یک روند اطمینان بخشی را شاهد باشیم که مردم بتوانند به صندوق ها اطمینان کنند؛ هم از نظر فضای عمومی انتخابات و نحوه مشارکت مردم که تحولی جدید را در این زمینه شاهد بودیم.
دولت حقیقتا در نحوه برگزاری انتخابات نمره خیلی خوبی گرفت و توفیق برگزاری بی حاشیه و قابل قبول انتخابات را کسب کرد. این توفیقات کمک خواهد کرد دولت بتواند قدم های بعدی اش را بلندتر بردارد؛ چه بسا با این رویکرد و توفیقات بتوانیم از این فرصت 10 ساله استفاده کنیم و اهداف سند چشم انداز را در موعد مقرر تا حد زیادی تحقق بخشیم. 
من فکر می کنم این انتخابات فصل جدیدی را در سیاست ورزی در ایران گشود و علاوه بر اینکه درس های خیلی بزرگ و زیادی را برای خود اصلاح طلبان و حامیان دولت داشت، برای رقبای اصولگرا هم درس های زیادی داشت که آنها هم روش ها و منش ها و عملکردهای خود را اصلاح کنند. در دوره ای که آنها درحاشیه قدرت مجلس و دولت قرار می گیرند می تواند برایشان مجالی باشد تا خود را بازسازی کنند. 
در هر صورت این کشور خالی از دوجناح نخواهد بود؛ هرگز هیچ جناحی نخواهد توانست جناح دیگری را حذف کند. برای ما فرصت است که یک رقیب توانمند و قانونمند داشته باشم. آنها را به قانونمندی، رعایت حقوق شهروندی و اخلاق دعوت می کنیم.اگر رقبای ما برنامه ها و ایده هایی برای اداره کشور دارند باید از فرصت استفاده کنند و به یک نیروی سیاسی با ویژگی های ماندگار تبدیل شوند و این برای خود آنها هم بهتر است .
حداقل اصلاح طلبان در دورانی که خارج از قدرت بودند خیلی خودشان را بازسازی کردند. شاید برای اصولگرایان هم دوری از دولت و مجلس یک مقدار خوب باشد. البته آنها هیچ وقت کاملا خارج از ساختار قدرت نیستند، برای اینکه نهادهای خارج از دولت و مجلس آنقدر زیاد و قدرتمندند که آنها حضور خواهند داشت.

شما می گویید مردم با رای لیستی خود، یک جور کلاس انتخابات را بالا بردند و این نمودی از توسعه یافتگی سیاسی است. ما در انتخابات شورای شهر تهران شاهد بودیم فردی از تهران به شورای شهر راه یافت، ولی زمان انتخاب شهردار از رای اصلاح طلبان تبعیت نکرد. آیا افرادی که در لیست امید هستند، اراده و توان محقق کردن برنامه های اصلاح طلبان را در مجلس خواهند داشت؟
اولا در انتخابات 92 اصلاح طلبان توجه چندانی به انتخابات شورای شهر نکردند بلکه بیشتر توجهشان به انتخابات ریاست جمهوری معطوف شد و بخش کوچکی از اصلاح طلبها به موضوع شورای شهر اشتغال پیدا کردند و فضایی ایجاد شد که اصولگراها توانستند از آن فضا استفاده کنند. این موضوع که عملکرد یکی از منتخبان شورای شهر بر خلاف تعهداتش بود ، همیشه و درهر شرایطی امکان پذیر است. البته این استثناست، قاعده نیست. کسانی که در این دوره در لیست قرار دادیم کسانی هستند که با یک اطمینان نسبی وارد لیست شدند و من فکر می کنم ما شاهد چنین صحنه هایی نخواهیم بود؛ ضمن اینکه امیدوارهستیم تعدادی از نمایندگان را که با عنوان اصولگرای معتدل انتخاب شده اند، جذب گفتمان اصلاح طلبی و حامیان دولت بکنیم.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان